Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
helle555
Jo jag tänkte att vi skulle ha en tråd för blå bergsvallmon för det är många frågor om det.

Jag är totalt novis och vill ha hjälp.
Hur gör man steg för steg?

Vi kan sedan följa våran sådd här under våren och sommaren.

Hur gör man först?
Ska dom vara i kylskåp?
Räcker det med ett svalt skåp som har 12 grader på natten el är det för varmt?

När ska man ställa ut dom, det är ju minus nu, ska det vara minst 10 grader när dom ska vara ute el klarar dom frost?

Hur många veckor inne/ute/kylskåp.

Skriv hur ni har gjort.

Hoppas på eran erfarenhet/Helena
kerstin z5-6
Blå Bergsvallmo
Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. - Har man inte något svalt, ljust utrymme bör man ställa sådden ut i trädgården. Trä en plastpåse över krukan. Frön som torkar ut efter att groningsprocessen initierats gror inte (troligtvis ett av de vanligaste skälen till misslyckande).
Alt kan sådden förpassas till svalt ställe nattetid ,tex kylskåpet och stå under ljus dagtid -
Ankis bergvallmo från i fjol är ett sådant exempel -de fick vara i kylen nattetid
12 grader låter för varmt -+ 10 max gärna lägre temp

Helle -du pratar om två metoder
Antigen ut -helst under snö) skuggig skyddad plats , där det är bra temp +4--4 ELLER
i kylskåp/inne på sval plats

1. De som är ute kommer att gro på våren , när det blir varmare , vid några +grader kan de första komma
nackdel : innebär mer passning -sådden får inte torka ut , inte utsättas för direkt sol
eller :

2. du ställer sådden i svalt utrymme under ljus , gärna tolv grader och ännu hellre + 10 och LJUST
Under natten släcks ju ljuset -då blir platsen ännu svalare och rötterna kan växa

3. Du har inget svalt ställe - du sätter sådden i kylskåpets svaldel -låter den stå där tills de gror (för att sedan göra som under 4.)
eller

4.Du ställer ut sådden -låter den vara ute på skyddad plats och få lite temperatur svängningar -sen tar du in dem

Därefter under ljus-lysrör dagtid -så svalt det är möjligt -nattentid flyttar du sådden till mycket sval plats , kylskåp , förråd etc ..

Observera att de inte behöver kyla för att gro - denna metod är endast till för de som inte kunnat hålla sig smile.gif , sått bergvallmo lite (för)tidigt , och tiden att bära plantor mellan ljus dagtid och kyla nattetid bör ju kortas så mkt som möjligt (Malins fall tex )
Så fort det är möjligt börjar du avhärda plantorna ute under fiberduk

Anki är mindre lidande av orerande utläggningar än jag och har en utmärkt samman fattning:
"Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus.

Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig.
Av fröna så blev det runt 60 utplanteringsbara plantor.

Så här små var dom när dom började få vara ute, på natten med täcke av fiberduk.
helle555
så jag kan vänta en månad och plantera i krukao och ställa ut på balkonen men något täcke över el ska jag lägga snö på sådden?
nu har vi bara någon enstaka minus på natten men om det blir kallare än -4 måste jag ta in dom då el är det bara om dom grott som dom fryser?

det verkar ju lättast att ha dom på balkongen för kylen är full mede mat biggrin.gif
kerstin z5-6
Nej vill du ha dem ute -så o ställ sådden ute på balkongen-nästa dag
dra en plastpåse med hål i över såkrukan och täck gärna med snö
helle555
okej det ska jag göra men jag ska vänta ca en månad till va? bor i stockholm.

Sen så tänkte jag kolla om man har växthus kan man så där inne, det är inte uppvärmt el nått, ska man så nu då?

jag tänkte prova på lite olika sätt, bara som försäkran
kerstin z5-6
nej , ska du ha dem ute så och ställ ut nu .. januari var däremot lite tidigt ...
nu smile.gif helt ok att ställa ut
thomasini
Tänkte fråga ännu en sak angående den Blå Bergsvallmon. Sådde idag kanske 30 frön i en låda som jag satte i kylskåpet. Jag täckte in lådan med en plastfilm som jag gjorde hål i, hade duschat sådden lite också innan jag täckte in den.

Har jag gjort rätt? Skall jag hålla sådden fuktig hela tiden tills det börjar visa sig någonting? Om jag förstått rätt så skall jag sedan ta fram dem på dagen så att de får ljus och sedan tillbaka till kylskåpet över natten.

Thomas
kerstin z5-6
Japp du har gjort rätt-jag utgår ifrån att du genomfuktade såjorden innan du sådde ?
Unni
Kerstin, om jag förstår dig rätt så gror de i inomhustemperatur. Jag kan alltså så inne, vänta tills det kommer upp något , och sedan ställa ut de?

Jag har ett kallgarage där jag övervintrar pelagoner och fuxia mm där tänkte jag ställa de i så fall. Det är mörkt där idag, men jag får väl ställa dit en växtlampa eller lysrör. (Garaget håller frostfritt så länge dörrarna inte öppnas, men inte så mycket mer, blir det för kallt?)

Unni
kerstin z5-6
Om du fixar ljus i ditt kalla ställe blir det bra -annars går det inte
smile.gif De kommer inte att växa särskilt snabbt i så låg temp heller -risk för att de ruttnar finns ..om tempen bara är +1= mycket försiktig vattning
smile.gif
Elisabeth P
Min lila begvallmo håller på att dö sad.gif .
Vad har jag gjort för fel?
Än har bara en liten kommit upp, men den ser inte alls bra ut längre. Den börjar lägga sig ner och är lite gulbrun längst ner vid roten sad.gif .
Jag har fortsatt att ha den i kyl nattetid och under lysrör dagtid.
Inga sorgmygg vad jag har sett.
Jag har inte vattnat något på länge , då jorden fortfarande är fuktig. Jag har en plastpåse över med små hål i. Det är kondens på påsen hela tiden.

Har det trots att jag inte vattnat på länge blivit för blött då påsen varit på hela tiden sad.gif ?
Om denna dör är det då idé att behålla krukan ett tag till i fall något mer frö vill gro?
Jag har frön kvar, är det idé att så nya nu?

Lisa
thomasini
Sprayade jorden fuktig, det är väl bäst att kolla att den är det hela tiden då också antar jag. Nu är det bara att vänta då och se vad det blir av det hela. smile.gif tack
kerstin z5-6
ta av påsen .. det verkar som du har för fuktigt ..

Låt stå under rören i rumstemp ett tag -så jorden torkar lite på ytan .. de är först när du verkligen fått upp ett par st som de behöver kylen , nattetid .. det bildas inga rötter på de som ännu inte grott ..
Det finns goda möjligheter för övriga att gro smile.gif

Du kan testa att lyfta ur den uppkommna o plantera om den i nästan torr såjord

är du säker på sorgmyggelarverna .. ?? inga genomskinliga millimeterstora rackare som rör sig om du petar i jorden ??
Elisabeth P
Oh, hjälp kanske där är sorgmygg i alla fall sad.gif . Jag har varit så säker hela tiden, men idag när jag var där och peta så var det lite smått som yrde omkring sad.gif .
Nemablom, eller vad det nu heter köper jag det i vanlig blomsteraffär?
Hur funkar det? ska jag vattna med det?

Plasten åkte av redan i morse, eftersom jag antog att det varit lite för fuktigt, men än mår den inte bättre.

Är det för sent att så fler?

Lisa
Anki V
I fjol sådde jag mina den 4/2 laugh.gif så det är långt ifrån för sent.

Nemablom köper du här Bionema

/Anki
Elisabeth P
Då ska jag så nytt imorgon, samt bege mig till närmaste affär och införskaffa en rejäl dos nemablom.

Men de ska allstså stå i rumstemperatur tills de grott?
Jag har ju vandrat ut och in ur kylen med mina hela tiden.

Iof sig har dottern min tyckt att det varit extra spännande med en som ska sova i kylen och hon har varit väldigt mån om att natta denna biggrin.gif

Lisa
kerstin z5-6
Det gör du som du vill med -jag brukar låta dem stå i kylen -men det tar längre tid .. kondensen är inte bra så man får ha hål i ev plastöverdrag ..
Däremot skulle jag
innan du sår nytt :
Micra jorden i mickron -fukta den väl micra i omgångar minst 5 min samman
Låt svalna ..

beh med nemablom när jorden är kall igen

Se till att sådden inte är i närheten av några krukväxter/sådder som har sorgmygg
Elisabeth P
Okej, nemablom och micro var det.

Hål i plasten har jag haft hela tiden, men tydligen räckte inte det. Skulle väl antagligen luftat i mellanåt ochså.

Lisa
helle555
Nu har mina frön äntligen kommit från odla.nu men så såden på bersvallmon är dock olika allt jag har hört här inne, på påsen så står det på eng och den är väl rätt, men när odla ska förklara på svaenska så finns det ingen köldperiod.

Vågar jag ställa ut på balkonen fast det är mer än -4 ute, det växlar ju.
kerstin z5-6
såråden på påsar är generella , och om du läser mina råd säger de heller inget om kylperiod ,= minusgrader - som nödvändig för grodd
Har du däremot inga uppdragningsmöjligheter inne -så o ställ ut -skugga sådden -den gror då ute i april maj -när tempen är rätt "
Lady Hamilton
Har för ett tag sedan sått Blå o lila Bergvallmo och en lila har grott. Inser att det är nog inte 'my cup of tee' men så såg jag dessa frön wub.gif
Tycker att det är så vackra färger.........."räknas" det som Blå Bergvallmo alla färger?
Mr Fothergill´s
Elisabeth P
CITAT (Hamilton @ 13-02-2007, 06:34)
Har för ett tag sedan sått Blå o lila Bergvallmo och en lila har grott. Inser att det är nog inte 'my cup of tee' men så såg jag dessa frön  :wub:
Tycker att det är så vackra färger.........."räknas" det som Blå Bergvallmo alla färger?
Mr Fothergill´s

GrATTIS! biggrin.gif

Visst är de vackra wub.gif , men jag vet faktiskt inte om alla räknas som just blå bergvallmo

Jag har ochså en ny liten som tittat upp i min gamla bergvallmolåda. Den som jag höll på att ge upp p.g.a sorgmygg, men med nemablombehandling så kommer där nu nytt liv wub.gif

Håll nu alla tummar för att jag klarar denna vackra blomma wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
Nej alla räknas inte som blå bergvallmo

Meconopsis horridula -lila kännetecken mycket taggig både blad o stjälk
bienn-monocarp -dvs dör efter blom

Meconopsis betonicifolia-kallas ofta Blå bergvallmo -ljusare blå än varianten Shelidonii X fertil blue group-se nedan

meconopsis punicea

Monocarp

Meconopsis quintriplinerva lilablå
Vita , blålila, lila varianter förekommer som korsningar mellan dessa olika
meconopsis

meconopsis cambrica
engelsk vallmo -här i dubbel form -har inga större likheter med någon av de blå -är lättodlad och sprider sig som vanliga vallmo
gula eller orange i olika toner

malin72
jo nu när jag tagit in dom hur var det nu ska dom bara stå inne under lyset nu?????
eller ska dom varvas så att dom ska stå i kylen på natten??? unsure.gif
kerstin z5-6
Du kan ha dem under lyset et par dygn , tills du ser att de gror
malin72
ok och om dom inte gror då ska dom kylas igen eller....
tar det bara några dagar unsure.gif unsure.gif

sen är det inte säkert att det blir några alls sad.gif sad.gif för någon av barnen hade tydligen "råkat"välta så lådan, så när jag tog in den så var det fruset på ena sidan där jorden låg mad.gif mad.gif
så jag pillrade ner jorden så att den är jämn igen men det kan ju betyda att fröna har hamnat under jorden för långt ner sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Malin : Read my lips biggrin.gif De K O M M E R att gro -om du inte stirrar ut dem
Låt dem stå där nu -tills du ser grönt .. sen tar du dem svalt över natten -
Har du ditt förråd klart ? och det är kring + 10 där , blir de en utmärkt plats när de väl startat

Hur snabbt det går kan jag inte sia om -dock biggrin.gif
malin72
ok då tongue.gif jag ska sluta att stirra på dom laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag hoppas att förrådet är klart i helgen.... smile.gif
Anki V
Har du fått fröna av Kerstin?

I såfall lugn, bara lugn det kommer att gro i massor laugh.gif laugh.gif laugh.gif men inte förrän den morgonen du glömde titta.....då finns den 1:a där på kvällen smile.gif

/Anki
malin72
CITAT (Anki V @ 14-02-2007, 19:31)
Har du fått fröna av Kerstin?

I såfall lugn, bara lugn det kommer att gro i massor laugh.gif laugh.gif laugh.gif men inte förrän den morgonen du glömde titta.....då finns den 1:a där på kvällen smile.gif

/Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jodå dom är från Kerstin...men nu har jag börjat att förstå varför jag är sååå trött i ögonen när det är läggdags blink.gif blink.gif tongue.gif
malin72
jo jag tog ju in mina bergvallmo den 13 och ännu syns inget.....hur lång tid har det tagit för er andra unsure.gif unsure.gif måste dom ut igen eller

kan även säga att dom inte stått hela tiden under lyste inne bara brevid i platsbrits som jag fixade till sen smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 19:03)
..........Malin : Read my lips  :D De K O M M E R att gro -om du inte stirrar ut dem...............

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
EN har grott än så länge för mig.....
Sådd 12/1 i +10-15* under belysning. 1:a grodd 10/2 'resten' väntar jag ännu på smile.gif
Elisabeth P
Verkar som om den tar tid på sig.
Jag sådde 13/1 och den 30/1 gror en (som sedan dog) 10/2 gror en till, men den står ju still och inga mer vill titta upp.
Men jag hoppas att de kommer

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, kan man ju hoppas tongue.gif

Lisa
Lady Hamilton
sad.gif Och ändå låter jag "mina" sova i kylskåpet på nätterna..................
(bortskämda rackare det där smile.gif )
kerstin z5-6
CITAT (Hamilton @ 20-02-2007, 17:14)
. : Read my lips  :D De K O M M E R att gro -om du inte stirrar ut dem...............

tongue.gif
malin72
jaha ja ja ok dom är sega allstå wub.gif wub.gif
men jag looovar jag stirrar inte sleep.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Har nog haft mina i jord 2 v .. de kommer när de kommer -Sega -det är sånt som gror om 2 år smile.gif
Jonas70
..........Malin : Read my lips  biggrin.gif De K O M M E R att gro -om du inte stirrar ut dem...............

Sådd 12/1 i +10-15* under belysning. 1:a grodd 10/2 'resten' väntar jag ännu på smile.gif

Jag sådde min första omgång den 14/1, och ännu har det inte hänt ett dugg. Så du är inte ensam sad.gif
malin72
CITAT (Jonas70 @ 21-02-2007, 10:34)
..........Malin : Read my lips  biggrin.gif De K O M M E R att gro -om du inte stirrar ut dem...............

Jag sådde min första omgång den 14/1, och ännu har det inte hänt ett dugg. Så du är inte ensam sad.gif

ok känns ju bra eller tråkigt eller unsure.gif smile.gif ja ni fattar....då kanske dom kommer iallafall om inte era dök upp som ett poff rolleyes.gif
kerstin z5-6
Har du köpta frö Jonas ?
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2007, 12:58)
Har du köpta frö Jonas ?

Ja, det är köpta frön!
kerstin z5-6
Var de kolsvarta ? Ibland får man med en hel del icke grobara falska frö .. min erf av köpta frö PoD tex är att de tar längre tid och gror lite sämre än trädgårdsfrö
Går det åt pipan får du höra av dej jag har kvar nån enstaka kapsel smile.gif
Jonas70
Oj, färgen på fröna kommer jag faktiskt inte ihåg riktigt.
Jag ska ha dig i åtanke om de inte gror inom de närmsta veckorna (de har ju trots allt stått i 5½ nu). Vore ju jättesnällt om du kunde skicka till mig om det går åt pipan...
Penstemon
Kerstin! Vad heter den röda vallmon som du hade på föregående sidan. Är intreserad? ohmy.gif
Lady Hamilton
....EN har grott än så länge för mig.....
Sådd 12/1 i +10-15* under belysning. 1:a grodd 10/2 'resten' väntar jag ännu på smile.gif..........

NU har grodd 2 o 3 kommit laugh.gif
Irene_L
Åhhh, det är så spännande att läsa om era odlingar av blå bergsvallmo. Jag ska få frön av Kerstin och det ska spännande att se om jag kan lyckas få upp några plantor av dessa vackra blommor. wub.gif
Snart kommer nog fröna med posten.
smile.gif
mvh
Irene
Anki V
Två små "pyttingar" har grott i min låda med vita bergvallmo så nu har flyttkarusellen börjat.

Varje kväll när lysrören släcks så åker de in i kylskåpet och varje morgon ut igen. laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6
vaaa har de inte kommit ÄN -om de inte dykt opp på torsdag måste jag skicka nya sad.gif
Irene_L
Jo Kerstin dom kom idag!!!! Jag är så lycklig. Tack så jättemycket!!!! wub.gif
smile.gif
mvh
Irene
kerstin z5-6
thumbsup.gif

Den röda heter Meconopsis puniceus om jag inte sagt det och den är bienn
och monocarp dvs dör efter blom .. men ändå odlingsvärd .. cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon