Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kompostkvarn, är det något att satsa på?
          Yin o Yang
          Inlägg 27-10-2006, 11:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Jag funderar på att köpa en kompostkvarn. Är det något att lägga pengar på wink.gif ? Tacksam för erfarenheter och tips på varumärke smile.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          KURT
          Inlägg 27-10-2006, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Vad skall du ha den till? Man bör nog fråga sig varför man skall skaffa kompostkvarn? Får man varje år stora mängder vedartat ris, som man har svårt att bli av med? Har man nytta av det flis som bildas?

Den här frågan har varit uppe mångan ggr tidigare (men sökfunktioen brukar ju inte fungera så bra).

Citera
          Monarda
          Inlägg 27-10-2006, 14:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag skulle då inte vilja vara utan min kompostkvarn. Jag har en stor trädgård och skulle få en jättekompost om jag skulle slänga på allt som det är. Stora perenner och grenar flisar jag ner och blandar med grövre material, gräs och vegetabiliskt hushållsavfall typ potatisskal, kaffe o dyl. Jag är väldigt nöjd med min kompostjord och min kvarn som är av märket Wolf. Enda man kan säga till dess nackdel är att den är lite högljudd.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 27-10-2006, 18:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag älskar min kvarn wink.gif Hade blivit tokig när vi klippt häcken annars, nu är det bara att tugga ner det till flis och slänga ut på ängen utanför (komposten är FULL), annars hade vi behövt krångla med att bränna det eller köra till tippen.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          mulle
          Inlägg 27-10-2006, 19:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag har en AL-KO silent power och är jättenöjd.
          Mulle

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 27-10-2006, 21:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vi har stor nytta av vår kompostkvarn

ingrid

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-10-2006, 23:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Om man tänker så här då: Hur många säckar täckbark kan man köpa för priset av en kompostkvarn? Lönar den sig då?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-10-2006, 06:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:07)
          Om man tänker så här då: Hur många säckar täckbark kan man köpa för priset av en kompostkvarn? Lönar den sig då?

Täckbark förmultnar ju med tiden, det gör inte en kompostkvarn biggrin.gif

Har också funderingar på att köpa en...men är också osäker på om det är lönt. Fast om man kan använda den till att "mala" sönder stora perenner (min tanke såna med långa skaft som t.ex. Riddarsporrar) så skulle det nog vara bra.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 28-10-2006, 16:03
          Länk hit: #9

Medlem

Tusen tack wub.gif för alla råd och funderingar. Har också stor trädgård och mycket perenner som ska klippas ner. Tror nog det kan löna sig med en kvarn, särskilt eftersom jag inbillar mig att det blir lättare att kompostera och få ny jord smile.gif . Jag har ju vintern på mig att fundera, men idag har vi kört ett par fulla kärror med ris till vår återvinningscentral i stället för att mala ner (om jag nu haft en kvarn) till flis att lägga i komposten sad.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          linvik
          Inlägg 28-10-2006, 21:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

CITAT (Yin o Yang @ 28-10-2006, 17:03)
          Tusen tack wub.gif för alla råd och funderingar. Har också stor trädgård och mycket perenner som ska klippas ner. Tror nog det kan löna sig med en kvarn, särskilt eftersom jag inbillar mig att det blir lättare att kompostera och få ny jord smile.gif . Jag har ju vintern på mig att fundera, men idag har vi kört ett par fulla kärror med ris till vår återvinningscentral i stället för att mala ner (om jag nu haft en kvarn) till flis att lägga i komposten sad.gif

Nackdelen med fliskvarnen är ju att det nog tar längre tid att flisa grenarna än att köra dem till tippen. Jag ägnade en hel helg åt att flisa grenar häromhelgen och nog finns det roligare "trädgårdsarbete" att ägna sig åt. Jag orkade ändå inte flisa klart allt så det sista körde vi till tippen. Men nu har jag några säckar flis att vända ner i varmkomposten i vinter. Och det är ju inte dumt alls!

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 30-10-2006, 11:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag tycker helt klart det är ett plus med kompostkvarn. Men se till att skaffa en som är så tystgående som möjligt! Min låter så att det blir jobbigt även med hörselkåpor, och då drar man sig för att använda den (med tanke på kringboende etc). Det går jättebra att flisa större perennris, bara det är lite "hårt", alltså som höstanemoner, höstastrar, parkslide etc. Jag flisar det iofs till våren, och då är det ju torrt och lättflisat. Ska man flisa grönt (grenar med mycket bladmassa etc) är det bra att blanda konsistens på det som flisas - lite grönt och sedan lite vedartat - annars sätter det lätt sig fast.

