Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> står inför ev separation, behlver er hjälp
          råse-marie
          Inlägg 14-08-2006, 06:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Står inför en ev separation .
          Någon som känner till hur ska man göra , funderar på att
          ev gå till någon men vart vänder man sig .

Ledsen Rose-marie sad.gif

ursäkta att sånt trist inlägg en måndagmorgon men det är kris och ni brukar vara så snälla och kloka wub.gif

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          AnitaO
          Inlägg 14-08-2006, 06:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Det är ganska svårt att ge råd.
          Det beror på vem av er som ska söka ny bostad?
          Finns det barn inblandade?
          Är ni gifta eller sambos?

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Diabolique
          Inlägg 14-08-2006, 07:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Det var tråkigt att höra. sad.gif

Jag befinner mig också i en kris av något slag, och en form av separation har jag varit med om som var långdragen (snart ett år kan man säga), och den är inte över än, men det är en annan historia och ganska lång sådan.

Med "gå till någon" antar jag att du menar någon som kan hjälpa er att rädda relationen så att ni inte behöver separera. Det skulle jag försöka med i första hand. Familjerådgivning finns det nog många varianter av´, jag har för mig att jag läst om det tidigare på Odla.nu...
          Jag har ingen erfarenhet av det, då det redan var dödsdömt när det tog slut med min kille.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          råse-marie
          Inlägg 14-08-2006, 07:57
          Länk hit: #4

Medlem

Ja jag vet inte säkert om vårat förhållande kan klara sig .
          Min sambo har problem med alkohol och ´jag har curlat honom allt för länge .... i hopp om att det skulle bli "bättre " wacko.gif

Nu fick jag reda på att han träffat en tjej från norge och bjöd hit ehnne i lördags på hotell i vår stad . ( behöver jag säga att han inte var nykter när han gjorde inviten ?? )

Han har ljugit mig rakt upp i anskitet flera gånger men jag är tack och lov ingen dum blondin utan tänker både mycket och logiskt och kom på många saker .

Jag vet inte hur jag ska göra vi har en dotter tillsmammans som är 6 år och självklart vill jag att vi ska vara en familj men inte till vilket pris som helst och min hälsa ......
          sad.gif

Under alla år har jag tagit på mig hela skulden och han har oxå lagt den på mig.
          Men nu ska en klippa resa sig och inse att det är inte mig det är fel på ... och jag kan klara allt för jag är stark innerst inne även om jag är ledsen och sårad nu..

Familjerådgivning ... är det någon som vet kostar det ?? svårt att få tid och tillsist vart vänder man sig ?

Citera
          AnitaO
          Inlägg 14-08-2006, 08:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Vänd dig till din kommun för familjerådgivning.
          Vet tyvärr inte vad det kostar.

Du kan också kontakta någon av kvinnojourerna.
          Dom är jättebra att prata med och har ofta mycket egen erfarenhet av olika familjeproblem.

Håller med dig om att det är dags att sätta ner foten nu.
          Du har försökt länge, och någon större ansträngning från hans sida verkar det inte vara.
          Kanske behöver han en väckarklocka? Ställ ultimatum.
          Så länge han kommer undan med sitt beteende så rullar det nog på gissar jag.

Lycka till wub.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Minibelle
          Inlägg 14-08-2006, 08:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 8 379

CITAT (råse-marie @ 14-08-2006, 08:57)
          Nu  fick jag  reda på att  han träffat en tjej  från norge  och  bjöd  hit ehnne i lördags på hotell i vår  stad .  ( behöver jag säga att han  inte  var nykter när   han gjorde inviten ?? )

Hade min karl gjort så mot mig, hade jag bokstavligen sparkat ut honom.

Citera
          humla
          Inlägg 14-08-2006, 08:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Så trist sad.gif Skickar en tröstkram.

Alla kommuner ska kunna erbjuda familjerådgivning. När man går till offentliga alternativ ska det inte kosta så mycket, desto mer kostar det om man vänder sig till privata alternativ.

Ang. väntetider har jag ingen aning. Det borde ju inte vara alltför lång väntetid, jag menar vem orkar stanna kvar i ett dåligt förhållande ett halvår innan man får tid för rådgivning?

Kolla på din kommuns hemsida eller ev. landstinget. Där borde du hitta info.

Önskar dig lycka till, hur det än går.

MVH/Elin

Citera
          råse-marie
          Inlägg 14-08-2006, 08:13
          Länk hit: #8

Medlem

Jo men det känns svårare när man har barn .. hade jag varit själv
          HADE JAG VARIT UTAN SAMBO LÄNGE NU !!!!!

Han har hela tiden skyllt allt på mig och jag har försökt att ändra och vrida och vända på mig ......för att det ska bli bättre ...

Nu har han fått flytta ut och på tisdag ska vi träffas och prata igenom ( första gången ) men det kommer att bli MÅNGA samtal och den här gången kommer jag inte att ta på mig skulden .
          jag har ju även vår dotter att tänka på visst är det bra me d 2 föräldrar men inte till vilket pris som helst .

Han ringde och beklagade sig i går ( sov hos en kompis på madrass på gpolvet )

Så jag sa att tänk så det kan ändras från hotellsäng på lördag till madrass i sunkig lägenhet på söndag .... laugh.gif sad.gif

Desstuom har han betalat med siba kort på kredit både festkväll och hotell .......och vi som har så dåligt ställt ..Ja vi har det vi behöver men vi har det inte fett så att säga

Citera
          netaave
          Inlägg 14-08-2006, 08:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Som man bäddar får man ligga heter det ju! Tycker du jobbat länge nog på det förhållandet, han kan väl flytta till Norge!!!!
          Nej skämt åsido fall inte för gråt och hot, se om ditt eget hus och ta fram ditt ego.
          Visst är det tragiskt när man har små barn och sådant här händer men barn förstår mer än man tror. Är man bara öppen och förklarar att mamma och pappa inte ska bo ihop längre men att båda finns kvar för henne ändå så brukar det gå bra. Ni behöver ert sorgearbete alla tre och kommer en eller flera erfarenheter rikare ur det.
          På jureka.net kan man ställa frågor om separationer m.m.
          Stå på dig och var stark.

--------------------

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 14-08-2006, 08:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Jag tror inte att det är rådgivning för er relation ni behöver. Det är HAN som behöver hjälp med sitt drickande. Innan dess är det inte ens ide att diskutera relationen eftersom det är med alkoholen du har en relation - inte med honom.

Inget i det här är ditt fel! Bara man själv kan rå för att man dricker. Han. Expressens sex- och relationsrådgivare Katerina Janousch kan du skriva till. Hon har skrivit mycket i sin spalt om det här och dessutom skrivit en bok om sitt liv med en knarkande man. De lyckades ta sig ur det. Tror att du skulle må bra av att läsa den.

Vad jag har förstått så måste man vara benhård och inte curla, som du säger; att curla stjälper istället för hjälper.

Ställ ultimatum: antingen fortsätter han att dricka och då drar du eller så söker han hjälp och då finns du där för honom. Väljer han det första så vet du ju vad som gäller.

Kakaduan

Citera
          Leia
          Inlägg 14-08-2006, 08:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Kakaduan @ 14-08-2006, 09:35)
          Jag tror inte att det är rådgivning för er relation ni behöver. Det är HAN som behöver hjälp med sitt drickande. Innan dess är det inte ens ide att diskutera relationen eftersom det är med alkoholen du har en relation - inte med honom.

Inget i det här är ditt fel! Bara man själv kan rå för att man dricker. Han. Expressens sex- och relationsrådgivare Katerina Janousch kan du skriva till. Hon har skrivit mycket i sin spalt om det här och dessutom skrivit en bok om sitt liv med en knarkande man. De lyckades ta sig ur det. Tror att du skulle må bra av att läsa den.

Vad jag har förstått så måste man vara benhård och inte curla, som du säger; att curla stjälper istället för hjälper.

Ställ ultimatum: antingen fortsätter han att dricka och då drar du eller så söker han hjälp och då finns du där för honom. Väljer han det första så vet du ju vad som gäller.

Kakaduan

Håller med kakaduan.... Förstår dock att det inte är så lätt.... sad.gif

Citera
          stina
          Inlägg 14-08-2006, 08:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag har läst en bok som handlade om just ditt problem - Anhörig. Minns tyvärr inte vad författaren hette, men jag tyckte den var väldigt bra.

/Stina

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-08-2006, 09:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (stina @ 14-08-2006, 09:50)
          Jag har läst en bok som handlade om just ditt problem - Anhörig. Minns tyvärr inte vad författaren hette, men jag tyckte den var väldigt bra.

/Stina

Katerina Janouch tror jag (osäker på stavning), sexrådgivare på... nån av kvällstidningarna, osäker på vilken.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          snurris
          Inlägg 14-08-2006, 09:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 7 926

Jag har läst en bok som handlade om just ditt problem - Anhörig. Minns tyvärr inte vad författaren hette, men jag tyckte den var väldigt bra

Författaren heter Katerina Janouch, den skapar en hel del tankar...

Citera
          ah56
          Inlägg 14-08-2006, 09:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Missbruksmottagning
          Familjerådgivning
          Kollade på din kommuns hemsida. Verkade finnas bra med stöd där.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          ninnisky
          Inlägg 14-08-2006, 09:10
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Tänk nu bara på dig och ditt barn även om det kan vara mycket svårt i en situation som din. Ge bara inte efter för din sambos ev nya löften om bättring. Det är Du och barnet som ska må bra och det kommer ni att göra efter separationen - även om det tar tid!

Skickar dig många tröste- och styrkekramar!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Betty
          Inlägg 14-08-2006, 10:46
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (råse-marie @ 14-08-2006, 09:13)
          Jo men det känns svårare  när man har  barn .. hade  jag  varit själv  
          HADE JAG VARIT  UTAN SAMBO LÄNGE  NU !!!!!

Han har  hela tiden  skyllt allt på mig  och jag har  försökt att ändra  och vrida och vända på mig ......för att det ska bli bättre ...

Nu har  han fått flytta ut  och på tisdag ska vi träffas och prata igenom ( första gången  ) men det kommer att bli MÅNGA  samtal  och den här gången kommer jag inte  att ta på mig skulden .
          jag har  ju även vår dotter att tänka på  visst är  det bra me d 2 föräldrar men  inte  till vilket pris som helst .

Han ringde och beklagade sig i går   ( sov  hos en kompis   på madrass på gpolvet )

Så jag  sa  att  tänk så det kan ändras   från hotellsäng på lördag till madrass  i sunkig lägenhet  på söndag .... laugh.gif  sad.gif  

Desstuom har  han  betalat  med  siba kort på kredit  både festkväll och  hotell .......och  vi som har  så dåligt  ställt ..Ja  vi har   det vi behöver men vi har  det inte fett  så att säga

Du är på rätt väg, eftersom du har kommit till insikten att Det är inte ditt fel att han drickar! Han kan inte skylla sitt drickande på dig såvida du inte med våld har hällt spriten nerför hans strupe!
          Jag förstår hur du känner när det gäller lilltösen, jag har själv tre barn och det var inte så lätt att ta steget att separera när de var små, även om det inte handlade om alkohol i vårt fall. Som du själv säger; visst är det bra med två föräldrar men inte till vilket pris som helst.
          Jag tycker du gjorde rätt som fick honom att flytta ut för det låter inte som någon bra framtid för tösen att växa upp i en familj där ena föräldern dricker och den andra får ta skulden för det. Alkoholism har ödelagt många familjers ekonomi och hälsa.
          Tänk nu bara på dig själv och din lilla dotter - ni behöver få ett bättre liv än så och det är jag övertygad om att ni får efter separationen, men som sagt det kan ta sin tid.
          Din sambo måste inse att det inte är ditt eller någon annans fel att han dricker. Han behöver få professionell hjälp för att sluta dricka. Han måste själv ta på sig det ansvaret, ingen annan kan göra det åt honom. Han måste välja: Familjen eller flaskan.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          herkules
          Inlägg 14-08-2006, 11:00
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

....

Redigerat av herkules: 25-07-2012, 19:20

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          netaave
          Inlägg 14-08-2006, 11:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (herkules @ 14-08-2006, 12:00)
          jag har ingen personlig erfarenhet av att ha en partner med missbruksproblem men däremot är jag uppvuxen med en alkoholiserad pappa.
          finns det något som jag ibland kan vara bitter och besviken på vad det gäller min mamma så är det att hon inte gick ifrån pappa när vi barn var små, jag tror att många sorger och besvikelser hade kunnat undvikits om hon hon hade gjort det.

jag önskar dig och ditt barn lycka till - tänk på er - var egoistiska.

Det där kan jag verkligen skriva under på!!!!!!

--------------------

Citera
          Kathy
          Inlägg 14-08-2006, 11:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (herkules @ 14-08-2006, 12:00)
          jag har ingen personlig erfarenhet av att ha en partner med missbruksproblem men däremot är jag uppvuxen med en alkoholiserad pappa.
          finns det något som jag ibland kan vara bitter och besviken på vad det gäller min mamma så är det att hon inte gick ifrån pappa när vi barn var små, jag tror att många sorger och besvikelser hade kunnat undvikits om hon hon hade gjort det.

jag önskar dig och ditt barn lycka till - tänk på er - var egoistiska.

Kan bara hålla med.

Är själv uppväxt med en far som var periodare.

Sätt dig själv och din dotter i första rummet och se till att ni har det bra.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2025, 03:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon