|
Behöver tips om träd i ny rabatt, i lila och vita toner |
|
|
|
13-11-2006, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Har tänkt göra en ny rabatt i lila toner på nya tomten nästa år. Mycket allium som jag fallit för nu och så massor med perenner såklart Rabatten ska vara i hörnet på nya järsgården (ej byggd än, ska göras i vår) längst ut på tomten. Se kryss på bild. Mitt i rabatten vill jag ha ett träd. Trädet får gärna vara högt med fin stam. Trädet måste tåla konkurrens om vattnet från perennerna och lökväxterna och det får ABSOLUT INTE SKJUTA ROTSKOTT eftersom det blir alltför besvärligt att jaga rotskott i rabatten. Trädet får gärna blomma, när på året spelar ingen roll. Gärna i vitt eller lila för att matcha rabatten. Blomning är dock inte en nödvändighet eftersom jag räknar med en överdådigt blommande rabatt  Har ni några bra tips till mig så vore jag tacksam?
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
13-11-2006, 12:01
|
Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 8 240

|
Jag har en prydnadsapel, Kadetti, i en av mina rabatter. Runt trädet så har jag allium, grekisk vädd, funkior och i sommar hade jag lila petunior med i rabatte och i bakgrunden växer ormbunkar. Kaddetti har rödtonad stam, röda blad och rosa blommor. Jag tycker det blev en lyckad blandning av färger. Vet ej om det finns Kadetti hos dej men säkert finns det något liknande.
|
|
|
|
|
13-11-2006, 13:03
|

Medlem

|
Efter att ha suttit och kollat igenom alla träd och buskar på allt om Trädgårds trädgårdslista så har jag hittat några favoriter och önskar kommentarer om dessa om ni har dem. Maackia Ullungsrönn Min största favorit blev Asklönn fin bild på AsklönnAnnars är jag väldigt sugen på en vitbrokig Kornell men i så fall får den stå längst bak i hörnet och rabatten får bli framför och på sidorna om den. Tack för tipset Cia73 men glömde nog skriva att jag inte är så förtjust i rosa och en vitrosa Bukettapel har vi redan i trädgården. Så rosa blomning går bort direkt
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
13-11-2006, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
13-11-2006, 17:50
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 15:20) Jo, det var rätt fint och nog lagom stort, ska fundera på det. Mer tips nån? Bild från AoTHur är det med rotskott på det? Nån som vet?
--------------------
|
|
|
|
|
13-11-2006, 20:31
|

Medlem

|
Maackian skjuter inga rotskott ... Gleditsia sunburst" är ett annat jag skulle vilja ha i en rabatt -vårlök under det skira gulgröna utspringet .. lagom luftigt och skuggar inte rabatten säskilt mycket
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
13-11-2006, 20:59
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 20:31) Maackian skjuter inga rotskott ... Gleditsia sunburst" är ett annat jag skulle vilja ha i en rabatt -vårlök under det skira gulgröna utspringet .. lagom luftigt och skuggar inte rabatten säskilt Njaaaa, taggig. Ska skriva upp de intressanta förslagen jag får här och så blir det en tripp till plantskolan till våren (längtar redan  ) så jag får känna och klämma och se på dem ordentligt
--------------------
|
|
|
|
|
13-11-2006, 21:12
|

Medlem

|
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
14-11-2006, 10:53
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 21:12) Ska se vad mannen säger också, inte för att han får vara med och bestämma ändå men han kan ju få tro det för husfridens skull  Lääääängtar tills plantskolan öppnar i vår, vill ju se dem på riktigt!
--------------------
|
|
|
|
|
14-11-2006, 11:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Jag köpte en ganska stor Gleditsia sunburst i år och älskar den. Och hoppas ju att den överlever, förstås... Det finns ju massor av vackra träd! Mulle
|
|
|
|
|
14-11-2006, 11:22
|

Medlem

|
CITAT (mulle @ 14-11-2006, 11:14) Jag köpte en ganska stor Gleditsia sunburst i år och älskar den. Och hoppas ju att den överlever, förstås... Det finns ju massor av vackra träd! Mulle Du får gärna lägga ut en bild på den om du har, och gärna hur den ser ut nu på hösten/vintern. Det är ju inte bara sommaren som är intressant utan även hur trädet ser ut med snötäcke eller avlövat
--------------------
|
|
|
|
|
14-11-2006, 12:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Nu har jag kollat mina bilder från i somras och Gleditzian syns inte ordentligt på en enda. Jag ska ta en bild då vi får snö, just nu ser man inte riset... Mulle
|
|
|
|
|
14-11-2006, 12:55
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Jag planterade en Maackia -04. Den är flerstammig, jag har sett vackra enstammiga exemplar också (måste nog ha en sån med...). Maackian blommar fint på försommaren, den har ingen speciell höstfärg, gulnar och tappar sen bladen inom ca en - två veckor. Maackialänk och klickbara Maackiabilder.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
18-11-2006, 21:42
|

Medlem

|
Nu har jag börjat fundera på Glanskörsbär, underbart vacker stam som skulle göra sig fin mot all snö på ängen på vintern Tror ni det skär sig mot det lila bara? Hmmm, kanske får ta min lila rabatt nån annanstans... Tja, Glanskörsbär blir det helt klart nånstans i trädgården i alla fall!
--------------------
|
|
|
|
|
19-11-2006, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
syrenträd då?
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
19-11-2006, 10:49
|

Medlem

|
CITAT (Sommartorparn @ 19-11-2006, 10:32) syrenträd då? Tja, varför inte. Usch, finns så mycket att välja på så man blir snurrig. Ska kolla upp syrenträd men skjuter inte de rotskott som syrenbuskar gör då eller är de ympade på nåt annat?
--------------------
|
|
|
|
|
19-11-2006, 12:53
|

Medlem

|
 Snöbolls buske has det väl ,? och den blir kanske lite stor ? Gulbladig flikfläder ?
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
19-11-2006, 13:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Måste få visa en bild på Maackia amurensis  tyvärr är inte mitt träd så här stort ännu utan det här är fotat hos en vän http://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59715.jpgett riktigt önsketräd.....
--------------------
|
|
|
|
|
19-11-2006, 13:13
|

Medlem

|
Oj, dubbelinlägg
--------------------
|
|
|
|
|
19-11-2006, 13:14
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2006, 12:53) Snöbolls buske has det väl ,? och den blir kanske lite stor ? Gulbladig flikfläder ? Nä men en Snöbollsbuske blir det självklart nånstans på nya tomten, den har jag gått och suktat efter länge Vill nog helst ha ett träd där så man fortfarande ser bortom stammen. Man ser nämligen ända bort dit och så långt bilden når (när päronträdet vid den gula hinken är flyttat) när man sitter och äter frukost och jag vill gärna ha öppet ditåt så det inte känns så instängt. Bilden är tagen från andra våningen så riktigt så öppet är det inte men ni fattar nog, tomtgränsen stämmer inte heller på den här bilden utan det är ju mer än så nu. Åt de andra hållen blir det nog buskar här och var istället.  Usch, med allt som finns i träd-, busk- och perennväg så lär det väl vara fyllt även där rätt snabbt. Tyvärr har vi varken råd att köpa mer tomt sen heller och grannen vill nog inte sälja mer heller är jag rädd. Nästa projekt när det nya är fyllt är att plantera roddisar osv. nere i skogspartiet på baksidan men det är en helt annan historia och det tar vi då  Flädern är den också en buske? Eller finns den som träd? Sprider inte den rotskott?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|