När jag tänker efter lite så måste jag ju erkänna att jag faktiskt låtit bli att gräva två av mina land och gjort ungefär som Christa beskriver med dessa.
Direkt på gräsmattan har jag lagt ut en 1meter bred sträng, 20cm tjock med hästgödsel+spån. I detta har jag satt ut mina majsplantor som jag inte hade plats för nån annanstans och inte heller orkade gräva för. Jag väntade alltså inte utan hade färdiga plantor som var i akut behov av att planteras eller slängas.
Först efter gödselvattning med hönsgödsel satte det fart att växa och ser nu hyfsat ut men jag är fortfarande säker på att det blivit ännu mycket bättre om jag hade grävt först. Nu tänker jag ist. gräva till hösten när grästorven mjukats upp ordentligt och leran under har lagom fuktighet. Ska nog inte ge mig på djupgrävning dock, 30cm under mark får räcka + att det blir ca 20cm upphöjt. Min erfarenhet är att det är just grästorven som är mest jobb att få bort, själva grävandet går bra när fuktigheten är lagom.
Har ett likadant land med solrosor, även där har jag fått tillföra mycket hönsgödsel eftersom stallgödseln innehåller så mycket spån som binder upp näringen. Det kommer jag dock att få tillbaks år efter år allt eftersom spånen bryts ner.
Jag har nu förberett flera stora land på detta sätt (fast utan plantor i) som jag ska gräva om i höst eller vår. Marktäckningen tar död på och mjukar upp grästoven och lockar dit maskar och annat som tuggar och gör på så sätt minst halva jobbet åt mig. Dumt att jag inte tänkte på det i mitt första inlägg men har du möjlighet att låta jorden ligga täckt med gräsklipp, gödsel, löv eller annat material nån månad innan du (eller din gubbe) gräver så är mycket vunnet.
Så här ser majslandet ut (igår) :