CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13)
Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.
Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!
Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se.
och jag bor i skåne zon 1-2mer åt 1 hållet . och jag sa att jag vet inte hur det är i andra delar av landet plus odlar man på gränsen roser så är det skillnad som jag skrev .
och jag kan lova skåne har vinter . jag får en normal vinter ner till -15c -20c för en natt sen håller det sig på ca -10c -5c andra nätter . plus har alldrig jag upplevt en snöfri vinter min mormor har varit med om en snöfri vinter då vi bara hade -13c som lägst . och då kallar jag dom andra vintrar , så nästan hela skåne har vinter .
och jag jämförde inte Englands vintrar med alla vintrar utan menade att denna vinter vi har nu liknar till stor del en engelsk vinter och dom har sina roser kvar och andra växter . och som jag skrev DENNA vinter liknar deras knappast inte alla vintrar . och som jag skrev ännu en gång så skrev jag att skåne har haft vintrar innan som liknar denna . citat från mig själv
''innan denna hösten kom har skåne haft december dagar upp i mot +12c och vi har växter än'' .
då menar jag inte att alla vintrar är så men vi har haft likande innan
och jag vet personer på forumet som har haft blommande roser på julafton .
plus har skåne väldigt ostabila vintrar där det kan gå lite upp å ner .
och jag tycker inte vi i Sverige tar några risker med att odla roser , då dom oftast överlever om man planterar dom som är härdiga för sin zon . bor man i kriuna planterar man inte ne ros som bara klara zon 1 så tar man en väldigt stor risk .
med detta sagt så skydda era mindre härdiga roser om dom har kommit långt i utvecklingen . och andra växter som lökar,vår blommande träd,buskar dom klara sig möjligen att ni inte ser dom blomma under normal tid . det är oftast det kommer frost nätter långt in på våren och på tidig sommar och inte har växterna dött av det . många av våra växter sover ändå än .
jag själv kommer inte skydda mina roser eller andra växter för den delen mer än mina -10c -15c växter ( som oliv,palmer,kamelia m.m. ) . och mina egna roser har inte tat nån skada fast dom har vaknat plus andra växter som har vaknat har heller inte tat skada av frosten .