CITAT (råse-marie @ 14-08-2006, 09:13)
Jo men det känns svårare när man har barn .. hade jag varit själv
HADE JAG VARIT UTAN SAMBO LÄNGE NU !!!!!
Han har hela tiden skyllt allt på mig och jag har försökt att ändra och vrida och vända på mig ......för att det ska bli bättre ...
Nu har han fått flytta ut och på tisdag ska vi träffas och prata igenom ( första gången ) men det kommer att bli MÅNGA samtal och den här gången kommer jag inte att ta på mig skulden .
jag har ju även vår dotter att tänka på visst är det bra me d 2 föräldrar men inte till vilket pris som helst .
Han ringde och beklagade sig i går ( sov hos en kompis på madrass på gpolvet )
Så jag sa att tänk så det kan ändras från hotellsäng på lördag till madrass i sunkig lägenhet på söndag ....
Desstuom har han betalat med siba kort på kredit både festkväll och hotell .......och vi som har så dåligt ställt ..Ja vi har det vi behöver men vi har det inte fett så att säga
Du är på rätt väg, eftersom du har kommit till insikten att
Det är inte ditt fel att han drickar! Han kan inte skylla sitt drickande på dig såvida du inte med våld har hällt spriten nerför hans strupe!
Jag förstår hur du känner när det gäller lilltösen, jag har själv tre barn och det var inte så lätt att ta steget att separera när de var små, även om det inte handlade om alkohol i vårt fall. Som du själv säger; visst är det bra med två föräldrar men inte till vilket pris som helst.
Jag tycker du gjorde rätt som fick honom att flytta ut för det låter inte som någon bra framtid för tösen att växa upp i en familj där ena föräldern dricker och den andra får ta skulden för det. Alkoholism har ödelagt många familjers ekonomi och hälsa.
Tänk nu bara på dig själv och din lilla dotter - ni behöver få ett bättre liv än så och det är jag övertygad om att ni får efter separationen, men som sagt det kan ta sin tid.
Din sambo måste inse att det inte är ditt eller någon annans fel att han dricker. Han behöver få professionell hjälp för att sluta dricka. Han måste själv ta på sig det ansvaret, ingen annan kan göra det åt honom. Han måste välja: Familjen eller flaskan.