Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på träd med luftig krona
          emmapemma
          Inlägg 16-09-2006, 09:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Hej!

Vi har precis tagit ner ett körsbärsträd, som var alldeles för stort och kompakt. Det hade blivit 8-10 meter, vi nådde inte ett enda körsbär, kronan skuggade tomten från strax efter middagstid till kvällen. Dessutom hade vi ju fågelinvasion under körsbärsmånaden, vilket resulterade i en inte alltför trevlig gräsmatta efteråt.

Vi bor på en liten tomt, baksidan är väl kanske 250 m2. I det sydvästra hörnet kommer vi att placera ett växthus inom de närmsta veckorna. I det södra hörnet står en gammal sumak, kanske 4-5 meter hög, och tronar med sin vackra luftiga krona. Huset ligger i nord-nordöst Mellan sumaken och växthuset har vi planer på att plantera ett träd, men vi är inte helt på det klara med vilket träd vi ska välja. Vi har några önskemål:

-luftig krona, så att skuggningen blir lagom (ja ungefär som hos sumaken). Framför allt får det inte bli så kompakt att det hindrar solen att nå växthuset.
          -max 4 meter högt, men gärna paraplyformat krona, så att man kan fika under det när dagarna är heta på sommaren (även här liknar det vår sumak)
          -det ska vara vackert, för det trädet ser vi året runt genom vårt köksfönster
          -klara zon 2

Jag har några stycken önsketräd, men jag har ingen aning om de uppfyller ALLA våra önskemål (särskilt kronans luftighet samt skönhetsvärdet under olika delar av året är svårt att veta):

praktmagnolia
          persika av typen Riga eller Frost
          mullbär, svart eller 'Mulle'
          kanske silverpäron (men det varken blommar eller ger frukt, eller hur?)

Där stannar min kunskap om olika träd... Jag vill verkligen ha ett träd som jag kommer att betrakta året om, och vara STOLT över. Gärna ett som blommar, jag älskar blommor. Det gör inget om det inte ger något ätbart, det är utseendet som är det primära för mig.

Jag bor i Stockholmsområdet, och om ni vet var jag kan titta på olika träd som är uppväxta, tar jag gärna emot tips. Finns det mullbärsträd uppväxt någonstans här?

/Emma

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          cato
          Inlägg 16-09-2006, 20:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Det första träd jag tänker på när du talar om luftig krona är sydbok. Ett mycket trevligt träd,som jag gärna rekmondrar, men jag vet ej om det är härdigt i zon 2.
          Hälsningar
          Cato

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          emmapemma
          Inlägg 17-09-2006, 07:29
          Länk hit: #3

Medlem

Hej Cato!

Sydbok, ja, där är ett träd som jag aldrig förut har hört talas om! smile.gif Har du mer information?

/Emma

Förresten, hur stort/kompakt blir ett valnötsträd? Som ni märker, gillar jag även träd som LÅTER exotiska i Sverige (i alla fall för mig)...

Citera
          Åsa E
          Inlägg 18-09-2006, 19:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Valnötsträdet blir stort! 15 m högt och 9 m brett enligt Botanica. Annars är det ju väldigt vackert, med vackert bladverk och ganska så luftigt växtsätt. Praktmagnolian blir också stor, men den växer väl ganska långsamt tror jag. Det finns många olika sorters magnolia, som blir olika stora.
          Visst är det roligt med träd! Man vill ju ha allt... laugh.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-09-2006, 20:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

annars är silverpäron jätte fina man kna inbilla sig att dte är olivträd om man inte har klimat för ett äkta och jag tror det får blommer å frukter med

Citera
          emmapemma
          Inlägg 05-10-2006, 18:57
          Länk hit: #6

Medlem

Silverpäron fanns i mina tankar också, men jag trodde den blev stort?

Härom veckan joggade jag förbi ett litet gulligt träd, och jag sprang fram och kollade namnskylten (naturligtvis) - HAVTORN wub.gif

Det var litet, hade smala silvriga blad, luftig krona. Jag föll för det på en gång, fast jag tänkte ta reda på mer om det innan jag sätter spade i marken (f.ö. börjar det bli lite sent för det rolleyes.gif )

Så jag börjar fundera på att plantera en han- och en honplanta av havtorn, så kan jag få lite frukt också!

Någon vänlig själ som kan något om havtorn?

Citera
          emmapemma
          Inlägg 05-10-2006, 19:08
          Länk hit: #7

Medlem

Fast nu såg jag att havtorn tydligen skjuter mycket rotskott och har kraftiga tornar sad.gif (det blir synd om barnen om de råkar trilla in i ett havtornssnår...

Så var det med det... och den som var så fin! Det var konstigt, för havtornen jag såg var ett träd, och verkade inte så fientligt.

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-10-2006, 19:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Japp, det är det fler här som gör. Havtorn är egentligen en buske med världens godaste och mest vitaminrika bär som är svåra att plocka men värda varenda reva som man får. Vill man ha dem för bären behåller man dem som buskar, men de kan stammas upp också och bilda små träd.

Det kan för övrigt slån också, och de växer rätt fort. Blommar på bar kvist tidigt, ger blå stora mycket beska bär som man kan göra saft och smaksätta sprit med. Slån kan man ha för blommen i första hand, havtorn för de vackra och härliga bären.

Tänkte tidigare på din zonbeskrivning - zon 2 i Stockholmsområdet. Antar att du vet att Stockholm har allt från zon 2 till 4 och att en tomt kan ha minst 2 zoner också.

Havtorn klarar sig galant i Stockholm, men praktmagnolian och en del andra som egentligen vill ha zon 1 men klarar zon 2 och perfekta förhållanden i zon 3 är mer riskabla projekt.

Sydbok och valnöt (oavsett sort) blir stora, ganska märka och kompakta träd. Om du tyckte körsbäret blev stort och mörkt är det bättre att satsa på något litet eller glesväxande.

--------------------

Citera
          emmapemma
          Inlägg 05-10-2006, 21:30
          Länk hit: #9

Medlem

Om man finge stamma upp havtornen, kanske tornen inte finns nere där barnen kan göra sig illa? Alternativt får man placera dem i en rabatt, så att man inte råkar nudda dem.

Jag skulle gissa att vi har (på södersidan) den varmare zonen här, för ibland när jag kommer till jobbet, brunbränd på våren efter de första varma och soliga helgerna då jag jobbar i trädgården i linne, kan inte mina kollegor förstå att jag tyckte vädret var så fantastiskt, för de tyckte det var småkallt och lite ruggigt... ohmy.gif

/Emma

Citera
          tiso001
          Inlägg 06-10-2006, 08:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 270

Katsura har vi valt, bl a pga av att vi eftersträvar luftig krona - vi får väl se om några år om det stämmer smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-10-2006, 11:52
          Länk hit: #11

Medlem

Katsura är superbt om man vill ha glesväxande buske/träd och har de markförhållanden som de vill ha.

Om barnen inte ska riva sig på tornarna kan man klippa av dem, men om man vill skydda också lite större barn mot stick så blir det inte så mycket krona kvar. Högre än 3, kanske 4 meter i din zon blir inte de havtornssorter jag känner till. Och då blir det inte så mycket krona kvar.

--------------------

Citera
          emmapemma
          Inlägg 06-10-2006, 13:23
          Länk hit: #12

Medlem

Är det Acer Palmatum Katsura som avses med Katsura? För det är det jag får upp om jag googlar på bilder för katsura.

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 06-10-2006, 15:54
          Länk hit: #13

Gäster

Med Katsura tror jag att det är Cercidiphyllum japonicum som de menar

/Ewa

Citera
          emmapemma
          Inlägg 10-10-2006, 11:20
          Länk hit: #14

Medlem

Ja, katsuran verkar fin, men den ser ut att vara ganska stor på vissa bilder. Kan man hålla den nere med beskärning tro?

Joggade förbi den havtornen jag blev kär i idag, och den hade inga taggar på stammen upp till 1.5 meters höjd. Dess totala höjd var uppskattningsvis 3 meter. Smakade på ett bär också, mums! biggrin.gif Jag undrar hur gammalt det trädet kan vara. Stammen var kanske 10-15 cm i diameter. Tror ni att det är möjligt att få tag på havtorn som stamträd, och därigenom påskynda processen lite?

Passade på att samla frön från en purpurfärgad buskpion också sleep.gif , får se om jag ska ta och plantera dem tillsammans med döttrarna ikväll.

/Emma

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-10-2006, 22:52
          Länk hit: #15

Medlem

Jag skulle inte satsa på katsura om jag visste att jag skulle behöva hålla den i nedklippt format. Det kan finnas undantag men jag har inte sett bra resultat av beskurna katsuror. Mycket bättre med havtorn då!

--------------------

Citera
          Trädet (ZonV)
          Inlägg 11-10-2006, 12:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 5 634

Varför inte Ginnalalönn ?!

Vacker röd höstfärg. Har ett gracilt växtsätt med många små frönäsor. Små 3 flikade blad. Passar i samplantering med buskar, barrväxter och blommor. Tål ej kraftig blåst

Citera
          tiso001
          Inlägg 11-10-2006, 16:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 270

CITAT (ewa zon 3 @ 06-10-2006, 16:54)
          Med Katsura tror jag att det är Cercidiphyllum japonicum som de menar

/Ewa

Ja, det är sådana vi har. Och vi räknar med att kunna hålla ned dem när de börja komma över 4-5 meter...vi får väl se om det funkar, jag återkommer om ett par år och berättar biggrin.gif

Citera
          MB1965
          Inlägg 11-10-2006, 17:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

havtorn är ju ganska sjukdomsbenägna, dra på sig både det ena och det andra. Ta inte det:)

Citera
          Cilla
          Inlägg 11-10-2006, 21:04
          Länk hit: #19

Medlem

Vilka sjukdomar har du sett på havtorn MB?

--------------------

Citera
          cia73
          Inlägg 12-10-2006, 08:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Jag har några havtornsbuskar och de är väldigt friska och de har kanske en eller två liten tagg per gren. Dessutom är de väldigt vackra med sina bär på hösten så jag rekomenderar dem varmt! Vi har fått typ 3 rotskott på 5 år så det är inget problem heller... Det finns de här odlade sorterna som är nästan taggfria så det är inga problem för min 4-åriga dotter att plocka bär.
          Hagtornsbusken har vi däremot grävt upp eftersom vi blev led på att få taggar i cykel- och bildäcken...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon