CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 22:10)
Nu kanske jag uppfattas lite provokativ av vissa?

när jag skriver detta men jag uppfattar inte alla de beteenden som de visade i första programmet som typiskt svenska. Scenen vid busskuren kan jag hålla med om men att man aldrig pratar med varandra på bussen eller i kön kan jag inte hålla med om. Det är nog snarare "stockholmskt" än "svenskt" beteende.
Det är kanske för att jag är uppväxt på landsbygden som jag känner så för här känner alla varandra, det blir lätt så när man bor på en ort med 10000 inv att hälften är släkt med varandra och resten känner man från skolan, föreningen etc. Men även i "stora" staden Göteborg tycker jag att folk brukar vara sociala och öppna mot andra. Jag har ofta blivit tilltalad av andra än alkoholister på spårvagnar och offentliga plaster.
Det är kanske mer ett storstads fenomen att folk är mer anonyma och inte intresserar sig för andra i onödan?
njaej....det är nog lite meningen att öppna ögonen för vilka saker vi själva omhuldar och hur folk utifrån tolkar vårt beteende.
jag har också växt upp i ett samhälle av liknande storlek. o visst hejar man på folk där. halva byn känner man ju genom skolan.
men redan i staden som ligger ca 2 mil bort där är det mer slutet. folk hejar inte på varandra. o på bussen kan jag hålla med om beteendena. omjag skule sätta mig bredvid nån som inte jag känner o det fanns lediga platser....jag skulle bli tagen för mentalpatient...
o här älskar folk att stå i kö!! det kan jag också hålla med om. om det står en klunga vid en kassa, så blir jag o fler med mig förvirrade när vi kommer fram. vi tar lätt ögonkontakt o ser helt konfunderade ut. vem ska vi ställa oss bakom. Var är kön? får jag höra i bland?? o jag skakar på huvudet o viskar...vet inte....
å andra sidan så tycker jag att jag tar kontakt med folk i andra situationer och byter några ord om ditt o datt. så jag köper inte deras rön rätt av det gör jag inte.
så nej, det är tyvärr inte storstadsfenomen....men det kan ju faktiskt vara så att folket ändra sig också?