CITAT (askar @ 14-09-2006, 22:37)
Inte sjutton får rika och välbärgade högre pension än "den fattige"
Pensionens storlek är beroende av vad du tjänat under din arbetsföra tid.
Ok, jag borde nog skrivit att jag inte förstår varför högavlönade ska ha mer pension än lågavlönade

Menar inte privat pensionsspar, sådant ska folk få ägna sig åt om de vill (och följer skatteregler etc, som givetvis kan ändras om så behövs). Vad gäller privat pensionsspar är det ju dessutom så att de som uppenbarligen behöver sådant bäst (de fattiga) är de som har svårast att spara (eftersom de ofta är lågavlönade).
Jag är rätt vrång vad gäller diverse bidrag, tycker exempelvis inte att det är självklart att den högavlönade ska få mer betalt av staten för att vara hemma med sitt barn. Läste indignerad insändare av stackars högavlönad som skulle bli närapå utblottad om hon och hennes likaledes högavlönade man skulle ge sig till att vara hemma med lillan. De skulle visst slå i något tak. Man kunde ju lite naivt annars tro att det är den lågavlönade och ensamstående föräldern som har det mest knapert. Men golvet i systemen är inte lika angeläget att höja tydligen. Riktigt illa är det om man dessutom råkar vara student, då får man ju knappt ens bidrag utan mestadels lån, samt är förpassad till källarutrymmet utan att ens få vara kvar på golvet i det halvrivna folkhemmet. Jaja, raljerande argumentation, men, tycker att vi ska minska klyftorna i större omfattning än idag.
Men, kanske är det lika bra att redan från början lära barnen att alla inte är lika mycket värda.