Håller inte alls med er som klagar på lerjord. Jag har riktigt tung lerjord här på västra skåneslätten och den är jättebra om man pallar lätta upp den lite.
Jag har djupgrävt och blandat ner en skottkärra hästgödsel med spån per kvadratmeter plus massa löv och gräsklipp o annat jag hittat. Nu är den mjuk o fluffig och det växer otroligt bra. Ska kanske tillägga att mina bäddar blivit ca 20cm upphöjda av grävningen och blandningen. Har byggt träramar runt de flesta.
Detta är min första säsong här, har grävt upp gammal gräsmatta med ren lera under. Gammal åkermark som varit gräsmatta i 30-40 år.
Som sagt, leran är vattenhållande vilket varit en lisa denna sommar men den innehåller också mycket näring och framförallt mineraler som är bra för det mesta som vill växa.
Så, råden är som redan sagts, blanda i så mycket organiskt material som möjligt, spelar inte så stor roll vad det är (häst/kogödsel, löv, gräsklipp, kompost, halm, torv, tång osv. osv.) och täck jordytan så den inte torkar ut så lätt.
Summa summarum ... var glad åt din jord och gräv om så mycket du orkar och blanda i säckjord och gödsel så mycket du kan få tag i. Det blir upphöjt med eller utan "pallkragar" men sargar är onekligen praktiskt.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|