|
Bananflugor, De är överallt |
|
|
|
30-01-2007, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
De pyttesmå svarta bananflugorna är överallt! När man äter sitter de på maten, när man tittar på tv flyger de in i näsan och ögonen, sitter man vid datorn sätter de sig på skärmen. Jag tror att de förökar sig i blomkrukorna för komposten i köket är aldrig särskillt drabbad Hur blir jag av med kräken? (inte så att de gör nån direkt skada men de är irriterande). Jag vill ju inte kembespruta hela lägenheten...
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
30-01-2007, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Dammsugare brukar vara effektivt när man får stora svärmar av de små kräken  Annars får man försöka komma åt källan till problemet, rengör fruktskålen om du har frukt framme på köksbänken så det inte ligger någon gammal vindruva kvar i botten eller något annat, ha lock på komposthinken osv.
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2007, 12:53
|

Medlem

|
Jag har inte hittat källan till dem. Det är inte kompost eller fruktskål så min misstanke är att de förökar sig i blomkrukorna.
Att bara ställa en skål med vinäger i ett rum. Är det verkligen så enkelt? jag menar, hur dumma kan de vara egentligen... bara flyga dit och dö?
|
|
|
|
|
30-01-2007, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Om dom bor i blomkrukorna så är det inte "bananflugor" utan sorgmyggor av nåt slag.
Rödvin + en droppe diskmedel är annars den bästa fällan för "bananflugorna" enl. min erfarenhet.
Sorgmyggorna är inte lika lättlurade men använd sökfunktionen (om den funkar nu) så kommer du att hitta massa tips på hur du blir av med dem.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
30-01-2007, 15:15
|

Medlem

|
Sorgmyggor? Nu blir jag lite förvirrad. De ser ut som de vanliga pytesmå svarta flugor (som ibland kallas blomflugor (fast blomflugor är ju gulsvarta)), och det trodde jag var bananflugor, likadana som de som brukar vilja bo i kompost och fruktskålar, men där har jag inte hittat några. Det är inte fler vid blommorna än i komposten, men det var det enda stället där jag kan tänka mig att de kan reproducera sig.
Det är inte direkt några moln vi talar om här utan snarare bara tillräckligt många för att irritera sig på dem. Så damsugaren känns lite svåranvänd, men jag ska prova med vinäger och diskmedel i ett glas.
|
|
|
|
|
30-01-2007, 15:39
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
att smått som flyger runt i köket och bland krukväxterna kan man bekämpa så här .
sätt ut färgglada skålar och tar du vatten,ättika,vinäger,socker,vin som andra har sagt innan sen en droppe diskmedel . och blandar allt väl och häller i skålarna . närman planterar om och duschar sina krukväxter på våren brukar dom försvinna även om man tar ut sina krukväxter på våren försvinner dom . jag brukar själv ha sånna på vintern . har en nu flygandes framför huet . hjälper inte den bladnigen så prova med provado pinnar
|
|
|
|
|
30-01-2007, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Så kallade skålfällor brukar vara effektiva på att fånga in flugor. många har beskrivit dem innan, ta en skål och sätt fram, fyll den med valfri vätska. Gul brukar vara den färgen som drar till sig flest flygfän så har du en gul skål pröva med den annars fungerar vita skålar hyfsat oxå.
--------------------
|
|
|
|
|
31-01-2007, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Att Bananflugor tar slut med vatten/vinäger/diskmedel-skålar det har jag så mycket positiv erfarenhet av men funkar det på dessa attans svarta- sorgmyggor som hålls i blomrkukor ?`
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
31-01-2007, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
Ett litet tillägg: bananflugan är inte svart utan mer röd och flyger mer "ryckigt" jämfört m blomflugor/sorgmyggor (svart).
Min erfarenhet med sorgmyggor/blomflugor är att de frodas då växterna står för blött. Därför kan man försöka torka upp växterna, dvs vänta med vattningen ett tag så jorden hinner torka upp lite.
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
01-02-2007, 08:59
|

Medlem

|
Blomflugor är inte svarta, de är svartgulrandiga, de har utväcklat varningsteckning liknande getingar och bins för att lura predatorer. Dessutom är de större än fruktflugorna så dessa kan vi snabbt räkna ut ur leken.
Bananflugan är en typ av fruktfluga, som mig veterligen finns både i svart och beigerött. Hur ser jag skillnad på en banan/fruktfluga och en sorgmygga?
|
|
|
|
|
02-02-2007, 15:18
|

Medlem

|
Jag har fortfarande problem att se vilken sort det är jag har. De sitter liksom inte stilla tillräckligt länge, och fångar man en så blir den oftast platt och då är det ju svårt att se hur den såg ut...
|
|
|
|
|
02-02-2007, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Ja, det kan vara svårt. Bananflugorna är nästan omöjliga att slå ihjäl för dom flyger så ryckigt, sorgmyggorna är lite mer "harmoniska" i flykten. Man får försöka se dom när dom flyger.
/Åsa
|
|
|
|
|
03-02-2007, 00:05
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
Prova ställa fram en skål med vinäger + honung + diskmedel. Efter en dag lär du ha fångat några, då kan du se hur dom ser ut. Jag fångade flugor på det viset förra året, och jag har i alla fall för mig att jag kom fram till att det var sorgmyggor. Nemablom tog kål på dom i alla fall.
--------------------
|
|
|
|
|
03-02-2007, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Något som jag har lagt märke till är att sorgmyggorna inte brukar slå sig ner på bananskal och äppelskrutt. De håller sig mest runt blomkrukorna. Vill man samla alla bananflugor på ett ställe kan man ta fram ett glas eller en burk och lägga ner något fruktskrutt, gärna ett persikoskrutt (det verkar vara favoriten) och sedan vänta. När de väl är i glaset/burken så lägger man på någon form av lock och gör sig av med dem. Det låter omständligt, och det kanske inte fungerar för alla, men jag tycker att det funkar ganska bra
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|