Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 8 348
Hej! Jag undrar om någon vet hur och när man kan samla egna fröer från Verbena bonariensis-jätte verbena , salvia patens-blåsalvia, pennisetum setaseum-fjäderborstgräs, ageratum-leverbalsam och helichrysum lanatum-rabatt ertenell? hälsningar Eva
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
helichrysum kan krukövervintras-sticlingföröka nu så blir det en mindre planta att sköta , blåsalvia likaså Övriga som annat skörda när frökapseln börjar gå i brunt och är torr -då är de flesta frö klara
Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26
Jag läste någonstans att man kan övervintra jätteverbena också. Att man gör som med exempelvis dahlior, upp med roten och torr, frostfri förvaring över vintern. Tydligen ska man få jätteverbenor som mer än väl når upp till sitt namn år två.
Minns inte var jag läste det, men det låter spännande. Tyvärr har jag inga iår, men jag hoppas någon här provar och avlägger rapport om hur det gick.
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
min helichrysum gör små blommor men det är väl inget att spara fröer från va???? man ska väl hålla sig till att ta sticklingar sitter och funderar nu när det är dags att gå ut och plocka frön mm på tork
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
tack Kerstin!!!! dom är enorma så det blir många om jag lyckas ta sticklingar kan dela med mig massor hur gör jag sticklingen bäst???? sätter i vatten eller i jord direkt???
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2006, 18:45)
i jord
ok tack för det då ska jag prova...brukar misslyckas men klarade en pelargon för ett tag sen så kanske
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif