Medlem
Antal inlägg: 39
Medlem nr: 1 097
asså nu ska jag inte missleda er men om jag har rätt så finns det släktingar till fläder och på våran plantkola i min stad har vi sådana me lite gula och gröna blad som är så delade välddigt fint och dom får ju räfflad stmm men ja tror inte dom slor så väldigt stora
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 1 053
nä det är inte pion på båda bilderna, om jag nu inte upptäkt en 6 meter hög sådan ;-) verkar ha get er alla 2 svåra nötter att knäcka, verkar inte vara någon som vet vad dom 2 bilderna är, synd. Vad som är ännu konstigare är att skottet från trädet som jag har i ett glass vatten börjar bilda rötter, är väll inte många träd som gör det under dessa förutsättningar(utom pil och poppel) el.?
Medlem
Antal inlägg: 121
Medlem nr: 69
Crille är lite inne på rätt spår. Det handlar om flikbladig fläder, en sort av den vanliga flädern, Sambucus nigra fast med tillnamnet `Laciniata`. Lite intressant att den står på ödetomt då den tidigare inte varit så flitigt förekommande. Den har dock haft en liten renässans under dom senaste tio åren å bör finnas hos välsorterade plantskolor. Fläder är lätta att sticklingsföröka. Bästa resultatet, rotmässigt, får man genom att sticka den direkt i jord.
Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 1 053
Har tittat på bilder på båda dom versioner av fläder som nämnts och `Linearis` är det inte om det kanske är en ännu mer flikbladig variant av `Laciniata`?? Fast fläder växer väl oftast som buskar och inte träd va?