CITAT (Hamilton @ 07-09-2006, 11:02)
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 10:10)
Jag maskintvättar alltid ulltröjor. Om de inte är märkta för att tåla tex. 30 grader så tvättar jag kallt. Vänder dem ut och in och lägger i en stor tvättpåse så att det inte blir tvätt-loppor............
.....Viktigaste för att få tröjan snygg är att använda särskilt tvättmedel och att plantorka. Jag köpte någon ställning med väv för att plantorka tvätt med på Jula. Man kan ha flera och stapla......
Man kan även lägga "ömtåliga" plagg på ett badlakan (med ev. tidningar under) och sedan rulla ihop det, sedan trampar du på "rullen" då pressas överskotts vattnet bort, sedan så tar du ur plagget ur rullen och plantorkar plagget
Fast jag gillar möjligheten att kunna forma tröjan efteråt. Lika så att när den ligger och torkar på ett nät så kommer ju luften till även underifrån.
Är det tjocka plagg så riskerar man annars att de torkar för långsamt och luktar lite unket. SÅ brukar ju plantorkning ta plats också.
Jag har en stapel med plantorkar. Åtta tar inte mer plats än en. Och då kan man ju kosta på sig samma behandling med stickade bomullströjor som annars har en benägenhet att bli längre och smalare för varje tvätt.