Tack för svaren!
"Vad man odlar i bryr sig inte växterna om det går bra med glassburkar, cremé fraichburkar och dyl. bara man gör dräneringshål i botten."
Hm, jag har odlat på balkong i många år, och det är en sanning med viss modifikation. Växterna bryr sig kanske inte, men jorden uppför sig väldigt annorlunda i ett terracottakärl jämfört mot hur det fungerar i ett plastkärl. Anledningen till att jag frågar om kärl är att jag måste ta hänsyn till hur mycket det väger (så att fönsterbrädan inte rycks loss från sina fästen när vikten av den våta jorden kommer till) och hur djupt det är. Det är svårt att få tag på burkar som är djupa nog om man vill göra mer än bara dra upp sina växter i dem. Kreativa tips uppskattas alltid (på min balkong står till exempel ett antal Curverbaljor av största storleken).
Och jag vet hur man odlar groddar, måste vara jordens mest lättodlade gröda. Svårare att äta upp i ensamt majestät dock....
(Jag var litet tveksam om var jag skulle posta den här frågan; på köksträdgårdsforumet eller på krukväxtforumet, den passar lika bra/dåligt på båda. Tanken om att odla grönsaker etc. inomhus verkar vara ganska ny i Sverige - jag har hittat en del engelska hemsidor om saken och ville se hur landet låg här.)