Jag tycker också att det kan vara jättesvårt att välja inriktning på rabatter!
Ett sätt är att efterlikna något man sett på bild som man verkligen gillade. Läs trädgårdstidningar och böcker, det hjälper faktiskt. Sen, om man har någon växt som man älskar, då tycker jag man ska lita på det och då kan man ju ha det som utgångspunkt. Detsamma gäller färger. Ibland trivs man med eller gillar bara vissa färger, då tycker jag man ska satsa på dessa färger. Då brukar det bli snyggt också, även om det är val som förvånar andra till att börja med!
Om man känner sig verkligt villrådig, då tycker jag det är bättre att vänta - gör en sommarblomsplantering och låt projektet mogna. Sådana val som jag inte är så nöjd med i efterhand - nästan alltid är det sådant jag känt att "nu måste jag bestämma mig, det får bli det här".
Att välja färger och växter av "plikt" för att det "ska vara så", det funkar inte heller, jag lovar! Välj med hjärtat! (Även om vissa råd faktiskt är rätt bra, som att inte blanda för många olika sorter och plottra bort hela trädgården, det är ett råd jag faktiskt tror på - men då kan man ju välja bort med hjärtat också. D v s avstå från vissa växter utifrån vad som till slut känns rätt, när man tillåtit sig lite tid att känna efter.)
--------------------
OlgaK zon II
|