Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Konsekvenser av omslag till vinterväder, Nu kommer kylan - tål växterna det?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 16-01-2007, 22:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Hej!

Efter noggrann koll av de lite längre väderprognoserna här på SMHI ser det nu utan tvivel ut som om vi får ett omslag till vinterväder framåt den kommande helgen. Kanske bara tillfälligt men trots allt minst ett par, tre dagar med åtskilliga minusgrader (-5/-10) även i Götaland.

Som trädgårdsfantast ser jag fram emot det här med viss oro. I min trädgård har en del växter redan börjat spira som om det vore vår. Exempelvis finns det mer än centimeterlånga skott på ett flertal rosor. Det gäller både bukettblommande rabattrosor, buskrosor och klängrosor. Även klematis har skjutit stora skott som precis är på väg att ge sig iväg lite mer än bara vad bladknoppen tillåter. I grannträdgårdarna ser jag även att exempelvis olika sorters magnolia och azalea börjar få svällande knoppar.

Hur kommer dessa växter att klara 10 minusgrader under några dagar? Om dessa knoppar fryser, kan växten skjuta nya skott senare under "normal" vår? Naturligtvis skall jag försöka skydda och täcka vad jag kan men då man har uppåt 50 olika sorters rosor är det inte så lätt.

Vad tror ni om oddsen för rosor och klematis om det nu kommer en köldknäpp? Vad finns det mer för känsliga växter som man bör försöka skydda p g a abnorm tillväxt denna underliga varma vinter?

Även om det nu kanske inte blir så kallt i helgen så bedömer jag sannolikheten ändå som mycket, mycket stor att vi kommer att få några rejäla köldknäppar under februari och mars. Det vore naivt att tro något annat. Det är snarare normalt att vädret varierar mycket - att tro att den här värmen stannar hela vintern är dumt. Med tanke på detta - ser vi framför oss en rätt så förstörd växtsäsong eller klarar naturen denna rätt så extrema klimatvariation som varit den gångna vintern som nu högst sannolikt följs av någon eller några köldknäppar?

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-01-2007, 22:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

naturen klara det , inte första gången vi haft så här varmt . innan denna hösten kom har skåne haft december dagar upp i mot +12c och vi har växter än . men som roser som har kommit långt i utvecklingen hade jag skyddat . annars hade jag inte skyddat nåt annat dom klara det . och fast det blir skadat så kommer det igen . öppna blommor kommer troligen att frysa bort medan svällande knoppar kommer ta skada . vi fick en frost natt och andra växter som har börjat att växa tog ingen skada den frost natten .

Citera
          fruberglund
          Inlägg 17-01-2007, 11:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag har också klematis som är på väg att slå ut knopparna, vissa är redan små gröna blad på. Dessa blommar på förra årets skott och jag tror tyvärr inte det blir några blommor i år om det blir ordentligt kallt nu. Klematis som blommar på årsskotten gör ju inget för de kommer få nya skott till våren. Samma borde gälla för rosor.

Var ut och kollade lite igår och såg att Heucheran fått massor med nya blad och klematisaklejorna likaså, man kan ju bara hoppas att den kommer igen senare om det blir kallt nu.

Förstår din oro, jag menar man går ju varje vinter och längtar och hoppas att det ska bli sådär prunkande som i tidningarna och det känns ju tråkigt om det här årets blomning blir förstörd nu sad.gif

Vi får hoppas på det bästa, vädret går ju inte att rå på så det är ju tyvärr bara att vänta och se wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 17-01-2007, 17:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jo jag känner också oro för alla mina rosor, oavsett grupper/sorter har alla gröna skott som du skriver Karl-Göran, vid sträng kyla fryser hela grenar nu, då kan man få klippa ner en massa rosor hårt i vår, trist med klätterrosor, större buskrosor, men rabatt och Austinrosor brukar man ändå klippa hårt på våren så där gör det kanske inte lika mycket. Håller tummarna för att vi får ett tjockt snötäcke nu innan kylan sätter i, så rötterna har ett skydd, annars kanske man får gräva upp rosor i vår och andra ömtåliga växter.
          Men jag har inga lökväxter som har tittat upp i trädgården, vi har ändå haft en hel del markfrost här, alltid en tröst.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Kajsa
          Inlägg 17-01-2007, 17:27
          Länk hit: #5

Medlem

Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 17:32
          Länk hit: #6

Medlem

hur det än blir marken skyddar väl och är det en ros som ger ut rotskott så kommer där nya , och har roserna klarat sig än så tror jag inte det blir några problem alternativ släng över nåt skydd sen klart , och vi kommer inte missa någon blomning detta året vilken växt det gäller , vår blommande buskar m.m. får man så fall njuta av blomningen nu . mina egna roser klarade ca -8c efter en period av varmt väder sen sjunk tempen snabbt till -7,5c och även lägre där min ros stod som fick ner mot -8c och den lever än . och jag kommer knappast lägga ner nån tid på att skydda härdiga växter som ska tåla ner till ca -30c komemr jag inte skydda .

och jag kan inte tänka mig att mina palmer är härdigare än mina roser . dom är fult vakna i det varma vädret vi hade innan och dom har inte tat skada och dom skiter i dom snabba temperaturerna som det sjunker till . skulle tro att rosen med skiter i det . och vi har ändå haft svalt eller jag har haft svalt nu så har inte rosen fattat att det blir kalt får den skylla sig själv . då jag har haft en nertrappning av temperaturen i natt hade vi frost och på dagen upp i mot +7c +5c . plus dom har roser i England där sånna här vintrar är vanliga och vad jag vet har England roser

Citera
          Kajsa
          Inlägg 17-01-2007, 17:53
          Länk hit: #7

Medlem

Det här är inget normalt år, vi brukar aldrig ha gröna skott på alla våra växter i Januari, har aldrig varit med om det trots att jag alltid levt med trädgård och för oss som bor lite längre upp än zon 1 finns fog för oro.
          I England har man väl snäll vinter alla vintermånader, men om vi får - 15 grader nu i Sverige klarar sig inga gröna skott här, tyvärr. Rosor kan frysa bort vid sträng kyla och barmark, om man har rosor som är på gränsen för sin zon och det har jag en del av.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 18:29
          Länk hit: #8

Medlem

jag har inte gröna skott på alla mina växter tråkigt för er som har , sen har man mindre härdiga roser så är det skillnad . och jag tror inte vi kommer få så kallt så fort ner till -15c eller liknande utan att det först blir kallare och kallare så är det hos mig nu vet inte hur det är i andra delar av landet . och som sagt jorden skyddar och är även varm i sig själv så även om rosen skulle frysa ner så kan den komma igen . och har man då kupat jorden runt rosen och gjort allt som man brukar göra vid vintertid så kan den alltid skjuta nya skott där det var skyddat . och mina roser har inte tat skada än vid -7c -8c . och jag kommer inte skydda dom heller har annat att tänka på än att slösa skydd på växter som är härdiga . sen är jag kanske mer oförsiktig i med vilket läge jag har då vi inte får så kallt och roserna får alldrig känna på nån riktig vinterkyla . i England får dom på vinter ner till ca -7c -12c och den är även ostabil och regnig och deras roser klara sig med det vill jag emna att dom med kan börja vakna tidigt och även sen få kallt .

Citera
          ninnisky
          Inlägg 17-01-2007, 18:59
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Undrar hur vår magnolia klarar sig om det blir kallt nu...? Den har redan sprickfärdiga knoppar.
          Den är 30 år gammal och har varit med om varieerande väder, men aldrig detta!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 19:37
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (ninnisky @ 17-01-2007, 18:59)
          Undrar hur vår magnolia klarar sig om det blir kallt nu...? Den har redan sprickfärdiga knoppar.
          Den är 30 år gammal och har varit med om varieerande väder, men aldrig detta!

den klara sig fint

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 17-01-2007, 20:13
          Länk hit: #11

Medlem

Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.

Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!

Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 20:32
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13)
          Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.

Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!

Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se.

och jag bor i skåne zon 1-2mer åt 1 hållet . och jag sa att jag vet inte hur det är i andra delar av landet plus odlar man på gränsen roser så är det skillnad som jag skrev . wub.gif

och jag kan lova skåne har vinter . jag får en normal vinter ner till -15c -20c för en natt sen håller det sig på ca -10c -5c andra nätter . plus har alldrig jag upplevt en snöfri vinter min mormor har varit med om en snöfri vinter då vi bara hade -13c som lägst . och då kallar jag dom andra vintrar , så nästan hela skåne har vinter .

och jag jämförde inte Englands vintrar med alla vintrar utan menade att denna vinter vi har nu liknar till stor del en engelsk vinter och dom har sina roser kvar och andra växter . och som jag skrev DENNA vinter liknar deras knappast inte alla vintrar . och som jag skrev ännu en gång så skrev jag att skåne har haft vintrar innan som liknar denna . citat från mig själv

''innan denna hösten kom har skåne haft december dagar upp i mot +12c och vi har växter än'' .

då menar jag inte att alla vintrar är så men vi har haft likande innan

och jag vet personer på forumet som har haft blommande roser på julafton .
          plus har skåne väldigt ostabila vintrar där det kan gå lite upp å ner .

och jag tycker inte vi i Sverige tar några risker med att odla roser , då dom oftast överlever om man planterar dom som är härdiga för sin zon . bor man i kriuna planterar man inte ne ros som bara klara zon 1 så tar man en väldigt stor risk .

med detta sagt så skydda era mindre härdiga roser om dom har kommit långt i utvecklingen . och andra växter som lökar,vår blommande träd,buskar dom klara sig möjligen att ni inte ser dom blomma under normal tid . det är oftast det kommer frost nätter långt in på våren och på tidig sommar och inte har växterna dött av det . många av våra växter sover ändå än .

jag själv kommer inte skydda mina roser eller andra växter för den delen mer än mina -10c -15c växter ( som oliv,palmer,kamelia m.m. ) . och mina egna roser har inte tat nån skada fast dom har vaknat plus andra växter som har vaknat har heller inte tat skada av frosten .

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 20:39
          Länk hit: #13

Medlem

jag kan sätta en peng på att alla mina roser kommer klara sig utan större problem , jag hade även vågat göra det även om jag inte bodde i skåne

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 17-01-2007, 21:24
          Länk hit: #14

Medlem

Nu tar vi det lilla lugna, Linus! Ber om ursäkt om du tog det som ett personangrepp men jag kunde inte låta bli att reagera när du så lätt avfärdade ens antydan till farhågor. Vi har en extrem vinter så här långt så vi har faktiskt inte så mycket från tidigare år att jämföra med. Därmed kan nog ingen vara särskilt tvärsäker på vad som alls kommer att hända.

Naturligtvis tänker jag inte ingå några vad med dig heller - jag hoppas naturligtvis i sak att du ändå har rätt. Eller snarare, jag hoppas jag att de köldknäppar som vi nog ändå inte kan undvika trots allt blir av det lindrigare slaget. Alternativet, att vi skulle få en långvarig period med rätt sträng kyla och dessutom med barfrost (d v s utan snö) måste bli en rätt extrem påfrestning för växtligheten. Det tror jag till och med du kan gå med på.

Låt oss hoppas på det bästa.

Citera
          mulle
          Inlägg 17-01-2007, 21:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13)

Dessutom:
          Då jag var på trädgårdsresa i somras i England var det många som beklagade sig över att, också hos oss härdiga, växter mådde dåligt eller var döda efter deras köldknäppar för ett år sedan.
          Vi får nog facit först efter några månader men då blir det verkligen intressant att jämföra erfarenheter!
          Mulle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 22:04
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 21:24)
          Nu tar vi det lilla lugna, Linus! Ber om ursäkt om du tog det som ett personangrepp men jag kunde inte låta bli att reagera när du så lätt avfärdade ens antydan till farhågor. Vi har en extrem vinter så här långt så vi har faktiskt inte så mycket från tidigare år att jämföra med. Därmed kan nog ingen vara särskilt tvärsäker på vad som alls kommer att hända.

Naturligtvis tänker jag inte ingå några vad med dig heller - jag hoppas naturligtvis i sak att du ändå har rätt. Eller snarare, jag hoppas jag att de köldknäppar som vi nog ändå inte kan undvika trots allt blir av det lindrigare slaget. Alternativet, att vi skulle få en långvarig period med rätt sträng kyla och dessutom med barfrost (d v s utan snö) måste bli en rätt extrem påfrestning för växtligheten. Det tror jag till och med du kan gå med på.

Låt oss hoppas på det bästa.

haha nejdå jag tar inte det som person angrepp wub.gif wub.gif

jag bara menar jag själv är den personen som tar lätt på det och bryr man faktiskt inte heller hur vintern blir än att det är bra den är mild och lång för mina medelhavs växter wub.gif .

och vi har haft varmare vintrar innan i skåne .

det är klart det är en påfrestning för växter när det är barfrost det är det som är negativt med skåne på vintern är fult medveten om det men växterna klara det ändå .

men även denna vinter kommer växterna klara sig utan skydd . för dom är inte i maximal tillväxt plus så är marken och haven och även stora vatten drag varma i sig som tillför att dom har större överlevnad . och mina egna roser har inte tat nån skada av det tror inte dom gör det heller hur vintern än kommer till att bli .
          plus som jag skrev innan skydda mindre härdiga roser och dom som har kommit långt in utvecklingen ( sånna som börjat blomma och har fått många nya blad ) . mest bara för att vara på den säkra sidan fast även jag tror dom klara sig väl .

men man gör som man vill skyddar eller ej . det gör ju inte det sämre .

och jag tycker som jag tycker . plus vet jag inte hur pass det är i resten av landet jag pratar mest nu för skåne och växande växter nu har ju större chans för vi får ju inte så låg temp ändå .

så jag tycker som jag tycker kommer inte skydda några roser heller och dom kommer klara sig .

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-01-2007, 22:13
          Länk hit: #17

Medlem

plus så vet ju inte hur vädret blir vi kan ju hoppas på det bästa på smhi säger dom det blir kallare med frost i Götaland . håller det sig på -10c på nätterna är det ingen fara . för mina egna roser har varit nere i samma temperaturen nästan och inte tat skada . det kanske blir en ny mild luft på väg eller blir det en vinter fram till 1april ingen vet . men vi hoppas så klart på det bästa wub.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-01-2007, 19:02
          Länk hit: #18

Medlem

detta vinter väder som kommer nästa vecka ska inte hålla i sig utan det bli sen mildare igen JIPPI wub.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 18-01-2007, 19:53
          Länk hit: #19

Medlem

Vi hoppas på det, idag gick jag förbi min kinesiska buskpion i trädgården och fick hjärtslag den hade knopp och blad som såg ut att veckla ut sig när som helst. Så jag in och hämtade en stor spann snodde in buskpionen i ett par tidningar och satte försiktigt över buskpionen och hoppas jag inte bröt av något. Men som den grönskat nu så brukar den se ut april/maj mad.gif

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 18-01-2007, 20:03
          Länk hit: #20

Medlem

Ja vi får väl hålla tummarna för att det går bra med denna köldknäpp som kommer. Som det ser ut nu (och de flesta prognoskörningar är eniga om detta) så kommer vi att få temperaturer ner mot -10 grader i större delen av Götaland (även Skåne), kanske ner mot -15 i inre Götaland, på tisdag morgon nästa vecka. Under helgen blir det före detta omslag till kallare väder rätt så ostadigt och kanske en hel del snö i norra Götaland men framförallt i Svealand. Så kanske får vi lite hjälp med ett skyddande snötäcke i dessa områden.

Lyckligtvis ser kylan ut att bli kortvarig, redan på onsdag eller torsdag har vi troligen plusgrader igen i Götaland. Sen är det omöjligt att säga mer om framtiden mer än att vi faktiskt har en hel vintermånad kvar (februari) innan vi med solens och ljusets hjälp så småningom kan få lite mer säkert vårväder. Vi får hoppas på det bästa. Nu i helgen skall i alla fall jag ut och se över om jag kan skydda mina rosor lite bättre (det skadar i alla fall inte att göra det lilla man kan).

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon