* Behöver sålådorna isoleras mot kylan på något sätt, snö är ju inte att räkna med?
nej man vill ju ha en tempsvängning mellan +4 och minus 4 ungefär-detta i avsikt att få de sk groningshämmarna som naturligt finns i fröet att försvinna -så de kan gro ! -det är väl vad som bjuds i temp , i GBG nu och senare i vinter ..men de ska stå skuggigt -fa i vår och skyddat .Gäller alla kallgroende frö , för det mesta tar varmgroende frö ingen skada av kylan heller
* Är det risk för att katter och fåglar krafsar runt i sådderna? Jag brukar så i genomskinliga lådor med lock från fruktdisken så det finns ju lite skydd.
Ja , det är vanligt -vanlig fiberduk skyddar bra , väl spänd runt sådderna -mildrar häftiga tempsväng , hindrar fåglar o annat otyg , plastlock är ok om du gör hål i dem -annars kan sådderna ruttna .
* Är det bra att ställa sådderna på en altan med tak där det är relativt mörkt?
Ja det går fint i alla fall tills de grott i vår, sen bör de ha lite ljusare plats
* Om man planterar i fuktig såjord, behöver man vattna något mer sedan innan det har grott?
Det får man kolla -generellt med fiberduk eller luftig öppen plastpåse med hål i runt sådderna -behöver man sällan vattna före mars april
* Vattnar man överhuvud taget om det är frost ute?
Om sålådans ytjord är frusen vattnar man inget
* När det gror, ska man flytta sådderna till en ljus plats? Men fortfarande utomhus väl?
Ja , men betänk att den ska vara ljus inte i het solvägg -har man fiberduk på skyddas de bättre -tills de vuxit på sig lite
* När man ska skola om plantorna, kan man stå inne och göra det och sedan ta ut dem genast? Eller måste man stå ute och göra detta för att plantorna inte ska få en temperaturchock?
Vilket som , men jag skolar ute -finns inget härligare än att höra talgoxens frierier i mars , och samtidigt ha händerna i jorden

De kommer ju att gro först i vår -så varför kladda med jorden inne ??
Så här brukar det se ut i april när jag skolar om ute i vårsolen

Jag får förstås ta in mina i växthus efter skolning jag ..

Till påsk 06 såg det ut såhär