|
Karl-Göran Karlsson
16-01-2007, 22:19
Hej!
Efter noggrann koll av de lite längre väderprognoserna här på SMHI ser det nu utan tvivel ut som om vi får ett omslag till vinterväder framåt den kommande helgen. Kanske bara tillfälligt men trots allt minst ett par, tre dagar med åtskilliga minusgrader (-5/-10) även i Götaland.
Som trädgårdsfantast ser jag fram emot det här med viss oro. I min trädgård har en del växter redan börjat spira som om det vore vår. Exempelvis finns det mer än centimeterlånga skott på ett flertal rosor. Det gäller både bukettblommande rabattrosor, buskrosor och klängrosor. Även klematis har skjutit stora skott som precis är på väg att ge sig iväg lite mer än bara vad bladknoppen tillåter. I grannträdgårdarna ser jag även att exempelvis olika sorters magnolia och azalea börjar få svällande knoppar.
Hur kommer dessa växter att klara 10 minusgrader under några dagar? Om dessa knoppar fryser, kan växten skjuta nya skott senare under "normal" vår? Naturligtvis skall jag försöka skydda och täcka vad jag kan men då man har uppåt 50 olika sorters rosor är det inte så lätt.
Vad tror ni om oddsen för rosor och klematis om det nu kommer en köldknäpp? Vad finns det mer för känsliga växter som man bör försöka skydda p g a abnorm tillväxt denna underliga varma vinter?
Även om det nu kanske inte blir så kallt i helgen så bedömer jag sannolikheten ändå som mycket, mycket stor att vi kommer att få några rejäla köldknäppar under februari och mars. Det vore naivt att tro något annat. Det är snarare normalt att vädret varierar mycket - att tro att den här värmen stannar hela vintern är dumt. Med tanke på detta - ser vi framför oss en rätt så förstörd växtsäsong eller klarar naturen denna rätt så extrema klimatvariation som varit den gångna vintern som nu högst sannolikt följs av någon eller några köldknäppar?
Alexander-VG-zon3
16-01-2007, 22:39
naturen klara det , inte första gången vi haft så här varmt . innan denna hösten kom har skåne haft december dagar upp i mot +12c och vi har växter än . men som roser som har kommit långt i utvecklingen hade jag skyddat . annars hade jag inte skyddat nåt annat dom klara det . och fast det blir skadat så kommer det igen . öppna blommor kommer troligen att frysa bort medan svällande knoppar kommer ta skada . vi fick en frost natt och andra växter som har börjat att växa tog ingen skada den frost natten .
fruberglund
17-01-2007, 11:06
Jag har också klematis som är på väg att slå ut knopparna, vissa är redan små gröna blad på. Dessa blommar på förra årets skott och jag tror tyvärr inte det blir några blommor i år om det blir ordentligt kallt nu. Klematis som blommar på årsskotten gör ju inget för de kommer få nya skott till våren. Samma borde gälla för rosor. Var ut och kollade lite igår och såg att Heucheran fått massor med nya blad och klematisaklejorna likaså, man kan ju bara hoppas att den kommer igen senare om det blir kallt nu. Förstår din oro, jag menar man går ju varje vinter och längtar och hoppas att det ska bli sådär prunkande som i tidningarna och det känns ju tråkigt om det här årets blomning blir förstörd nu Vi får hoppas på det bästa, vädret går ju inte att rå på så det är ju tyvärr bara att vänta och se
Jo jag känner också oro för alla mina rosor, oavsett grupper/sorter har alla gröna skott som du skriver Karl-Göran, vid sträng kyla fryser hela grenar nu, då kan man få klippa ner en massa rosor hårt i vår, trist med klätterrosor, större buskrosor, men rabatt och Austinrosor brukar man ändå klippa hårt på våren så där gör det kanske inte lika mycket. Håller tummarna för att vi får ett tjockt snötäcke nu innan kylan sätter i, så rötterna har ett skydd, annars kanske man får gräva upp rosor i vår och andra ömtåliga växter. Men jag har inga lökväxter som har tittat upp i trädgården, vi har ändå haft en hel del markfrost här, alltid en tröst.
 Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig.
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 17:32
hur det än blir marken skyddar väl och är det en ros som ger ut rotskott så kommer där nya , och har roserna klarat sig än så tror jag inte det blir några problem alternativ släng över nåt skydd sen klart , och vi kommer inte missa någon blomning detta året vilken växt det gäller , vår blommande buskar m.m. får man så fall njuta av blomningen nu . mina egna roser klarade ca -8c efter en period av varmt väder sen sjunk tempen snabbt till -7,5c och även lägre där min ros stod som fick ner mot -8c och den lever än . och jag kommer knappast lägga ner nån tid på att skydda härdiga växter som ska tåla ner till ca -30c komemr jag inte skydda .
och jag kan inte tänka mig att mina palmer är härdigare än mina roser . dom är fult vakna i det varma vädret vi hade innan och dom har inte tat skada och dom skiter i dom snabba temperaturerna som det sjunker till . skulle tro att rosen med skiter i det . och vi har ändå haft svalt eller jag har haft svalt nu så har inte rosen fattat att det blir kalt får den skylla sig själv . då jag har haft en nertrappning av temperaturen i natt hade vi frost och på dagen upp i mot +7c +5c . plus dom har roser i England där sånna här vintrar är vanliga och vad jag vet har England roser
Det här är inget normalt år, vi brukar aldrig ha gröna skott på alla våra växter i Januari, har aldrig varit med om det trots att jag alltid levt med trädgård och för oss som bor lite längre upp än zon 1 finns fog för oro. I England har man väl snäll vinter alla vintermånader, men om vi får - 15 grader nu i Sverige klarar sig inga gröna skott här, tyvärr. Rosor kan frysa bort vid sträng kyla och barmark, om man har rosor som är på gränsen för sin zon och det har jag en del av.
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 18:29
jag har inte gröna skott på alla mina växter tråkigt för er som har , sen har man mindre härdiga roser så är det skillnad . och jag tror inte vi kommer få så kallt så fort ner till -15c eller liknande utan att det först blir kallare och kallare så är det hos mig nu vet inte hur det är i andra delar av landet . och som sagt jorden skyddar och är även varm i sig själv så även om rosen skulle frysa ner så kan den komma igen . och har man då kupat jorden runt rosen och gjort allt som man brukar göra vid vintertid så kan den alltid skjuta nya skott där det var skyddat . och mina roser har inte tat skada än vid -7c -8c . och jag kommer inte skydda dom heller har annat att tänka på än att slösa skydd på växter som är härdiga . sen är jag kanske mer oförsiktig i med vilket läge jag har då vi inte får så kallt och roserna får alldrig känna på nån riktig vinterkyla . i England får dom på vinter ner till ca -7c -12c och den är även ostabil och regnig och deras roser klara sig med det vill jag emna att dom med kan börja vakna tidigt och även sen få kallt .
ninnisky
17-01-2007, 18:59
Undrar hur vår magnolia klarar sig om det blir kallt nu...? Den har redan sprickfärdiga knoppar. Den är 30 år gammal och har varit med om varieerande väder, men aldrig detta!
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 19:37
CITAT (ninnisky @ 17-01-2007, 18:59) Undrar hur vår magnolia klarar sig om det blir kallt nu...? Den har redan sprickfärdiga knoppar. Den är 30 år gammal och har varit med om varieerande väder, men aldrig detta! den klara sig fint
Karl-Göran Karlsson
17-01-2007, 20:13
Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.
Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!
Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se.
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 20:32
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13) Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.
Så, visst, vi tar verkligen risker som odlar rosor i Sverige men dom flesta av oss är ju då också rätt så noga med att kupa upp jord som skydd eller täcka över med väv. Det har vi ju vant oss vid. Men den här vintern är ju exceptionell. Jag håller inte med de som påstår att det här har vi varit med om förut. Det här är första gången i mitt liv (ett knappt halvsekel långt) som jag har sett rosor med så långa utslagna knoppar i mitten av januari. I en grannträdgård såg jag dessutom någon form av körsbärsträd som blommade! Kom inte och säg att det här är normalt!
Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se. och jag bor i skåne zon 1-2mer åt 1 hållet . och jag sa att jag vet inte hur det är i andra delar av landet plus odlar man på gränsen roser så är det skillnad som jag skrev . och jag kan lova skåne har vinter . jag får en normal vinter ner till -15c -20c för en natt sen håller det sig på ca -10c -5c andra nätter . plus har alldrig jag upplevt en snöfri vinter min mormor har varit med om en snöfri vinter då vi bara hade -13c som lägst . och då kallar jag dom andra vintrar , så nästan hela skåne har vinter . och jag jämförde inte Englands vintrar med alla vintrar utan menade att denna vinter vi har nu liknar till stor del en engelsk vinter och dom har sina roser kvar och andra växter . och som jag skrev DENNA vinter liknar deras knappast inte alla vintrar . och som jag skrev ännu en gång så skrev jag att skåne har haft vintrar innan som liknar denna . citat från mig själv ''innan denna hösten kom har skåne haft december dagar upp i mot +12c och vi har växter än'' . då menar jag inte att alla vintrar är så men vi har haft likande innan och jag vet personer på forumet som har haft blommande roser på julafton . plus har skåne väldigt ostabila vintrar där det kan gå lite upp å ner . och jag tycker inte vi i Sverige tar några risker med att odla roser , då dom oftast överlever om man planterar dom som är härdiga för sin zon . bor man i kriuna planterar man inte ne ros som bara klara zon 1 så tar man en väldigt stor risk . med detta sagt så skydda era mindre härdiga roser om dom har kommit långt i utvecklingen . och andra växter som lökar,vår blommande träd,buskar dom klara sig möjligen att ni inte ser dom blomma under normal tid . det är oftast det kommer frost nätter långt in på våren och på tidig sommar och inte har växterna dött av det . många av våra växter sover ändå än . jag själv kommer inte skydda mina roser eller andra växter för den delen mer än mina -10c -15c växter ( som oliv,palmer,kamelia m.m. ) . och mina egna roser har inte tat nån skada fast dom har vaknat plus andra växter som har vaknat har heller inte tat skada av frosten .
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 20:39
jag kan sätta en peng på att alla mina roser kommer klara sig utan större problem , jag hade även vågat göra det även om jag inte bodde i skåne
Karl-Göran Karlsson
17-01-2007, 21:24
Nu tar vi det lilla lugna, Linus! Ber om ursäkt om du tog det som ett personangrepp men jag kunde inte låta bli att reagera när du så lätt avfärdade ens antydan till farhågor. Vi har en extrem vinter så här långt så vi har faktiskt inte så mycket från tidigare år att jämföra med. Därmed kan nog ingen vara särskilt tvärsäker på vad som alls kommer att hända.
Naturligtvis tänker jag inte ingå några vad med dig heller - jag hoppas naturligtvis i sak att du ändå har rätt. Eller snarare, jag hoppas jag att de köldknäppar som vi nog ändå inte kan undvika trots allt blir av det lindrigare slaget. Alternativet, att vi skulle få en långvarig period med rätt sträng kyla och dessutom med barfrost (d v s utan snö) måste bli en rätt extrem påfrestning för växtligheten. Det tror jag till och med du kan gå med på.
Låt oss hoppas på det bästa.
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 20:13) Jag måste säga att jag har svårt att hålla med en del av er som vill hävda att det inte är någon fara. Och att jämföra med England är ju rent trams. Möjligen i Skåne (Skånevintern är väl knappast någon vinter) men för oss som bor lite längre upp i landet så är det ju inte alltför ovanligt att få temperaturer ner mot -20 åtminstone någon gång per vinter. Det händer aldrig i England - de får ett fåtal nätter per vintersäsong med temperaturer ner mot -5, kanske någon gång ner mot -10.
Men ingen blir gladare än jag om farhågorna är obefogade. Naturen är kanske tuffare än man tror. Vi får väl se. Dessutom: Då jag var på trädgårdsresa i somras i England var det många som beklagade sig över att, också hos oss härdiga, växter mådde dåligt eller var döda efter deras köldknäppar för ett år sedan. Vi får nog facit först efter några månader men då blir det verkligen intressant att jämföra erfarenheter! Mulle
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 22:04
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 17-01-2007, 21:24) Nu tar vi det lilla lugna, Linus! Ber om ursäkt om du tog det som ett personangrepp men jag kunde inte låta bli att reagera när du så lätt avfärdade ens antydan till farhågor. Vi har en extrem vinter så här långt så vi har faktiskt inte så mycket från tidigare år att jämföra med. Därmed kan nog ingen vara särskilt tvärsäker på vad som alls kommer att hända.
Naturligtvis tänker jag inte ingå några vad med dig heller - jag hoppas naturligtvis i sak att du ändå har rätt. Eller snarare, jag hoppas jag att de köldknäppar som vi nog ändå inte kan undvika trots allt blir av det lindrigare slaget. Alternativet, att vi skulle få en långvarig period med rätt sträng kyla och dessutom med barfrost (d v s utan snö) måste bli en rätt extrem påfrestning för växtligheten. Det tror jag till och med du kan gå med på.
Låt oss hoppas på det bästa. haha nejdå jag tar inte det som person angrepp jag bara menar jag själv är den personen som tar lätt på det och bryr man faktiskt inte heller hur vintern blir än att det är bra den är mild och lång för mina medelhavs växter  . och vi har haft varmare vintrar innan i skåne . det är klart det är en påfrestning för växter när det är barfrost det är det som är negativt med skåne på vintern är fult medveten om det men växterna klara det ändå . men även denna vinter kommer växterna klara sig utan skydd . för dom är inte i maximal tillväxt plus så är marken och haven och även stora vatten drag varma i sig som tillför att dom har större överlevnad . och mina egna roser har inte tat nån skada av det tror inte dom gör det heller hur vintern än kommer till att bli . plus som jag skrev innan skydda mindre härdiga roser och dom som har kommit långt in utvecklingen ( sånna som börjat blomma och har fått många nya blad ) . mest bara för att vara på den säkra sidan fast även jag tror dom klara sig väl . men man gör som man vill skyddar eller ej . det gör ju inte det sämre . och jag tycker som jag tycker . plus vet jag inte hur pass det är i resten av landet jag pratar mest nu för skåne och växande växter nu har ju större chans för vi får ju inte så låg temp ändå . så jag tycker som jag tycker kommer inte skydda några roser heller och dom kommer klara sig .
Alexander-VG-zon3
17-01-2007, 22:13
plus så vet ju inte hur vädret blir vi kan ju hoppas på det bästa på smhi säger dom det blir kallare med frost i Götaland . håller det sig på -10c på nätterna är det ingen fara . för mina egna roser har varit nere i samma temperaturen nästan och inte tat skada . det kanske blir en ny mild luft på väg eller blir det en vinter fram till 1april ingen vet . men vi hoppas så klart på det bästa
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 19:02
detta vinter väder som kommer nästa vecka ska inte hålla i sig utan det bli sen mildare igen JIPPI
Vi hoppas på det, idag gick jag förbi min kinesiska buskpion i trädgården och fick hjärtslag den hade knopp och blad som såg ut att veckla ut sig när som helst. Så jag in och hämtade en stor spann snodde in buskpionen i ett par tidningar och satte försiktigt över buskpionen och hoppas jag inte bröt av något. Men som den grönskat nu så brukar den se ut april/maj
Karl-Göran Karlsson
18-01-2007, 20:03
Ja vi får väl hålla tummarna för att det går bra med denna köldknäpp som kommer. Som det ser ut nu (och de flesta prognoskörningar är eniga om detta) så kommer vi att få temperaturer ner mot -10 grader i större delen av Götaland (även Skåne), kanske ner mot -15 i inre Götaland, på tisdag morgon nästa vecka. Under helgen blir det före detta omslag till kallare väder rätt så ostadigt och kanske en hel del snö i norra Götaland men framförallt i Svealand. Så kanske får vi lite hjälp med ett skyddande snötäcke i dessa områden.
Lyckligtvis ser kylan ut att bli kortvarig, redan på onsdag eller torsdag har vi troligen plusgrader igen i Götaland. Sen är det omöjligt att säga mer om framtiden mer än att vi faktiskt har en hel vintermånad kvar (februari) innan vi med solens och ljusets hjälp så småningom kan få lite mer säkert vårväder. Vi får hoppas på det bästa. Nu i helgen skall i alla fall jag ut och se över om jag kan skydda mina rosor lite bättre (det skadar i alla fall inte att göra det lilla man kan).
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 20:43
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 18-01-2007, 20:03) Ja vi får väl hålla tummarna för att det går bra med denna köldknäpp som kommer. Som det ser ut nu (och de flesta prognoskörningar är eniga om detta) så kommer vi att få temperaturer ner mot -10 grader i större delen av Götaland (även Skåne), kanske ner mot -15 i inre Götaland, på tisdag morgon nästa vecka. Under helgen blir det före detta omslag till kallare väder rätt så ostadigt och kanske en hel del snö i norra Götaland men framförallt i Svealand. Så kanske får vi lite hjälp med ett skyddande snötäcke i dessa områden.
Lyckligtvis ser kylan ut att bli kortvarig, redan på onsdag eller torsdag har vi troligen plusgrader igen i Götaland. Sen är det omöjligt att säga mer om framtiden mer än att vi faktiskt har en hel vintermånad kvar (februari) innan vi med solens och ljusets hjälp så småningom kan få lite mer säkert vårväder. Vi får hoppas på det bästa. Nu i helgen skall i alla fall jag ut och se över om jag kan skydda mina rosor lite bättre (det skadar i alla fall inte att göra det lilla man kan). -5c i skåne sa dom sist nu på vädret . sen skulle det komma milda väder igen sen kalt igen . kortvarigt kallt och lugnt -15c tror jag inte att jag får -10c som lägst .
Alexander-VG-zon3
18-01-2007, 20:51
smhi säger +3c på måndag sen på natten -2c . sen mitten och slutet av den veckan skulle det slå om till milt igen . tror inte det blir nåt hiskligt kallt inte direkt några vinter temperaturer  måndag http://www.smhi.se/natvaderDL/data/jsfiles...20070122_12.pngom dom talar sanning så är det inte så kalt väder som ska bli , tisdag vet jag inte exakt
Karl-Göran Karlsson
18-01-2007, 21:07
Nej, Linus, du kanske klarar dig (som sagt, Skåne har det lite bättre förspänt än övriga landet). Här i Norrköping lär det dock bli -10 och även stora delar av Småland där det rent av blir ännu kallare. Men där kanske inte finns så många som odlar exklusiva rosor (visa av erfarenheten av tidigare kalla vintrar i inlandet).
Mia, zon 3
19-01-2007, 08:58
CITAT (Kajsa @ 18-01-2007, 19:53) Vi hoppas på det, idag gick jag förbi min kinesiska buskpion i trädgården och fick hjärtslag den hade knopp och blad som såg ut att veckla ut sig när som helst. Så jag in och hämtade en stor spann snodde in buskpionen i ett par tidningar och satte försiktigt över buskpionen och hoppas jag inte bröt av något. Men som den grönskat nu så brukar den se ut april/maj  Och jag går och sneglar på mina (småttingar, nysatta i höstas), för de ser stendöda ut.... Allt möjligt annat knoppas & har sig, men de är svarta och stilla. Får verkligen hålla mig i skinnet, så jag inte gräver upp dem bara för att kolla om de lever - tålamod är en dygd sägs det ju.... Det ska som sagt bli intressant att se om det blir någon vinter, och vad som blir effekterna av det. Jag bor ju inte så långt ifrån dig, Karl-Göran, så vi har nog liknande förutsättningar.
Monica i Nässjö
19-01-2007, 12:12
CITAT (Kajsa @ 17-01-2007, 17:27)  Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig. Kajsa, jag har snott in en av mina rosor med skuggväv (jute). Tror du det fungerar lika bra?
Alexander-VG-zon3
19-01-2007, 12:16
CITAT (monka @ 19-01-2007, 12:12) CITAT (Kajsa @ 17-01-2007, 17:27)  Här en bild som jag har i Rosforum, en del ömtåliga rosor snurrar jag in i grön väv på sen hösten, väven finns hos trädgårdsmästaren på metervara billigt, den skyddar mycket, men man kan naturligtvis inte snurra in allt man har. Väven bör inte gå för tajt vid marken då kan smådjur boa in sig. Kajsa, jag har snott in en av mina rosor med skuggväv (jute). Tror du det fungerar lika bra? det funkar det med , men detta den gröna vinterväven funkar bättre , den har mörkare färg är inte så tung . sen är väl inte jute väv tät heller !!?!
Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar, det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips. Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås.
Monica i Nässjö
19-01-2007, 18:30
CITAT (Kajsa @ 19-01-2007, 16:28) Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar, det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips. Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås. Men visst är du expert, iaf jämfört med mig. Och imorgon är det jag som går till Granngården och köper den gröna väven. Jag litar på dig.
Alexander-VG-zon3
19-01-2007, 19:37
CITAT (monka @ 19-01-2007, 18:30) CITAT (Kajsa @ 19-01-2007, 16:28) Det är en ganska kraftig väv, jag köpte till flera meter hos min trädgårdsmästare igår och täckte in min Flammentanz vid väggen, fryser alla grenar på klängrosen får vi inga blommor i sommar. Väven är bra normala vintrar, det här är det lilla man kan göra monka, jag har även snurrat in rosor i vanlig säckväv men inbillar mig att den här gröna väven är bättre, den är tätare, kraftigare men jag är ingen expert, det var ett tips. Men kylan är gå gång här - 5 grader nu och vi har fått lite snö inatt i Västerås. Men visst är du expert, iaf jämfört med mig. Och imorgon är det jag som går till Granngården och köper den gröna väven. Jag litar på dig.  en sak till den gröna vinterväven blir blöt och torkar upp snabbt så ingen isande is bildas .
Karl-Göran Karlsson
20-01-2007, 17:44
Det står nu klart (med stor sannolikhet) att vi får fyra dagar (måndag-torsdag) med kallt vinterväder. Temperaturer på mellan -10 och -15 på morgonen kommer att förekomma under dessa dagar i en stor del av Götaland (ännu kallare i Svealand, lite mildare i sydligaste Götaland).
Efter det ser det faktiskt ut som om det extrema mildvädret kommer tillbaka (!). Man kan tycka att det var väl onödigt med denna köldknäpp!
I mitt fall så är det väl bara att förbereda sig på att klängrosorna kommer att frysa tillbaka rejält och det blir en hel del att klippa bort till våren. I vilket fall så har jag ingen möjlighet att skydda alla klängrosor med väv eftersom det inte riktigt låter sig göra med de största exemplaren (mina Flammentanz och Alchymist har flera över 5 meter långa grenar). Men förhoppningsvis kommer de nog att klara sig för att kunna ge större blomprakt kommande säsonger.
Samma här, snön vräker ner ikväll vilket skyddar växterna, men alla gröna grenar som sticker upp ovanför snön kommer att få klippas i vår, då vi ska få -10-15 grader kallt i veckan som du skrev.
fruberglund
21-01-2007, 11:46
Känns ändå skönt på nåt sätt att det äntligen kommer snö och lite kyla  Både för växternas skull och för att Isak ska få prova sin pulka han fick i julklapp  Ligger bara snön kvar och det inte blir för mycket barfrost så är det nog ingen större fara men jag förstår att man är orolig om man är zonknäckare och ligger på gränsen med en massa rosor som dig Kajsa. Jag är lite orolig för min Graham Thomas och att blomningen på några rosor kommer utebli i sommar men överlever tror jag de gör i alla fall. Igår hade vi snöstorm, inatt har det spöregnat och nu faller snön igen så idag är det nog stor risk för trafikkaos, måste ju vara svinhalt ute Vad det här gör för växterna är ju tyvärr bara att vänta och se men som sagt kommer nog inte klematisen som blommar på förra årets skott få några blommor i sommar och Magnolian som redan börjat med sina knoppar har nog ingen större chans men så länge de överlever så kommer det ju fler år att njuta på
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 12:20
jag tror klematisen kommer blomma , plus roserna  snön har nästan smält bort och nu nästa vecka verka skåne komma lindrigt undan med omkring 0c
Karl-Göran Karlsson
21-01-2007, 22:12
Sorry, men Skåne ser nog ut att få en del minusgrader också de närmaste dagarna. Och framåt tisdag-onsdag även en ettrig nordanvind som kan kännas lite tuff. Dock verkar snöfallet hålla sig längre österut över Baltikum. Men - närheten till alla öppna havsytor gör väl ändå att ni slipper temperaturer under -10 grader. För här i Norrköping får vi nog ner mot -15 på tisdag eller onsdag morgon. Tyvärr fick vi inte något vidare med snö här så det lär bli barfrostväder vilket jag ju egentligen inte ville ha. Fast långfärdsskridskofantasterna jublar naturligtvis ("Äntligen!!!").
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 22:20
på smhi står det så här du har kanske läst det ??
Minusgrader i hela landet
Det intensiva lågtryck, som under helgen gett blåsigt och besvärligt väder i södra och mellersta Sverige, ligger nu över Baltikum och är på väg bort österut. Över mellersta Götaland är en kallfront på väg söderut och bakom den utbreder sig kallare och torrare luft med nordliga vindar. Det gör att vi i morgon får minusgrader i hela landet och över landets mellersta och norra delar blir det också stora klara områden.
Fortsatt kallt i mitten av veckan
På tisdag får sydligaste Sverige snöbyar på en del håll och fram på dagen omkring noll grader. Längre norrut tidvis molnigt med i stort sett uppehåll och 5-15 minusgrader, i norra Norrland 15-25. På onsdag fortsätter det kalla vädret med mest uppehåll men längs syd- och ostkusten upp till södra Norrland snöbyar här och var.
Mildare i slutet av veckan
I slutet av veckan utbreder sig mildare luft med kraftig västlig vind, med början över landets norra del, och ger snöfall eller snöbyar, främst i västra Norrlandsfjällen. Temperaturen stiger efterhand till flera plusgrader i söder och längst i norr fortfarande flera minusgrader.
Meteorolog: Magnus Carlsson
och dom minus grader som skulle komma till skåne kommer någ inte bli mer än -2c -3c som max , kan ha fel men jag tror inte att det blir så farligt , sen på tisdag och tills det blir mildare igen står där runt 0c . så jag tror vi på natten kan få som lägst -5c .
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 22:22
men hur vintern än blir kommer jag inte skydda några växter mer än mina oliver,palmer
Karl-Göran Karlsson
21-01-2007, 23:08
Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig. Och prognoserna är färskvaror - d v s de senaste är i regel de mest tillförlitliga. De senaste prognoserna talar om betydligt kallare än de -3 du nämner som minimum för Skånes del. Detta lär inträffa lite senare (tisdag-onsdag)än här i Norrköping eftersom omslaget till allmänt med minusgrader i Skåne inte sker förrän i morgon.
Men du behöver ju inte vara orolig. Med din tillförsikt ordnar sig väl allt, eller hur?
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 23:17
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 21-01-2007, 23:08) Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig. Och prognoserna är färskvaror - d v s de senaste är i regel de mest tillförlitliga. De senaste prognoserna talar om betydligt kallare än de -3 du nämner som minimum för Skånes del. Detta lär inträffa lite senare (tisdag-onsdag)än här i Norrköping eftersom omslaget till allmänt med minusgrader i Skåne inte sker förrän i morgon.
Men du behöver ju inte vara orolig. Med din tillförsikt ordnar sig väl allt, eller hur? jag skriver bara om dags temperaturer natten blir någ kallare och vad jag kan se på smhi så har dom visat som lägst -6c för skåne då natt temperatur . och i morgon på måndag 0c till ca -3c -5c för hela Götaland . sen på tisdag ''på tisdag får sydligaste Sverige snöbyar på en del håll och fram på dagen omkring noll grader '' sen resten av veckan runt 0c i skåne kanske max som -3c på dagen . slutet av veckan torsdag och framåt skulle det bli ostadigt med västliga vindar ytligare framåt kallare igen i hela landet  men meteorologen sa osäkert hur det blir i slutet av nästa vecka , och dom kanske ändrar för veckan fler gånger men så här ser det ut nu i skåne vad jag kan läsa och förstå
Här börjar det krypa ner mot -7 grader nu (strax söder om Örebro), men i dagarna har vi fått ett hyfsat snötäcke som tar mycket av den stöten. Dessutom har växterna än så länge hållit sig ganska lugna och inte dragit igång för våren på allvar. Magnoliorna har haft stora knoppar sen i höstas och har förhoppningsvis förberett sig på hårdare temperaturer än de som nu kommer. Temperaturen i sig är nog ingen fara så länge inte värmen "satt igång" växterna. Däremot hoppas jag att vi slipper köldknäppar längre fram när solen börjat visa sig lite mer på allvar, Februari och framåt vill jag gärna se lite jämna, milda temperaturer....
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 23:24
jag hoppas vi inte får en frost natt i april för det skulle någ ta hårt på växterna speciellt mina växter och alla växter som står i fullblom
Alexander-VG-zon3
21-01-2007, 23:34
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 21-01-2007, 23:08) Jag har rätt bra koll på SMHIs väderprognoser (jag jobbar ju som meteorolog själv i Norrköping!) så du behöver nog inte uppdatera mig. jobbar du så vet du ju vad det står på smhi , och även natte tid skulle vi få ner till -6 som lägst , och dagarna var inte heller så kalla , och om det inte är så så får du väl ringa till smhi och be dom uppdatera , för jag säger bara vad jag kan läsa på smhi  dom -5c -15c var norr över skåne dom skulle komma dagtid . och kollar man så ska vi få ca -1c och +3c i skåne på dagen och på natten -4c -6c . och lokalt kan det väl vara lägre eller högre , även så är det inga jätte farliga temperaturer förr växterna då mina roser har varit med om värre utan att ta skada
Anders zon 1
22-01-2007, 08:46
De flesta växter klarar nog den kommande kylan bra bara den inte blir alltför intensiv och långvarig utan snö. Rosor som trott att våren redan varit här och börjat växa kan nog få det lite kämpigt med kylan fast det behöver inte bli någon katastrof. Några av mina rosor (Peace och Queen Elisabeth) hade börjat växa med skott på flera cm för ett par år sedan när kylan kom med ner mot 15 minusgrader i mars. De nya skotten frös naturligtvis bort och en del av de äldre grenarna också men rosorna klarade sig ändå bra och växte och blommade under sommaren som om inget hänt. Vinterskador på rosor som blommar på fjolårskotten är dock värre eftersom det kan leda till att det inte blir några blommor alls det året. Det finns en del andra växter som jag tror kan få större problem med kylan än rosorna. Till exempel säppliljor som börjat växa fryser lätt bort om det blir kallt utan snö eller annat skydd. Så har man sådana bör man absolut skydda dem extra nu.
Alexander-VG-zon3
23-01-2007, 12:02
roserna klarade natten utan några problem .
Här i Västerås - 15 grader i natt, bor utanför stan omgiven av kalla fält, men är tacksam för de 30-40 cm snö som kom i lördags har skottat upp snö i rabatterna dessutom. Så får vi se i maj vad som klarat sig.
Jag har inte läst alla inlägg här i detalj. Min bedömning av min trädgård är att jag kommer att få mer grendöd och barkfläcksjuka på rosorna eftersom de inte bara knoppar utan också lät bli att avmogna ordentligt i höstas. Trots många dagars minusgrader här har rosorna fortfarande gröna blad och årsskott som ser sparrismjuka ut.
Jag har så många rosor att jag inte klarar att täcka deras grenverk, men att skydda rotsystemen mm gör jag både med löv och snö. De flesta av mina rosor är härdiga, djupplanterade och kan visserligen starta om. Men det är inte helskoj att behöva börja om från 10 cm med klätterrosorna som nu är 5 meter höga och ganska breda.
Å andra sidan är det ganska skönt med problem som man inte kan rå på... Det som blir det blir helt enkelt.
kerstin z5-6
29-01-2007, 21:19
Skriver under ... barfrost med minus 25 lär inte göra klätterosor nån tjänst .. tack o lov knäppte det till för jul så löven föll .. annars vete gudarna -men mycket död ved lär det bli i vår ..nåja .. dör nån har man plats för en ny ros
Japp, så resonerar jag med allt nu för tiden. Där det dör blir det plats för nytt, och mer plats behövs hela tiden.
Det enda som jag skulle sörja och verkligen sakna är om något de stora träden skulle duka under. Det jag själv planterat från 1995 till nu går att ersätta, och förresten är några av de träd jag satte för 10 år sedan felplacerade så om de skulle duka under blir det plats för bättre val och placeringar...
Nåja, trots täckning och kupning verkar 3-4 av min Per Gynt rosor ha dött. Suck. UNdrar vad mer som är dött pga väderomslag från +12 ena dagen och -12 nästa i fleravändor.
Nåja Kan alltid plantera nåt nytt där. Tex nya per gynt!:P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|