Medlem
Antal inlägg: 149
Medlem nr: 7 619
Har inhandlat en påse allium lökar på rea som jag tänkte prova sätta i jord idag för att se om de tar sig. Det står Allium på påsen och drumstick under, är "drumstick" en sort eller något helt annat? Det är bild på såna lila bollar på framsidan och lökarna är ganska små, de ska enligt påsen bli 45 cm höga. Enligt påsen ska de grävas upp och övervintras inomhus, är det så med någon/alla allium? *novis* :-o
Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 6 148
Jag har nog en liknande sort som du för det stod så på den "mixpåse" med olika lökar jag köpte hösten -04. Grävde ner alla på hösten och det gick bra, de blommade fint i somras och är på gång nu med. Vet ju inte var du bor men här i Skåne gick det alltså fint utan att gräva upp dem på hösten. Vad "drumstick" egentligen står för har jag inte blivit klok på faktiskt...
Så ja, visst påminner de om gräslök... Har för mig att det var ett stort reportage i Allt om Trädgård eller Allers Trädgård om Allium och olika varianter någon gång ifjol. Hinner kanske kolla ikväll...
Verkar inte som det funkade med bild, provar med en länk istället...
Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 1 439
Du kan lungt lämna dina allium i rabatten över vintern. Norr om mälardalen behöver du nog täcka med löv eller nåt sånt. Men mina överlever jättebra i rabatterna här. Jag bor utanför Eskilstuna i Sörmland.