|
vilka ska börjas när och vilka är kall eller varm |
|
|
|
10-12-2006, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
jo jag försöker att klura ut detta med vilka som är vad och vilka som ska göras vad med..... vilka ska börjas i jan-feb? vilka ska varmgro-kallgro? några andra måsten som jag ska hålla reda på? oj här kommer listan(ev stavfel) -erynsium alpinum (blue star) -kungsljus vit -blåbergvallmo (stor) -vit bolltistel "ritro alba" -delphinium New millenium -känguruäpple -jättenattljus -sommar malva -blågull -Verbena -akleja -kinesisk riddarsporre -eucalyptos -tagetes -smultron guava -paprika (klockformad) -Anthericum liliago (stor sandlilja) -Symphyandra pendula (kaukasisk elfenbensklocka) -Tellima grandiflora (anagrambräcka) sen finns lite annat som jag tror att jag har koll på men hjälp vad mycket det blev (hur ska jag klara av detta) ok lysrör, hyllor,lampor, fläkt ...... vad ska jag ha mera????? ska man ställa in ett litet element i förrådet???? hoppas med överseende och att ni orkar traggla igenom frågan
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-12-2006, 13:18
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
-blåbergvallmo (stor) kall -vit bolltistel "ritro alba" kall -delphinium New millenium kall -känguruäpple feb varmn -jättenattljus -sommar malva feb varm -blågull -Verbena feb varm -akleja kall -kinesisk riddarsporre kall -eucalyptos åretrunt varmnt -tagetes feb varm -smultron guava -paprika (klockformad) jan-feb varmn -Anthericum liliago (stor sandlilja) -Symphyandra pendula (kaukasisk elfenbensklocka) -Tellima grandiflora (anagrambräcka) hmm så här hade jag gjort med dom men är inte säker kommer säkert nån med bättre råd  alla kalla kan du så i krukor som du sen planterar ner i marken . alla varma börjar du tidigt på våren inne ev under lysrör
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Så här har jag gjort, men det är ingen regel, flera sorter gror både inne och ute, allt beror på vilken möjlighet man har att ta vara på plantorna Inne: Riddarsporre i mitten på mars Känguruäpple i början på mars Blågull i mitten på mars Verbena beroende på sort, Jätteverbena i jan. de övriga början på mars Eucalyptos i slutet på jan. Tagetes i slutet/början mars/april Smultron i slutet7början mars/april Malvan är ju 1-årig så lämplig tid vore kanske v. 8-10?? Paprika vet jag ej Ute: Alpmarton ute jan Kungsljus ute i jan Bolltistel ute i jan Bergvallmo ute nu elle jan. Jättenattljus ute i jan Akleja ute i jan. Sandlilja ute i jan. Elfenbensklocka ute i jan. Anagrambräcka ute i jan. Sen kan man ju ta in sådderna som stått ute i mars för drivning inne, annars så gror det i slutet/början april/maj ute. Det är bra ifall plantorna har runt ca. +10-+15 gr. då dom är omskolade och klar.
--------------------
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:33
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:31) tack för svaret eucalyptos åretrunt varmnt något att tänka när jag sår dom???????? Nej, inget speciellt, jag bara sådde som vanligt
--------------------
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:38
|

Medlem

|
tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom????????
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:47
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:38) tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom???????? Jag sår alla frön i såjord helst den som innehåller perlit, jag använder det jag har, små krukor, margarinpaket, godislådor m.m. det är inte så noga. All sådd täcker jag sedan med vermiculit både för att den behåller jordytan fuktig och även hindrar frön som kommer från luften att slå rot, det går lika bra med sand. Mina sådder täcker jag sedan med fiberduk som jag skottar snö över ifall det finns någon. Så här håller jag krukorna samlade, i frigolitlådor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpgdom får jag från affären då det har varit fisk till försäljning  Frigolitlådorna är även bra att ha då man ska avhärda plantor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p27676.jpgnattetid staplar man dom bara på varandra och lägger på ett lock på den översta..