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 30-10-2006, 11:57
          Länk hit: #12

Medlem

Hmmm, det där med tystgående har jag tänkt på. Är det någon som vet om det gjorts något test i t ex Råd & Rön wink.gif ? Om man flisar lite fortlöpande, kanske det inte blir som för Dig Linvik - ett heldagsjobb smile.gif wink.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          Natrix
          Inlägg 06-11-2006, 18:04
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 8 670

Jag kan bara instämma med flertalet, att en kvarn är en höjdare. Om du bestämmer dig för att skaffa en så köp en som "tuggar" med kugghjul och inte en sådan som "slår" itu grenarna. En tuggande variant är tystare och dessutom bättre.
          Sedan gillar jag kvarnen också bara för den ser så "hungrig" ut när den äter upp allt mitt ris! laugh.gif

--------------------
          Jakob i Zon 1

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 06-11-2006, 18:21
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Kompostkvarnen är nog den bästa investering vi gjort. Men så har vi också en snabbväxande häck och rätt mycket andra vedartade "pinnar" att mala ner. Det är mycket lättare att frakta dem till tippen i flisform. Ett plus är att de tar mindre plats så att det inte blir lika många resor. Och så går det naturligtvis att använda som täckning eller att lägga i komposten.

Första gången gjorde jag misstaget att försöka mala alldeles färska pinnar. Det var segt och tog tid. Nu låter jag dem ligga ett par veckor för att torka upp lite, så går det mycket lättare.

Vi har en sån här!

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-11-2006, 20:58
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Kattgräs @ 06-11-2006, 18:21)
          Vi har en sån här!

Är det en sån som tuggar? Den såg fin ut i alla fall och Stiga är ju ett bra märke.

Efter att ha fått kramp i armarna av att stå och finfördela med en häcksax i helgen som var så har jag sagt till mannen att det blir en kompostkvarn till våren biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 06-11-2006, 21:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:07)

Men om man räknar in vad bensinen till tippen kostar och vad det sedan kostar att ta bilen till "plantskolan" då undrar jag om inte kvarnen lönar sig och så vet man ju vad man får.

Mitt flis lägger jag tex. mellan jordgubbsraderna - det som består av träflis, det som inte genererar frön.

ingrid

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-11-2006, 08:37
          Länk hit: #17

Medlem

Jag använder mitt flis till komposter (både köks- och trädgårds-). Och så lägger jag det runt min kökskompost, för där är bar jord från början, så slipper jag gegga under skorna. Får man mycket flis tycker jag att det är en bra idé till gångar, det blir skönt att gå på (fast om man är barfotagalning som jag lär man sig snart att inte flisa björnbär till gångarna.... Smaaart gjort....). Och så brukar jag slänga in överskottet under häckar och buskar, så var man av med det!

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 07-11-2006, 17:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jo jag har också en kompostkvar och upplevelsen är väl lite blandad.
          + ett berg grenar förvandlas till en bråkdel av storleken.
          + hacket är bra att ha lite varstans.

- tar en förskräcklig tid!!
          - oljudet!
          - har inte kommit på något riktigt bra sätt att samla upp hacket. Trots att jag har en speciell låda som det skall ramla i blir det fullt av skräp runt om.
          Man skulle nästan behöva hålla till på en pressening, hur gör ni?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 08-11-2006, 08:20
          Länk hit: #19

Medlem

En jutesäck med lagom långa hankar för att kunna haka/knyta fast framför utblåset. OBS - måste vara en textilsäck, plastsäckar funkar inte särskilt länge. Eller så ställer man den så att den "spottar" i en pallkrage eller liknande.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-11-2006, 08:58
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag kan väl skriva mina erfarenheter också. Jag har en gammal Black & Decker med knivar. Den är bra om man inte gör fel. Större grenar bränner jag men mindre grenar, stjälkar och liknande maler jag ner i komposten. Undviker för mycket trä där, den blir fylld ändå. Kapaciteten är acceptabel.

Nackdelen med knivar är att om materialet är för fuktigt eller segt tätas utblåset till direkt. Eller om knivarna är slöa så att materialet inte finfördelas. Hörselskydd är obligatoriskt. Att tugget sprids över omgivningen är ett problem. Min lösning är att jag hänger upp kvarnen på komposten, har en byggd av tryckimpregnerade bräder, och blåser ner tugget direkt i den.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 02:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon