Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förvara morötter, Hur förvarar man morötter bäst?
          Digger
          Inlägg 28-08-2006, 18:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Skörden av morötter verkar bli god i år, dom har verkligen växt sig stora redan nu! Om jag stoppar in dom längst ner i kylskåpet (svalen) så blir dom mjuka efter en vecka. Nu provar jag med en plastpåse för att se om dom håller spänsten. Eller ska man rulla in dom i papper eller nåt? Eller ska dom kanske inte alls ligga kallt utan bara i ett mörkt skåp?

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Christa
          Inlägg 30-08-2006, 09:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag brukar lägga dem i plasthinkar med lock. Lagom hinkar är 3-5 liter. Jag skördar morötterna så sent som möjligt och låter hinkarna stå ute tills det blir för kallt. Sedan sätter jag dem på vinden och när det blir för kallt där så blir det matkällaren. Som längst har då morötterna hållit sig till april och jag har alltid haft morötter kvar i mars. Bor du i lägenhet är det ju kinkigare. Har du dem i kylskåp måste du i alla fall ha en plastpåse eller så hinkar. Använder man hinkar så skall locket bara ligga på och inte tryckas fast så det blir bomtätt. Morötter är dock mycket känsliga för uttorkning. Jag har ändå staplat hinkarna ovanpå varandra så det blir ju ganska tätt. Bor du i lägenhet eller inte har något svalt utrymme i huset så återkomm så har jag lite ytterligare förslag.

Citera
          Christa
          Inlägg 30-08-2006, 09:30
          Länk hit: #3

Medlem

Glömde skriva att jag brukar använda hinkar som jag får från storkök. T ex skola eller äldrevård. Det har varit keso, majonäs eller annan mat i dem. De är gratis och man vet att de är gjorda för att förvara livsmedel i.

Citera
          KURT
          Inlägg 30-08-2006, 09:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Sök här på forumet, frågan har varit aktuell tidigare. Har man tillgång till sval källare så kan man föravara dem i sand. Annars kan man bygga en mycket enkel stuka, t ex av cementrör.

Citera
          Christa
          Inlägg 30-08-2006, 09:55
          Länk hit: #5

Medlem

Jag har provat att ha dem i sand men jag tycker det fungerar mycket bättre i plasthinkar.

Citera
          Susanna
          Inlägg 30-08-2006, 11:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Christa, har du någonting annat i hinkarna, torv, sand eller något? Eller är det bara morötterna? Det låter ju som en bra metod. Fast jag får bara 10 morötter i år så jag behöver inte fundera på lagring i år...

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Stussi
          Inlägg 30-08-2006, 11:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 626
          Medlem nr: 8 383

Mamma och pappa förvarar sina i en låda med sågspån. Morötterna brukar hålla i flera månader för dem.

Citera
          Christa
          Inlägg 30-08-2006, 12:25
          Länk hit: #8

Medlem

Hej Susanna!
          Nej jag har inget mer i hinkarna, bara morötterna. Dessutom är det nantes eller typ nantes som jag odlat och den räknas ju som sommarmorot. Tycker de är godare än de vintermorötter jag provade en gång.

Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni. Sår man glest och gallrar tidigt så brukar de vara klara i augusti om man sår dem till midsommar. Då blir också risken för skadegörare minimal.

Jag kände en gubbe som odlade morötter för avsalu före odlingsvävens tid och han sådde aldrig tidigare än midsommar för att slippa krussjuka. Han kallades morotsfantomen.

Citera
          KURT
          Inlägg 30-08-2006, 12:34
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Christa @ 30-08-2006, 13:25)
          Hej Susanna!
          Nej jag har inget mer i hinkarna, bara morötterna. Dessutom är det nantes eller typ nantes som jag odlat och den räknas ju som sommarmorot. Tycker de är godare än de vintermorötter jag provade en gång.

Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni. Sår man glest och gallrar tidigt så brukar de vara klara i augusti om man sår dem till midsommar. Då blir också risken för skadegörare minimal.

Jag kände en gubbe som odlade morötter för avsalu före odlingsvävens tid och han sådde aldrig tidigare än midsommar för att slippa krussjuka. Han kallades morotsfantomen.

Det är nog många andra grönsaker som man skulle klara bättre också om man sådde dem lite senare, om de inte har allt för lång utvecklingstid. Senare på säsongen blir det b l a färre av endel skadeinsekter (t ex bladlöss), dock inte alla! Är det grönsaker som riskerar att utsättas för svampangrepp (t ex potatis) , så bör man inte heller sätta dem för sent.

Citera
          Susanna
          Inlägg 30-08-2006, 18:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Tack för tips om såtid! Jag brukar så mina i april och sen glömmer jag liksom bort att så nya...

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Digger
          Inlägg 30-08-2006, 19:47
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Christa @ 30-08-2006, 10:27)
          Bor du i lägenhet eller inte har något svalt utrymme i huset så återkomm så har jag lite ytterligare förslag.

