Päronskorv är en av anledningarna at köpa E-certifierade träd och att till och med kolla dem noga. Det är vanligt att icke certifierade päronträd har skorv redan från början, och det förekommer någon gång med E-plantor.
Päronskorv brukar ofta sprida sig till grenarna, och träden verkar inte bli avhjälpta alls av att man glesar ur dem (detta hjälper på äpple). Skorven syns då som bubblor och sprickor i barken, ofta på fjolårsskotten. När skorven är i sitt esse i päronträden brukar de äldre bubblorna utveckla sig som kräftsår, och inte sällan inbjuda till kräfta heller.
Men det finns faktiskt ingen anledning att deppa alltför mycket om trädet är vuxet. Jag har numera följt så många stora päronträd med fullt utvecklad päronskorv som jag för 10 år sedan trodde skulle förlora förmågan att sätta frukt och att överhuvutaget överleva, och som år efter år iallafall kommer igen. Visserligen med nedsatt tillväxt och färre frukter, men ett vuxet päronträd ger ju mer än något hushåll kan äta ändå.
Värre är det naturligtvis när frukten blir svart och skrovlig. Jag skulle följt Åsas råd om att antingen kratta eller mylla ned löven och i övrigt betraktat frukten som matfrukt, dvs sådana man skalar och lägger in, gör päronmos, päronmarmelad eller päronpaj mm av.
Om detta inte hjälper dig kanske du kan ta den friska ympen av Doyenne de Comice som indikator på att det är denna sort du ska ympa in mer av.
--------------------
|