Minns inte vad boken heter men Naturskyddsföreningen gav ut en årsbok ngn gång i slutet av 90-talet som handlade just om mat och miljö. En av de första kompletta miljökonsekvensbeskrivningarna för ett livsmedel som man gjort i Sverige var för ketchup om jag minns rätt. Man valde att studera tomater för de odlas stora mängder och finns både färska och processade, dessutom är det en så vanlig vara som finns nästan överallt. Och man kom fram till att spanska tomater ÄR miljövänligare än både holländska(växthusodlade) och svenska.
Det går åt sådana enorma mängder olja att värma växthusen så en frilandsodlad tomat (eller odlad i kallväxthus) från Spanien förbrukar bara en bråkdel av energin som en svensk tomat kräver.
Jag har blivit allt mer skeptisk till ekologiska livsmedel eftersom hela konceptet har blivit så politiserat på senare år. Nu handlar det inte om att entusiastiska bönder odlar giftfritt efter principer de har märkt fungerar utan nu bestäms det på EU- nivå hur allt ska hanteras. Tyvärr har det förts fram flummiga idéer om att ekologiskt uppfödda djur bara ska få behandlas med antroposofiska läkemedel, vilket skulle leda till systematiskt djurplågeri

. Fast jag köper så ofta jag kan ekologiskt kaffe, jag tycker man ska vara lite rädd om kaffeodlarna.
Annars tycker jag att lokalproducerat är att föredra framför ekologiskt.