--------------------
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:51
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
flesta perenner som ska ha kallt kan man så nu i krukkor i jorden . som akleja,vallmo m.m.
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:58
|

Medlem

|
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 10-12-2006, 13:47) CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:38) tack Helen för ditt svar när man sår ute är det i vanlig så jord eller annan jord???? är det i små så krukorna då???? är det något av allt som ska vara sandblandat???? jag tycker att det känns läskigt att så ute  måste ju skydda dom från katter mm och hur ser man att något händer med dom???????? Jag sår alla frön i såjord helst den som innehåller perlit, jag använder det jag har, små krukor, margarinpaket, godislådor m.m. det är inte så noga. All sådd täcker jag sedan med vermiculit både för att den behåller jordytan fuktig och även hindrar frön som kommer från luften att slå rot, det går lika bra med sand. Mina sådder täcker jag sedan med fiberduk som jag skottar snö över ifall det finns någon. Så här håller jag krukorna samlade, i frigolitlådor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpgdom får jag från affären då det har varit fisk till försäljning  Frigolitlådorna är även bra att ha då man ska avhärda plantor http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p27676.jpgnattetid staplar man dom bara på varandra och lägger på ett lock på den översta.. sen under Vermiculiten kommer alltså små plantorna fram helt otroligt om det kommer att lyckas för mig så när dom sen stått ute ska dom in  ska man bara kunna lyfta bort allt från krukorna och där ska det finnas små växter,eller är det när dom sen kommer in i värmen dom börjar att gro  känner mig helt förvirrad nu
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
|
|
|
|
|
10-12-2006, 13:59
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 10-12-2006, 13:51) flesta perenner som ska ha kallt kan man så nu i krukkor i jorden . som akleja,vallmo m.m. jo det finns vissa jag tänkte göra så med också sen markera vad som är vad
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
|
|
|
|
|
10-12-2006, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Om du ska så så mycket som det verkar satsa på såjorden med perlit i den säljs i stora säckar 50-60liter de har en älg på påsen och det står S-jord på. De brukar kosta runt 70kr säcken vilket räcker till många sådder, de där småpåsarna med såjord brukar vara svindyra ifall man räknar på literpris samt jag tycker den jorden brukar vara sämre.
Känguruäpple har jag sått i början av april och det blev ändå stora fina plantor så har man ont om plats inne kan man vänta ett tag med den. När det gäller paprika brukar jag satsa på snabba sorter och behöver därför inte så tidigare än mars vilket är bra för sår man tidigare brukar man behöva extra belysning, trots sådd i mars kunde jag skörda röda paprikor i augusti iår, jag hade sorten Apple som inte behöver så lång tid på sig för att bilda mogna frukter.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
10-12-2006, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Hm , visst är det så att du har lysrör -? Varken Verbascum eller riddarsporrar ska ha kyla för att gro och absolut inte New millennium sorterna-de är känsliga o ruttnar lätt i kyla Täck riddarsporrefrö med tunnt lager jord -pga att vissa gror lättare i mörker) Tiderna som Helen/ Åsa mfl skrivit är jätte bra, så jorden med Älgen på suverän och du tycker kanske att en 50 liters säck låter mkt ? tro mej det går åt Med fröna och din fråga om frö som ska kylas: " sen under Vermiculiten kommer alltså små plantorna fram helt otroligt om det kommer att lyckas för mig så när dom sen stått ute ska dom in ,ska man bara kunna lyfta bort allt från krukorna och där ska det finnas små växter,eller är det när dom sen kommer in i värmen dom börjar att gro ? Du tar din fröpåse -mkt frö ?- så i en mindre sålåda tex en köttfärsförpackning-gör hål i botten , kruka om du bara har 5-10 frön Vattna såjorden , så fröna -vermiculit på toppen om du vill Låt stå inne i 24 tim -sätt ut 5-6 v eller vad som passar frösorten Sätt ut sålådorna i tex en plastback -Täck med kycklingnät om du har nyfikna katter o fåglar , jag drar plastpåsar -separat över varje sådd, men knyter inte till dem . Tag in -inget har hänt ännu som du kan se , mer än att fröna tror det har varit vinter, grohämmarna är avaktiverade och fröet väntar nu på vår Ställ frösådden varmt o ljust ev direkt under lysrör Sen gror de
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
10-12-2006, 14:23
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 10-12-2006, 13:58) Om du bestämmer dig för att låta sådderna stå ute och gro där under våren måste du komma ihåg att kolla så att krukorna inte torkar ut, man får vattna ibland. Fröna gror och kommer upp genom både vermiculit och snad, jag brukar ställa mina krukor som gror så här http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpgmen allt är fortfarande ute. Då plantorna har blivit stora nog så planteras dom om i egna krukor i plantjord, sen ställer jag dom i frigolitlådorna där dom kan forstätta att växa sig stora. Bestämmer man sig för att driva upp plantorna inne så tar man in krukorna efter en kylperiod på mins 8v. helst mer ( jag gör så) ställer dom svalt och väntar på att det ska gro. Då det gror ställer jag sådderna under lysrör och låter dom växa till sig där, då plantorna är tillräckligt stora för omskolning är det dags för mig att starta växthuset (slutet av mars) och då flyttar jag dom dit. Kan förstå om du blir förvirrad av all information  Vi är många som frösår och vi gör alla lite olika, men du får försöka hitta en metod som passar dig och dina förutsättningar. Jag är helt säker på att du kommer att lyckas
--------------------
|
|
|
|
|
10-12-2006, 14:29
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
10-12-2006, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Svart paprika jag antar att det är mavrasF1 du menar den ser svart ut på bilder men är nog mera åt det violetta hållet i verkligheten. utvecklingsdagar runt 80dagar.
Vet inte vilket sort den gula tomatpaprikan är men den röda sorten som finns i handeln brukar inte heller vara så snabb runt 80-90dagar.
Den sorten jag odlar har en utvecklingstid på runt 57dagar enligt Runåbergs. Man kan dock spara paprikafrön i ganska många år (så man måste inte så alla frön på en gång) så man kan ju köpa lite olika sorter som är olika snabba så kan man ju skörda under en längre tid.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
10-12-2006, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2006, 14:06) Om du ska så så mycket som det verkar satsa på såjorden med perlit i den säljs i stora säckar 50-60liter de har en älg på påsen och det står S-jord på. De brukar kosta runt 70kr säcken vilket räcker till många sådder, de där småpåsarna med såjord brukar vara svindyra ifall man räknar på literpris samt jag tycker den jorden brukar vara sämre. Förra året var det premiär för mig och jag skickade hjärtevännen att köpa precis den jorden som Åsa föreslår. Tyvärr så fanns den inte att uppbringa här i Sundsvall med omnejd ( i alla fall inte i januari). Till min förtvivlan så kom hjärtevännen då hem med 6 st 10l påsar med så- och kaktusjord. Vad göra? Jo, jag köpte halksand 2-4 mm och blandade i jorden och det fungerade fantastiskt fint. Luftigt och poröst blev det och jättelätt att få upp plantorna med hela rotsystem när de skulle skolas om. Jag har fortfarande 3 påsar av jorden kvar och kommer att fortsätta på samma sätt i år. Dessutom så tror jag att halksanden kommer att fungera bra som "topdressing" för de växter som inte tål så mycket fukt kring rothalsen. Det enda problem jag hade var en attack av sorgmyggor som jag tror kom från såjorden. I år har jag skaffat nematoder för att vara rustad.  Vad jag menar är att det går braatt så även om man inte får tag i precis rätt jord .  /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|