Blå Bergsvallmo
Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. - Har man inte något svalt, ljust utrymme bör man ställa sådden ut i trädgården. Trä en plastpåse över krukan. Frön som torkar ut efter att groningsprocessen initierats gror inte (troligtvis ett av de vanligaste skälen till misslyckande).
Alt kan sådden förpassas till svalt ställe nattetid ,tex kylskåpet och stå under ljus dagtid -
Ankis bergvallmo från i fjol är ett sådant exempel -de fick vara i kylen nattetid
12 grader låter för varmt -+ 10 max gärna lägre temp
Helle -du pratar om två metoder
Antigen ut -helst under snö) skuggig skyddad plats , där det är bra temp +4--4 ELLER
i kylskåp/inne på sval plats
1. De som är ute kommer att gro på våren , när det blir varmare , vid några +grader kan de första komma
nackdel : innebär mer passning -sådden får inte torka ut , inte utsättas för direkt sol
eller :
2. du ställer sådden i svalt utrymme under ljus , gärna tolv grader och ännu hellre + 10 och LJUST
Under natten släcks ju ljuset -då blir platsen ännu svalare och rötterna kan växa
3. Du har inget svalt ställe - du sätter sådden i kylskåpets svaldel -låter den stå där tills de gror (för att sedan göra som under 4.)
eller
4.Du ställer ut sådden -låter den vara ute på skyddad plats och få lite temperatur svängningar -sen tar du in dem
Därefter under ljus-lysrör dagtid -så svalt det är möjligt -nattentid flyttar du sådden till mycket sval plats , kylskåp , förråd etc ..
Observera att de inte behöver kyla för att gro - denna metod är endast till för de som inte kunnat hålla sig

, sått bergvallmo lite (för)tidigt , och tiden att bära plantor mellan ljus dagtid och kyla nattetid bör ju kortas så mkt som möjligt (Malins fall tex )
Så fort det är möjligt börjar du avhärda plantorna ute under fiberduk
Anki är mindre lidande av orerande utläggningar än jag och har en utmärkt samman fattning:
"Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus.
Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig.
Av fröna så blev det runt 60 utplanteringsbara plantor.
Så här små var dom när dom började få vara ute, på natten med täcke av fiberduk.