|
Mina grannar hånar mig... |
|
|
|
11-07-2006, 12:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
Mina grannar tycker jag är ett riktigt tok. Jag ligger ju alltid i rabatterna och gräver och jag kånkar hem tonvis med jord och växter. De skrattar åt mig. De förstår inte varför jag håller på som jag gör. Vad de inte verkar fatta är att jag iordningställer ett hem. Ett hus med trädgård är inget riktigt hem förrän du har lite buskar och prunkande rabatter. Mina grannar har en gräsmatta. Inget mer. Jo, de har planterat en "växt". Mitt på den stora fina gräsmattan, som man skulle kunna göra så mycket fina planteringar och arrangemang i, har de planterat en torkvinda  . Det är det enda som finns i deras trädgård. Jag älskar min trädgård och jag älskar att gräva, planera, plantera och rensa. Jag har alltid jord under naglarna och jag är väl mer eller mindre alltid iklädd "trädgårdskostymen". Det är detta underliga beteende som mina grannar inte förstår sig på. De kan inte förstå varför jag spenderar helgerna med att gräva rabatter när man kan istället kan springa på krogen eller ha vilda grillfester. Om de bara visste hur mycket godare vinet smakar när man kan sitta ute på sin grönskande altan där man kan inandas de ljuvliga blomdofterna, än att sitta på en liten stenplätt och stirra in i en torkvinda. Om jag inte hade behovet/lusten/viljan att iordningställa min trädgård så skulle jag lika gärna kunna bo kvar i lägenhet med balkong. Vad ska man med trädgård till om man inte gör något med den? Grannarna får skratta åt mig. Det rör mig inte i ryggen. Jag har ett intresse som de inte har och detta intresse gör så gott för min själ
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
11-07-2006, 12:23
|
Medlem

|
Oj, detta inlägg kanske skulle ha platsat bättre i OT-forumet...
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-07-2006, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Mina grannar tittade lite underligt på mig också när jag flyttade till mitt hus för 6 år sedan. Stockholmare, ensam kvinna, köper hus på obygden! Dessutom gräver upp gräsmattan på hela framsidan och planterar!!!! Jag har levt efter parollen: Sköt dig själv och skit i andra. När de har kommit med "goda" råd, har jag nickat och lett. Och struntat fullständigt i vad de har sagt. Jag anser att jag kan bättre. Idag, 6 år senare, talar min trädgård för sig självt. Minns inte vem som skrev på denna sajt för några år sedan: "Nu får grannarna ta en rejäl flukt på mitt ansikte för nu får de bara se ändan på mig i några månader."
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
11-07-2006, 12:29
|
Medlem

|
CITAT (Ewa L @ 11-07-2006, 13:27) "Nu får grannarna ta en rejäl flukt på mitt ansikte för nu får de bara se ändan på mig i några månader."  :lol: Vad härligt!!!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-07-2006, 12:41
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Låt dem fortsätta, de kommer nog att tystna när du fått en fin trädgård, och när de märker hur torftig deras egen trädgård är. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
11-07-2006, 12:53
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 11-07-2006, 13:41) Låt dem fortsätta, de kommer nog att tystna när du fått en fin trädgård, och när de märker hur torftig deras egen trädgård är. krister Jag bryr mig inte ett dugg om grannarna. Det är de som har bekymmer inte jag. Vad jag menade med mitt inlägg är hur olika man tydligen kan resonera. För vissa är en trädgård inget mer än en gräsmatta där man kan slå upp en solstol, för andra är det ett levande hem som man inreder och gör trivsamt. Underligt är också att de husägare som gnäller över hur jobbigt och tungt det är med trädgård är de som egentligen inte engagerar sig i den, medan de som engagerar sig sällan gnäller, snarare tvärtom. Visst, jag är alldeles färsk trädgårdsägare och jag kanske är inne i min smekmånadsperiod vad det gäller trädgård, men jag tvivlar att det är så. Jag har alltid älskar blommor och växter och då jag bodde i lägenhet var min balkong överfull av diverse växter och småträd. Jag mår verkligen superbra nu då jag har en egen trädgård. Det gör så gott i själen!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-07-2006, 12:59
|
Medlem
Antal inlägg: 19
Medlem nr: 6 769

|
Mina grannar sa att tomten såg ut som om en mullvad varit framme, när jag grävde min rabatt på framsidan och allt var uppvända grästuvor. Någon vecka senare kom en av dem fram och tittade närmare på vad jag gjorde, och ställde frågor  intresserat. Så kan det också bli, och jag hoppas det blir så för dig med.
|
|
|
|
|
11-07-2006, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
Vi har fått underbara grannar i koloniområdet.....och inte bara de närmsta... vi får besök flera gånger varje kväll av folk som måste komma och titta...för de har hört ryktena om hur hårt vi arbetar och hur fint vi gör "öde huset"...
ett par beklagade sig över sina nya kolonigrannar...som bara köpt stugan för att ha grillfester på. Dessutom har de lagt sin uteplats på sidan av sitt hus...så att de har utsikt över parets framsida....och det är inte populärt..
det finns nämligen en regel att man ska tänka på att ens egen baksida är någon annans framsida...och alla vill ju ha lite privatliv..
Vi får se om tongångarna är lika positiva när mina barn kommer börja vara med....och vi inhandlat studsmattan......men vi har förvarnat dem...och bett dem komma och säga till om de upplever ljudet störande....
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
11-07-2006, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Alla har vi hört att mitt hem är min borg, men för oss trädgårdsfantaster som spenderar mer tid i rabatterna än inomhus kanske det skulle heta "Min trädgård är min borg" så är det hos oss i alla fall. mvh Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
11-07-2006, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
När vi bodde inne i ett villaområde en gång i tiden fick jag frågan av en granna om jag inte hade tråkigt - var bara i trädgården å så´nt. Längtade jag inte ut efter att festa? Man kan se lite olika på livet Men som skrevs här ovan (ungefär) - vinet smakar bättre när man kan sitta omgiven av grönska Å förresten - vem mådde bäst på söndagmorgonen tror ni
|
|
|
|
|
11-07-2006, 17:24
|
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 3 218

|
Glad över att bo på landet och ingen insyn, kan gräva så mycket jag vill
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag
|
|
|
|
|
11-07-2006, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
Som yrkesodlare av diverse köksväxter tillsammans med min sambo var det mest han som hånade mig. Han tyckte jag var tokig som lämnade ogräsrensandet ute på åkern för att komma hem till trädgården och rensa ogräs där. Men jag förvandlade en slänt med kirskål till en prunkande trädgård och härlig uteplats med sjöutsikt. Nu njuter vi efter en lång dag på åkern med en kall öl i sköna trädgårdsstolar. Jag blir knappast hånad längre. Fast visst är det tungt. Ibland undrar jag vad jag håller på med, när hela min sommar består av krig mot diverse ogräs och skadedjur. Men nog är det livet att få jobba ute i och med naturen istället för att sitta på ett dystert kontor och se sommaren rinna förbi.
|
|
|
|
|
11-07-2006, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 699
Medlem nr: 2 086

|
Jag kan inte precis påstå att jag blivit hånad, men visst sneglar en del grannar lite skeptiskt...  när jag knatar runt med rumpan i vädret hela dagarna... Eller ännu värre är det kanske när jag står mitt i min stora rabatt och stirrar till synes orörlig (rabatten kryllar av olika växter, fjärilar och bin vilket kan roa mig långa stunder)...  "Förfärligt onödigt" var det de första husägar-åren när jag rensade bort mängder av maskrosor i gräsmattan. Då ruskade "alla" på huvudet... men skam den som ger sig, det har lönat sig!!!
--------------------
Madeleine i Mälardalen *
|
|
|
|
|
11-07-2006, 19:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Mina grannar har bara kommit med uppmuntrande tillrop, de gillade inte förra ägarnas tilltag att slänga alla blommor och anlägga gräsmatta istället  Fast jag undrar vad de tror egentligen, när jag kryper omkring och fotograferar nästan precis allt.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
11-07-2006, 20:28
|
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371

|
Mina grannar är också glada för att växterna har återvänt till trädgården
|
|
|
|
|
11-07-2006, 23:03
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 11-07-2006, 22:55) Tezzla, strunt i grannar ... de blir säkert så småningom avundsjuka på hur fint du fått det Nämen, det är ju det jag GÖR! Jag struntar i grannarna!  Jag bara filosoferar lite över hur olika syn man kan ha på trädgård.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-07-2006, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Mina grannar tycker också jag är lite tokig, så mycket tid som jag lägger ner i min trädgård. När min rosojja tog vid för 5 år sedan bar jag över en massa perenner till grannarna, det gjorde dom väldigt glada och jag tycker nog idag att dom är mest rara, dom kommer alltid till mig när dom har problem med växter. En av grannarna gjorde en stor rabatt med Kanadarosor, en ros som hon sett hos mig, det var jättekul. Så muta grannarna med några vanliga halvtrista perenner, dom tycker säkert att dom är jättesnygga.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
12-07-2006, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Eftersom vi bor i samma stad så kan jag komma och hjälpa grannarna att håna dig, eller tvärtom. Det beror på hur det ser ut.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-07-2006, 08:31
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Jag kallas "blomsterkungen" av mina grannar  snällt av dem, ena grannen har istort sett inget planterat annat än ett körsbärsträd och några rosor, de påstår att de inte kan något... den andra grannen har jag fått fart på, så där börjar det prunka ordentligt, har gett lite tips och kommentarer och delat ut plantor jag tröttnat på och frösådder, men annars är det heltråkigt på min gata, istort sett ingen planterar nåt, knappt klipper gräset... jag börjar tom okupera allmäningen omkring mig... men grannarna tycker bara det är trevligt. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|