Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Saftiga recept, Recept tänkt för saftkokare (saft-maja)
          Fizzgigg
          Inlägg 29-08-2006, 21:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

Idag införskaffade jag en saftmaja (eller saftkokare som de fantasilöst nog kallar den på kartongen) men manualen erbjöd inte speciellt mycket ifråga om tips och trix med "recept". Det enda som stor i fråga om proportioner var 2 liter vatten, bär och socker. Inte hur mycket bär och inte hur mycket socker.

Är det någon med erfarenhet som kan dela med sig av sina proportioner så vore jag väldigt tacksam. Det som vi främst tänkte löpa amok med i manicken är vinbär i de flesta färger och aronia.

Kan man göra något med äpplen i en saftmaja?

Vi har har en massa slånbär och det blir ju underbar saft men det ska ju kokas och blandas med bären flera gånger när man gör som vanligt. Kan man göra slånbärssaft i en saftmaja?

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          LadyG
          Inlägg 29-08-2006, 22:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Välkommen till Odla, raring wub.gif wub.gif wub.gif

Tyvärr har jag inget vettigt svar på din fråga, men det visste du ju redan.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 29-08-2006, 22:43
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (LadyG @ 29-08-2006, 23:34)
          Välkommen till Odla, raring wub.gif wub.gif wub.gif

Tyvärr har jag inget vettigt svar på din fråga, men det visste du ju redan.

Hej grynet. Jag kände till det (men nu har vi redan hamnat off topic). tongue.gif

--------------------

Citera
          Gurkan
          Inlägg 29-08-2006, 23:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Det här är den normala proceduren när man gör slånbärssaft :

Slånbärssaft

Saftmajan funkar inte till detta så vitt jag vet ... men det är ju ganska mycket jag inte vet.

Har tyvärr inte nåt mer att tillägga angående hur du ska använda din saftmaja ...

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          lisselbo
          Inlägg 01-09-2006, 06:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Ca 4 dl socker per kg bär.
          Har själv bara gjort saft på svarta vinbär.
          Det tråkiga med Saftmaja är att saften blir inte lika koncentrerad som när man kokar på spisen och sedan silar.

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 01-09-2006, 08:35
          Länk hit: #6

Medlem

Det måste jag prova, vi har svarta vinbär "på ingående" om man säger så. Jag har provat att göra på aronia och då blev det bra med 2,5 liter bär och 5 dl socker.

Är du säker på det där med koncentrationen? Jag trodde att det var tvärtom och aroniasaften jag gjorde igår blev så koncentrerad att den är i princip trödflytande. 1 del saft till 6 delar vatten har varit lagom för att göra det drickbart.

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 01-09-2006, 10:01
          Länk hit: #7

Medlem

"Saftcentrifuger har ofta för liten kapacitet, saften får för mycket luft (oxideras), och man får inte heller riktigt det utbyte man önskar. Man har faktiskt större glädje av en ångsaftare typ "Saftmaja". Tappas saften direkt på öl eller läskflaskor och omedelbart kapsyleras med ölkapsyler så är saften pasteuriserad och kan sparas för senare vinbryggningar."

Vinboken-online.se

Ska väl tillägga (det glömde jag) att jag tror att saftens styrka nog beror en del på hur många gånger man hälller tillbaka den i saftkärldet. Eftersom bären ångkokas och en del vatten försvinner den vägen måste det ju förr eller sneare bli koncentrerat, eller?

Jag har egentligen ingen aning, men jag gissar ganska bra biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 01-09-2006, 22:35
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hur mycket kostar en sån där saft-maja? Jag funderar på om det är värt att skaffa det eller om jag bara ska köpa ett sånt där filter av tyg på en ställning...vad sjutton heter en sån förresten? Det skulle nog räcka för mig. Jag ska antingen koka saft och frysa in eller så frysa in bären och koka lite i taget. Jag har tänkt att ha så lite socker som möjligt och inga konserveringsmedel nämligen.

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 01-09-2006, 22:51
          Länk hit: #9

Medlem

Jag hittade en på Coop och den kostade 399 kronor. Aluminium och helt maskindiskbar. Väldigt smidig och betydligt mindre slaskande än att använda silduk. Om du sedan tycker att det är värt pengarna överlåter jag till dig att avgöra. smile.gif

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 01-09-2006, 23:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 23:51)
          Jag hittade en på Coop och den kostade 399 kronor. Aluminium och helt maskindiskbar. Väldigt smidig och betydligt mindre slaskande än att använda silduk. Om du sedan tycker att det är värt pengarna överlåter jag till dig att avgöra. smile.gif

Jag skickade gubben till Coop idag för att köpa silduk men han hade inte hittat nån. Ska nog åka ner dit själv imorgon och köpa en saft-maja istället. 399:- är ju inte så mycket...

Citera
          suddis
          Inlägg 02-09-2006, 11:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 370
          Medlem nr: 6 293

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-09-2006, 23:35)
          ..Jag funderar på om det är värt att skaffa det eller om jag bara ska köpa ett sånt där filter av tyg på en ställning...vad sjutton heter en sån förresten?...

Tror de heter Jonas..? smile.gif Eller om det är märket. Men jag köpte en i fjol. Blev god saft med sådan också! smile.gif

/suddis

Citera
          LadyG
          Inlägg 02-09-2006, 13:17
          Länk hit: #12

Medlem

Har testat både och, och saften blir väl lika god med båda metoderna. Fast saft-majan är otroligt mycket smidigare att hantera än silduk, imho.

--------------------

Citera
          gröna tummen
          Inlägg 09-09-2006, 11:22
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 5 252

Apropå var man kan köpa saftmajor så har garanterat alla lite större loppisar ett gäng i nån hörna till salu för en spottstyver. Jag annonserade i ett medlemsblad som min lokala trädgårdsförening har och FICK en av en rar dam. Tilläggas kan att jag inte använt den än.......
          Men nån dag när jag får nån gnutta tid över så, då, då ! Men det lär inte bli före 2010.......

Ha det gott ! tongue.gif

--------------------
          Har du tänkt på att...

Ett leende kostar inget, men skapar mycket. Det dör bort på ett ögonblick, men dess minne varar ibland för evigt.

Det kan inte köpas, lånas eller säljas, ty sånt är leendet att det inte är värt ett grand, om det ej skänks bort.

Om du därför brådskande och jäktande möter någon, som är för trött för att ge dig ett leende, så skänk honom ett istället.

Ty ingen behöver ett leende så mycket
          som den, vilken inte har något själv att giva.

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-09-2006, 11:47
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (gröna tummen @ 09-09-2006, 13:22)
          Apropå var man kan köpa saftmajor så har garanterat alla lite större loppisar ett gäng i nån hörna till salu för en spottstyver. Jag annonserade i ett medlemsblad som min lokala trädgårdsförening har och FICK en av en rar dam. Tilläggas kan att jag inte använt den än.......
          Men nån dag när jag får nån gnutta tid över så, då, då ! Men det lär inte bli före 2010.......

Ha det gott ! tongue.gif

Men passa på när du ändå gör något annat i hemmet, en saft-maja sköter sig själv i stort sett smile.gif

Det är perfet om man håller på att damma, städa, baka eller något annat som tar lite tid för då är man sysselsatt medan majan kokar ur bären.

Det enda som är slafsigt är att tappa upp det på flaska, det är vansinnigt hett!

Hoppas du hittar tid en dag, det finns inget så gott som egen saft wub.gif

--------------------

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 09-09-2006, 12:11
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 12:47)
          Det enda som är slafsigt är att tappa upp det på flaska, det är vansinnigt hett!

Oja, framför allt om man är klumpig som jag och häller kokande saft över vänsterhanden. Vilken skillnad mot innan. blink.gif

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-09-2006, 12:14
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Fizzgigg @ 09-09-2006, 14:11)
          CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 12:47)

Oja, framför allt om man är klumpig som jag och häller kokande saft över vänsterhanden. Vilken skillnad mot innan. blink.gif

sad.gif Din stackare, det var inte roligt alls. Men nu är det väl bättre?

Saften blev hur som helst god wub.gif

--------------------

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 09-09-2006, 12:27
          Länk hit: #17

Medlem

Isbitar och en natts god sömn så var det mesta tillbaka till utgångsläget igen. smile.gif

--------------------

Citera
          Johan.S
          Inlägg 09-09-2006, 17:56
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

Tyvärr hittar jag inget recept för just slånbärssaft i såkallad saftmaja.
          Det finns annars gott om recept i äldre kokböcker. Den process man använder sig av i saftmajorna är i princip densamma som man förr kallade "Ångkokning", "ångning", eller "bären ångade".
          Förr hade man en ställning med silduk man ställde ner i konserveringsgrytan, med en skål på botten av grytan.

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-09-2006, 18:23
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Johan.S @ 09-09-2006, 19:56)
          Det finns annars gott om recept i äldre kokböcker. Den process man använder sig av i saftmajorna är i princip densamma som man förr kallade "Ångkokning", "ångning", eller "bären ångade".
          Förr hade man en ställning med silduk man ställde ner i konserveringsgrytan, med en skål på botten av grytan.

Där ser man, det hade jag ingen aning om.

Slånbär innehåller väl frön som är lite giftiga, så det kanske är därför man ska sila den då?

--------------------

Citera
          Johan.S
          Inlägg 09-09-2006, 20:08
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 19:23)
          CITAT (Johan.S @ 09-09-2006, 19:56)

Där ser man, det hade jag ingen aning om.
          Slånbär innehåller väl frön som är lite giftiga, så det kanske är därför man ska sila den då?

Slånbär är ganska nära släkt med plommon. De flesta kärnor av det slaget innehåller blåsyra (även bittermandlar du köper i affären), i den meningen är de giftiga. Att slånbärskärnor skulle vara ovanligt giftiga har jag aldrig hört talas om.
          Det finns nog en annan förklaring i det här fallet.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon