Jag har två skenhortensior (klättrar på samma sätt som klätterhortensia, med sugrötter längs grenarna), som jag försöker spaljera mot ett armeringsnät. Jag planterade dem för precis två år sedan, nu börjar den bli uppmot 1.5 meter. Jag har under hela denna tiden tvingat grenarna ut mot armeringsnätet, och knutit fast dem där, men så fort jag vänder ryggen till, suger grenarna fast i fasaden och fastnar.
Den fastnar väldigt hårt på en gång, och försöker jag lossa grenarna går den gärna av, alternativt fryser grenen under vintern, där sugrötterna lossnat. I år har väldigt många grenar börjat fastna på väggen, och nu har jag i princip tröttnat på att tvinga ut den till nätet. När vi ska måla om får jag klippa ner den. Grannarna målade runt sin klätterhortensia istället, och samma år som de målade var ju hortensian lite färgprickig, men jag antar att säsongen efter ser den bättre ut, när nya blad har vuxit fram.
Så - jag har inget tips på annan klätterväxt, men jag skulle nog undvika ha klätterhortensia på trävägg. Dessutom läste jag att en klätter- (och förmodligen sken-) hortensia måste känna att den sitter väl fast på underlaget för att blomma. Mina har aldrig blommat, och förmodligen kan det ha att göra med att den inte känner att den sitter riktigt fast på underlaget när den inte kan suga sig fast själv.
/Emma
|