Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inomhusväxthus
          curl
          Inlägg 08-08-2006, 16:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 356

Halloj, första inlägget här i erat fina forum, har dock läst här ett tag.
          Jag håller på och bygger ett väthus i ett källarutrymme, växthus kanske är fel namn på det, men jag ska bygga ett stort inplastat skåp ventilerat och med belysning av en 400w hps lampa. Rummet saknar fönster så inget solljus kommer nå plantorna jag odlar. Det jag behöver hjälp med är tips på roliga växter att odla som klarar att växa i den miljön, samt lite tips på hur jag ska bygga mitt växthus/skåp.

tack på förhand

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-08-2006, 16:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Blir det inte för varmt med en 400W hps lampa i ett inplastat skåp det brukar ju vara svårt att få ner temperaturen i ett rum som har en hps lampa???

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gurkan
          Inlägg 08-08-2006, 17:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Hej curl och välkommen till forumet !

Jag byggde precis en sån grej som du funderar på i vintras och hade massor av småplantor där på tillväxt under vinter och vår.

Bordet består av tre frigolitskivor och är 180x120cm, lampan hänger endast 75cm över bordet, kunde varit lite mer mellan lampa-plantor men jag har begränsad takhöjd och det fick bli som det blev.

På långsidorna har jag "rullgardiner" av plast som man dels kan öppna enkelt och dels kan reglera ventilationen med.

I taket är det en ca 5cm bred spalt runt lampan och det ventilerar ut det mesta av lampans värme. Värmen har inte varit några problem, max 30gr direkt under lampan och svalare ute i kanterna, men jag har fått stänga av alla element i rummet såklart.

Det mesta trivs under en HPS, jag har haft chili, paprika, tomater och massa olika kryddor allt från frö till ganska stora plantor.

Förbättringar jag skulle vilja göra på denna konstruktion är att öka avståndet mellan lampa och plantor (beroende på vilka plantor det är iofs.) och så måla plasten vit så att mer ljus reflekteras in igen och mindre går till att lysa upp rummet.

Se till att rummet i övrigt är välventilerat så att du inte får problem med fukt och kondens nånstans.

Så här såg det ut i vintras :

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-08-2006, 17:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och du kan naturligtvis så alla typer av perenner och anueller smile.gif smile.gif
          from januari o framåt -så är det bara att avhärda o plantera ut i maj

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon