Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HUr mycket städar ni egentligen, Och hur ?
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 12:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag städar i alla fall allt mindre, orken räcker inte till helt enkelt och kroppen säger ifrån.

Men begreppet höst och vårstädning finns det längre ? Har känslan av att knappt vecksostädning finns det heller.

Vi veckostädar fortfarande antingen det behövs eller ej, fast jag har fortfarande inte varit med om att det inte behövs.

Veckostädning för mig:

Man plockar undan, dammar, alla småmattor dammsugs åker ut på vädring.
          Golven dammsugs och man våttorkar.

Höst och vårstädning förutom vanlig veckostädning så lyfts alla tunga möbler ut från sina platser och man dammsugen/ torkar golvet under ordentligt. ( Vid veckostädning så får smala munstycket duga) fönstern putsas och man byter textilier. Alla prydnassaker diskas i stället för att bara dammas, lådorna städas och rensas ur. Det är vid dessa storstädningar som golven polischas också eftersom vi flyttar på möblerna.

I våras så hoppades vårstädningen över. Nu började jag med storstädningen av vardagsrummet denna vecka. Fy sjutton vad igengrott det var. Visserligen så är alla blanka ytor ruggiga efter branden så allt fastnar lätt. Likaså är huset väldigt dammigt eftersom vi spikar och reparerar både lite nu och då, men i alla fall.

Men jag undrar, var ligger städnivån i Sverige egentligen idag.

Jag tycker i alla fall att jag inte håller samma nivå som förr. Tyvärr. wink.gif

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          netaave
          Inlägg 09-10-2006, 12:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag städar allt mindre. Får ett röjryck ibland och då sätter jag fart på alla i familjen.
          Städar egentligen bara riktigt ordentligt till jul, då torkar jag tak och väggar, torkar ur skåp m.m.
          Annars lever jag efter devisen att om det finns lite skit i hörnen och några dammråttor så är det bevis för att man gjort något trevligare, och det är beviset för en hög livskvalitet. tongue.gif

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-10-2006, 13:17
          Länk hit: #3

Gäster

Städning är inte särskilt viktigt för mej, håller väl snyggt på ytan så att säga. Däremot är jag ganska noga med att lägga tillbaka prylar efter mej, var sak på sin plats, hatar nämligen att leta efter saker som jag behöver.
          Birgit Ek

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 13:19
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (netaave @ 09-10-2006, 13:57)
          Jag städar allt mindre. Får ett röjryck ibland och då sätter jag fart på alla i familjen.

Så har nog jag också gjort i långa perioder. Mest för att jag inte orkat.

Men famlijen lärde sig då att prioritera bort städningen till ett stadie där hemmet blev så att man inte trivdes längre.

Eller som en gammal väninnina som Julstädade dvs förlade höststädningen mellan första advent och jul.

Tur i alle fall att det är jul en gång per år så att man får städat........

Min inneboende lathet gör att jag måste förlita mig på rutiner. tongue.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 13:30
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:17)
          Städning är inte särskilt viktigt för mej, håller väl snyggt på ytan så att säga. Däremot är jag ganska noga med att lägga tillbaka prylar efter mej, var sak på sin plats, hatar nämligen att leta efter saker som jag behöver.
          Birgit Ek

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vi är nog ganska lika du och jag. Fast min övriga familj liknar inte mig ett dugg. Har plockat och plockat i alla år tills jag gav upp.OCh då blev allt rörigt.

Fast sedan vi köpte eget hus så har jag systematiskt försökt fostra om familjen. Just med att var sak skall ha sin egen plats. Har tänkt igenom garderobsval och inredning något kopiöst.

Hade stor övertalning hos maken i helgen eftersom vi köpte ny inredning till tvättstugan. Jag lyckades få honom att köpa allt som jag behöver hjälp med montering av. Men det var stor batalj för att få hyllan jag ville ha över tvättmaskinen.

Maken tyckte att det var helt OK att ha skogen med tvättmedelspaket, fläckborttagare sköljmedel, klädnypor mm stående på torktumlaren i en enda röra. Han tyckte att en hylla var onödigt dyrt och besvärligt.

Han skulle bara veta att jag planerar att köpa sju tvättsäckar för sortering, en hurts för förvaring. ett torkställ för "rak" torkning av lakan, ett torkställ för plantorkning, en estra hylla för uppställning av symaskin och en hylla för uppställning av ångstrykjärnet.

Men eftersom jag inte behöver hjälp med att montera dessa så smyger de in i huset av sig själv laugh.gif

Citera
          Smuttan
          Inlägg 09-10-2006, 13:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

Golven drar jag över några gånger om dagen med min absoluta bästa vän (torrmoppen) minns inte vad den heter med den är superbra.
          Skurar gör jag då det ser ut att behövas..kan bli en gång i veckan eller fler beroendes på vädret (har hund)

Storstädar gör jag sällan då jag så gott som varje dag tar en yta här och en där, men till vår-sommar-höst och jul tvättar jag fönstren och byter gardiner-tvättar prydnader-tvättar mattor osv.

Jag brukar säga så här....hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete tongue.gif

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-10-2006, 13:36
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:30)
          CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:17)
          Birgit Ek

Vi är nog ganska lika du och jag. Fast min övriga familj liknar inte mig ett dugg. Har plockat och plockat i alla år tills jag gav upp.OCh då blev allt rörigt.

Fast sedan vi köpte eget hus så har jag systematiskt försökt fostra om familjen. Just med att var sak skall ha sin egen plats. Har tänkt igenom garderobsval och inredning något kopiöst.

Hade stor övertalning hos maken i helgen eftersom vi köpte ny inredning till tvättstugan. Jag lyckades få honom att köpa allt som jag behöver hjälp med montering av. Men det var stor batalj för att få hyllan jag ville ha över tvättmaskinen.

Maken tyckte att det var helt OK att ha skogen med tvättmedelspaket, fläckborttagare sköljmedel, klädnypor mm stående på torktumlaren i en enda röra. Han tyckte att en hylla var onödigt dyrt och besvärligt.

Han skulle bara veta att jag planerar att köpa sju tvättsäckar för sortering, en hurts för förvaring. ett torkställ för "rak" torkning av lakan, ett torkställ för plantorkning, en estra hylla för uppställning av symaskin och en hylla för uppställning av ångstrykjärnet.

Men eftersom jag inte behöver hjälp med att montera dessa så smyger de in i huset av sig själv laugh.gif

Det låter som våra män är ganska lika också!!!
          Birgit Ek

Citera
          myskmadra
          Inlägg 09-10-2006, 13:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

"bra kvinna reder sig själv" smile.gif
          Känner igen det där. Man tycker olika och klarar inte av olika skäl att fixa de praktiska lösningarna själv!
          I hallen har jag satt upp ett urklipp ur en inredningstidning:
          "Det räcker inte med en massa bra förvaring,
          man måste städa undan och lägga tillbaka också"

Ju mer prylar man har desto längre tid tar städningen. Det är ju inte själva dammsugningen och våttorkningen som tar sån tid. Eller?

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 13:42
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Smuttan @ 09-10-2006, 14:34)
          Jag brukar säga så här....hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete tongue.gif

Håller nog med där...... fast är man inte på det, så är det lätt att det blir ett skitigt helvete hur man än bär sig åt tongue.gif

Fast jag begriper inte var all skit kommer ifrån. Jag ser till att det dammsugs varje vecka även under möblerna. Förlängare används om man inte kan flytta på möblen.

Nu tvingade jag familjens starka män att flytta på porslinsskänken. Det är bara någon centimeter höga ben på denna. Och du skulle se inunder.

Där var en matta av hundhår som jag nästan kunde lyfta upp och bära ut. Ändå är hunden inte tillåten att gå in i det rummet. Möblen har inte varit flyttad på ett år, så trots dammsugning............... trodde knappt mina ögon.

Citera
          askar
          Inlägg 09-10-2006, 13:46
          Länk hit: #10

Gäster

Här städas när det är behövligt tongue.gif

Dammsugning och dammtorkning varje vecka, ibland 2ggr/vecka
          beroende på hur mycket folk som varit här.
          Golven våttorkas vid behov... inga fasta tider/dagar
          Prydnadssaker existerar inte, däremot en del fotoramar
          som avtorkas varje vecka... går i ett nafs.
          Böcker dammsugs 1ggr/år då hyllorna töms
          Storstädning förekommer ej.
          Inte heller tvätt av tak, det har målare avrått smile.gif
          Badrum och toalett "städas" så gott som dagligen.
          I garderober, lådor och linneskåp hålls jämn ordning,
          då slipper man storröj. smile.gif
          Förrådet utrensat... där finns bara utemöblerna.

Men så är vi ju bara två vuxna i hushållet. smile.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 13:47
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (myskmadra @ 09-10-2006, 14:37)
          "bra kvinna reder sig själv" smile.gif
          Känner igen det där. Man tycker olika och klarar inte av olika skäl att fixa de praktiska lösningarna själv!
          I hallen har jag satt upp ett urklipp ur en inredningstidning:
          "Det räcker inte med en massa bra förvaring,
          man måste städa undan och lägga tillbaka också"

Ju mer prylar man har desto längre tid tar städningen. Det är ju inte själva dammsugningen och våttorkningen som tar sån tid. Eller?

Jo. jo bra kvinna reder sig själv. Håller med. Och visst är det prylarna som tar tid.

Därför brukar jag slänga rätt friskt bland både kläder och grejor. Fast maken är av typen bra att ha....

Så det jag rensar ut och ber honom åka till soptippen med slinker av nåogn konstig anledning in i lådor och garderober som jag nyss städat. Och inte så snyggt upphängt heller.

Så därför åker jag numera till soptippen själv laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Smuttan
          Inlägg 09-10-2006, 13:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

Jag bor idag ensam med mina djur och jag tycker jag städar mer nu än då jag hade alla barnen hemma.
          Fast jag gjorde det ju medvetet då, tog bara det grövsta liksom. Man FÅR inte ha det kliniskt rent då man har småbarn för det löser som oftast ut allergier och andra sjukdommar, dom blir superkänsliga då de kommer i lag med massa andra barn eller andra miljöer.
          Mina barn hade sällan magsjuka då den gick i skolorna, de var mycke sällan förkylda, de led inte av någon sorts allergi.

Så ordspråket passade mig utmärkt.

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 14:05
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Smuttan @ 09-10-2006, 14:59)
          Jag bor idag ensam med mina djur och jag tycker jag städar mer nu än då jag hade alla barnen hemma.
          Fast jag gjorde det ju medvetet då, tog bara det grövsta liksom. Man FÅR inte ha det kliniskt rent då man har småbarn för det löser som oftast ut allergier och andra sjukdommar, dom blir superkänsliga då de kommer i lag med massa andra barn eller andra miljöer.
          Mina barn hade sällan magsjuka då den gick i skolorna, de var mycke sällan förkylda, de led inte av någon sorts allergi.

Så ordspråket passade mig utmärkt.

Tror jag säkert, har använt mig att ordspråket själv. Och när ungarna är små så har man taxirörelse, sambandcentral, läxläsning osv som tar tid.

Med det jag menade är att jag tycker jag tappat kontrollen lite över hur skitigt det är i hörnen och var det rena helvetet ligger någonstans.

Just kontrollen...........

Det är ungefär som att man skall lära sig alla etikettens regler först för att veta vilka man väljer att strunta i. laugh.gif laugh.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 09-10-2006, 14:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

Här dammsugs det varje dag och plockas undan.
          Toaletter och golv skuras två ggr/veckan. Mattfransarna kammas.
          Storstädningar gör jag 4 ggr/år, då åker allt från skåp och lådor ut, köksväggar skuras osv osv.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-10-2006, 14:20
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Eftersom städning är det absolut tråkigaste jag vet, sker det inte sådär överdrivet jätteofta. Det dammsugs en gång i veckan, våttorkas när det behövs (avfläckning dock oftare - men det är inte bra att våttorka för ofta. Vått = bakterietillväxt). Dammning när det ser dammigt ut helt enkelt. Mattan (har bara en) tas ut en gång om året ungefär. Toaletten städas en gång i veckan.
          Är allergisk mot prydnadssaker, så att damma och tvätta sådana slipper jag wink.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Castea
          Inlägg 09-10-2006, 14:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Dammsuger 1-2 ggr/veckan + rensar litet på toan.
          Dammar, dammsuger och våttorkar golven var 14:e dag ungefär.

Mattvård behöver jag inte, för jag har inga mattor.

"Storstädning" gör jag aldrig. Tycker det räcker med det allmänna städunderhållet på mina 51 kvm.

Fönstertvätt möjligtvis någon gång om året. Är lat med sånt.

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 14:24
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:46)

Men nu undrar jag.

Ni städar ofta / storstädar ej och det fungerar för er.

Men..... när jag storstädar så är det främst allt hundhår som man har ständig jakt på. En sak lärde jag mig av äldre generation att man städar ett rum uppifrån och ner. Att man tänker på de horisontella luftströmmarna när man städar. Allt för att få med sig allt damm ut.

Naturligtvis dammar jag därför saker högt i rummet före de som står lägre. Fast de där horisontella luftströmmarna. Ifall jag dammsuger och någon ställer altandörren på tvärdrag så kan man ge sig fasiken på att något hundhår blåser iväg där man redan dammsugit, slinker in under några möbler och så. Det räcker nästan med att någon stänger ytterdörren så yr det.

När jag storstädar så åker allt som går att flytta på ut ur rummet, Men får rena ytor och ingenstans där något får en chans att gömma sig. När rummet är rent så rengörs/ torkas möbel för möbel och bärs tillbaka.

NU undrar jag, har du något särskilt system för hur ni dammsuger eftersom ni lyckas slippa storstädningen. Jag hade gärna avstått från den nämligen.

Själv dammsuger jag ett rum ruta för ruta väldigt systematiskt, men den yngre generationen är nog inte riktigt lika systematisk är jag rädd.

Tips please är aldrig fel
          wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 09-10-2006, 14:30
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag städar jämt! Storstädas måste det göras varje vecka här (vi är antagligen extrema skitgrisar)

Super-duperstorstädning brukar väl bli ett par gånger om året, till jul och så nån gång där emellan.

Citera
          askar
          Inlägg 09-10-2006, 14:41
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 15:24)
          CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:46)

Men nu undrar jag.

Ni städar ofta / storstädar ej och det fungerar för er.

Men..... när jag storstädar så är det främst allt hundhår som man har ständig jakt på. En sak lärde jag mig av äldre generation att man städar ett rum uppifrån och ner. Att man tänker på de horisontella luftströmmarna när man städar. Allt för att få med sig allt damm ut.

Naturligtvis dammar jag därför saker högt i rummet före de som står lägre. Fast de där horisontella luftströmmarna. Ifall jag dammsuger och någon ställer altandörren på tvärdrag så kan man ge sig fasiken på att något hundhår blåser iväg där man redan dammsugit, slinker in under några möbler och så. Det räcker nästan med att någon stänger ytterdörren så yr det.

När jag storstädar så åker allt som går att flytta på ut ur rummet, Men får rena ytor och ingenstans där något får en chans att gömma sig. När rummet är rent så rengörs/ torkas möbel för möbel och bärs tillbaka.

NU undrar jag, har du något särskilt system för hur ni dammsuger eftersom ni lyckas slippa storstädningen. Jag hade gärna avstått från den nämligen.

Själv dammsuger jag ett rum ruta för ruta väldigt systematiskt, men den yngre generationen är nog inte riktigt lika systematisk är jag rädd.

wub.gif

Vi har allt nyrepat, från golv till tak, för bara 6-8 år sedan.

Nya släta ytor, inga nötta lister eller likn.
          som samlar damm och smuts.
          Alla möbler utom bokhyllan och orgeln
          går att komma under med Twinnermunstycke.
          Hundhår har vi inte heller...
          men jag glömde soffan och fåtöljerna
          dom rengörs och smörjes ett par ggr/år

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 14:52
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (askar @ 09-10-2006, 15:41)
          wub.gif

Vi har allt nyrepat, från golv till tak, för bara 6-8 år sedan.

Nya släta ytor, inga nötta lister eller likn.
          som samlar damm och smuts.
          Alla möbler utom bokhyllan och orgeln
          går att komma under med Twinnermunstycke.
          Hundhår har vi inte heller...
          men jag glömde soffan och fåtöljerna
          dom rengörs och smörjes ett par ggr/år

OK det förklarar en del, började nästan tro jag var helt improduktiv.

Jag har aldrig bott i ett renoverat hus nämligen, Det har alltid funnits slitna golv, spruckna lister och målarfärg som målats på ett sådant sätt att släta ytor inte existerar i de tjänstebostäder vi haft tidigare. NU har det varit byggdammi fem år och så kom hunden. Likaså är alla lackade ytor inte att känna igen efter branden. Alla strömbrytare till lampor tex. De svettas fortfarande sot.

Vi har nästan alltid haft hund eller något annat husdjur, och vi har många skitiga hobbyer.

Det som står högst på jagalistan är hundhår, byggdamm och granbarr efter julen.

Right.... får nog storstäda ett tag till, för gubben min skulle aldrig vilja flytta.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon