CITAT (anna_rispan @ 02-01-2007, 15:59)
Pirum: har du några exemple på vad du menar med alla vokalljud o hur det skiljer sig från engelskan som du tog som exempel på??
Engelskan har bara 5-6 vokaler, a-e-i-o-u-(y), och svenskan 9 (aouå-eiyäö), men även vid uttalet har Sverige en större mängd volkalvarianter. Undantaget dialektala varianter (med diftonger etc) så har Sverige 17 olika vokalljud (utan tydliga diftonger), standardengelska 'bara' ca 15 och då inklusive diftonger.
Engelska var egentligen inget bra exempel eftersom de flesta germanska språk är rätt vokalrika. Men det jag menade var att vi i svenskan har många fina, rena, olika vokalljud även utan att ta till diftonger eller nasala läten, och det låter väldigt bra till musik
Opera på svenska är underskattat förresten. Eller så är det bara Jussi som är så väldigt bra

'O helga natt' är milsvida bättre på svenska än på engelska, om man bara lyssnar till hur sången låter. Bättre än den franska originalversionen också, som ändå är bättre än den engelska. Vokalerna är det som är största fördelen med svenska versionen. Men, det kanske kan tillskrivas en bra översättning också. (Tillägg : just den låten är ju ingen Opera...men...)
Fast isländska, som berörts tidigare i tråden, har nog fler vokalljud. Åtminstone hade fornnordiska nära runt, då de olika vokalerna även ofta kombinerades med diftonger och ... ja... nasala vokaler kanske man kan säga.
Har inga källor för ovanstående, men det går väl att googla fram. Baserade mig på en tidningsartikel jag läste i kvällspressen för ett tag sen

Där listades ett dussin språk eller så varpå svenskan låg högst i vokalljud.
En annan bra fördel med svenskan är att åtminstone jag tycker det är ganska trevligt att skapa nya ord. (tillägg: exempelvis genom att sätta ihop existerande ord)