Hej, nej jag bor i hus men har ändå inget bra förvaringsställe. Saknar kallskafferi, källare osv. Ett alternativ är kanske att gräva ner dom i en jordhög men hur får man då upp dom när det är flera minusgrader ute, marken är stenhård och snön ligger ovanpå? En annan variant är ju att köpa ett litet sånt där vinkylskåp som håller lite svalare temperatur men ändå inte för kallt. Hinkar låter ju bra men inte får dom plats i kylen inte! Det här är faktskt ett stort problem, vore bra med någon sorts orangeri där man kan ställa pelagoner osv över vintern. Kan växthus funka eller måste man ha extra värme i såna i så fall? Eller ska man glasa in nåt litet utrymme någonstans?

Citera
          Digger
          Inlägg 30-08-2006, 19:53
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Christa @ 30-08-2006, 13:25)
          Ska de bli riktigt saftiga och goda för vinterförvaring så kan man så en omgång i juni.

I år kom morötterna och annat ner ganska sent i jorden, det var ju så kallt i våras. Om jag minns rätt kom fröna inte ner i jorden förrän i mitten på maj. Jag låter dom stå kvar i jorden länge, har plockat några av dom största nu och på så vis gallrat lite, sen plockar man efter behov men till slut måste man ju plocka upp allihop! Med vattning varje dag så har dom verkligen växt till sig i sommarvärmen i år! Dom största är nästan tjocka som gurkor. Har ordentligt djup i jorden så dom blir ganska långa också.

Citera
          Christa
          Inlägg 30-08-2006, 19:58
          Länk hit: #13

Medlem

Det bästa är naturligtvis att ha en riktig jordkällare men en stuka är ju ett billigare och enklare alternativ. Vill man kunna ta av morötterna mitt i vintern så kan man ju lägga ett par halmbalar eller något annat isolerande över. Det gäller bara att ingen liten sork använder stukan som skafferi. Finns det sork kan man kanske gräva ett hål och ställa ner plasthinkar med lock och sedan täcka med isolermaterial. Jag har täckt med löv ibland och grävt upp morötterna till jul när det var 15 grader kallt.

Citera
          Digger
          Inlägg 31-08-2006, 19:28
          Länk hit: #14

Medlem

Tänkte att kanske nån vill se mina fina morötter!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-09-2006, 20:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Låt dem sitta i marken så länge som möjligt sedan kunde du ta en pallkrage och isolera den med frigolit på insidan och även fixa ett lock med frigolit. Ställ den sedan i växthuset om du hade det, så kan du förvara dem där. Men lägg dem inte för tidigit i lådan för då kan de ruttna eller bli mjuka.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 24-09-2006, 07:03
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Har följt denna tråd med stort intresse men måste nog ställa lite följdfrågor för att se om jag har tolkat er rätt.

Varför mjuknar morötterna i kylskåpet om man inte har dem i tät förpackning? Är det för torrt eller är det för fuktigt?

Vad är optimal förvaringstemperatur, ett kylskåp håller ju runt 8 -10 grader är det lagom eller är det bättre om det är kallare?

Kom just på en (kanske) bra "matkällare". Vi har ett hus med torpargrund oc har bra möjligheter att krypa in dit. Meningen är att det aldrig skall bli frostgrader i grunden så där borde man kunna förvara sina grönsaks-hinkar...

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-09-2006, 06:05
          Länk hit: #17

Medlem

Det är toort i kylskåpet, man kan t o m torka mat i ett kylskåp! Hellst skall man förvara dem vid ca +1 grader.

Är du säker på att det inte är minusgrader i torpargrunden? Det är ju betydligt varmare än ute, men många som har ett litet källarutrymme i sin torpargrund måste isolera detta extra på vintern för att inte få minusgrader. Sedan kan man ju alltid lägga dem isolerat i torpargrunden.

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 25-09-2006, 06:57
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Tack för svar Kurt!
          Har en trådlös termometer/hygrometer i grunden för att hålla koll på miljön vad gäller risk för fuktskador, så jag kan ju föra lite statistik i vinter och se hur långt ner kvicksilvret kryper.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Bajare
          Inlägg 25-09-2006, 18:28
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 8 246

CITAT (Katti med torpet @ 24-09-2006, 08:03)
          Varför mjuknar morötterna i kylskåpet om man inte har dem i tät förpackning? Är det för torrt eller är det för fuktigt?

Hej Katti med torpet,

I kylskåpet finns en kall yta som skulle kyla skåpet. Därför att det är kallare dit, så condenseras även vatten som alltid finns i kylskåpet och den rinner ut ur kylskåpet. Så blir det torrare i kylskåpet och morötter torkas så småningom.

Bajare

Citera
          Digger
          Inlägg 28-09-2006, 20:07
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Bajare @ 25-09-2006, 19:28)
          Så blir det torrare i kylskåpet och morötter torkas så småningom.

Men varför mjuknar morötterna om dom ligger i kylen, beror det på att dom torkar? Så om man lägger dom i en tät påse så torkar dom kanske inte och förblir hårda men då kanske dom ruttnar istället? Jag trodde att dom skulle bli hårda när dom torkar men det är alltså fel? En annan variant vore att frysa in morötterna, kan det fungera måntro och hur gör man i så fall?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 00:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon