Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bilförsäkringar, sjukt..
          niklaswik
          Inlägg 05-02-2007, 22:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Jag köpte en bil idag (säg grattis laugh.gif ) och nu när jag kollar på vad försäkringen kostar för mig jämfört med min mamma så är det ganska sjukt.

En helförsäkring (Dina Försäkringar) skulle för mig (20 år, bilen är en Audi A3 1,8T -99) kosta drygt 11.000 per år. Alltså nästan tusen kronor i månaden!

För min mamma skulle det kosta ca 3.500 kr.

Det skiljer alltså ca 300% i pris. Självklart kommer hon att stå som ägare till bilen, även om jag klantade mig/glömde bort mig och skrev på mig själv på papperet idag... Skriver över den på henne så fort som möjligt..

Grejen är ju den att ALLA (eller??) gör som jag, har nån av sina föräldrar som ägare till bilen för att spara många sköna tusenlappar. Så vad gör egentligen den här uppdelningen efter ålder för nytta? Försäkringsbolagen tjänar ju inget på att ha såna ockerpriser för oss unga, tvärtom.
          Skulle det bara kosta en eller två tusenlappar mer per år skulle jag kunna tänka mig att betala det och därmed skulle Dina försäkringar i det här fallet tjäna lite mer pengar än dom redan gör.

För jag förlorar väl ingenting på att jag inte står som ägare till bilen, eller?

--------------------
          //Niklas

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Ralf
          Inlägg 05-02-2007, 22:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (niklaswik @ 05-02-2007, 22:28)
          För jag förlorar väl ingenting på att jag inte står som ägare till bilen, eller?

Joops! om du brukar bilen och kör den o det händer något kan det skita sig.
          Anser försäkringsbolaget att din mor varit bulvan åt dig så riskerar du att stå utan ersättning.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Reserv
          Inlägg 05-02-2007, 22:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Ralf @ 05-02-2007, 22:34)

Joops! om du brukar bilen och kör den o det händer något kan det skita sig.
          Anser försäkringsbolaget att din mor varit bulvan åt dig så riskerar du att stå utan ersättning.

Det beror på försäkringsbolag det där, IF har högre självrisk om nån under 25 framfört bilen vid olyckstillfället om man sagt att ingen under 25 ska köra den. Men man får ut på försäkringen ändå....men det är juh IF förstås unsure.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-02-2007, 22:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Läste igår om just det som Ralf skriver. Försäkringsbolaget ansåg att bilen var sonens fast mamman stod som registrerad ägare. Modern hade till och med kvitto på bilen och kontoutdrag från banken att hon tagit ut köpebeloppet men försäkringsbolaget vägrade ändå betala när sonen körde den och krockade så bilen blev helförstörd. Tror att försäkringsbolagen blivit väldigt hårda numera dessutom kan dom ju lätt se att du överlåtit bilen till din mamma.

Så du får nog bita i det sura äpplet tyvärr. Synd att du inte kollade upp sånt innan du köpte bilen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          faith
          Inlägg 05-02-2007, 22:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

nu när jag kollar på vad försäkringen kostar för mig jämfört med min mamma så är det ganska sjukt.

Jag tycker inte det. Det finns väl orsaker bakom att det är så här. Körerfarenhet t ex.
          Sedan tycker jag man ska göra rätt för sig.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-02-2007, 23:02
          Länk hit: #6

Medlem

Ring runt till olika försäkringsbolag o kolla vad dom har för villkor för det kan faktiskt skilja en del vad det kostar och vad som gäller.

--------------------

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 05-02-2007, 23:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Rent statistiskt är det nästan alltid bättre att vara sitt eget försäkringsbolag; dvs om du har lite buffert på banken, och inte är påfallande olycksbenägen, måste du väl inte ha bilen helförsäkrad? I ett livslångt perspektiv är det lönsamt att inte ha några försäkringar alls, förutom för skador som du kan vålla andra. (Vår bostadsförening kräver t ex i stadgarna att alla har hemförsäkring, om någon skulle vålla översvämning i huset.)
          Kan du ta en tillfällig smäll – låt bli försäkringen.

Citera
          Stefan_S
          Inlägg 05-02-2007, 23:53
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 9 012

Precis som redan beskrivits, så bör du nog stå för försäkringen. Händer det något kan försäkringsbolaget låta bli att betala ut ersättning - och i så fall är det heller ingen vits med att ha någon försäkring, eller hur? wink.gif

Kolla runt hos de olika bolagen för atts e vad de kan erbjuda dig, t.ex om du har bilen inlåst i enskilt garage om natten, så kan det ge en rabatt. Jag skulle halvförsäkra om jag var du och sen köra försiktigt.

--------------------
          "Carpe diem quam minimum credula postero"

Citera
          Starfight
          Inlägg 06-02-2007, 02:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Prova att kontakta Insplanet.com dom letar upp billigaste försäkringen till dig, dom samarbetar med ett antal försäkringbolag. Bara att fylla i dina uppgifter så ringer dom upp nästan omgående. Jag tjänade 2500:-/år på min bilförsäkring tackvare dom.

Man kan förövrigt kontakta dom för nästan alla försäkringar tex, Bil, båt, villa, hem , barn, liv, pension, olycksfallsförsäkringar medflera.

--------------------
          /Starfight

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 06-02-2007, 06:15
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag bytte via Nordea till Vesta som de samarbetar med på min bilförsäkring och fick ner kostnaden drygt 200 kronor per månad. Vi la samtidigt även över villaförsäkringen till Vesta så att vi utnyttjar Nordeas eget bonusprogram med 15% extra rabatt.
          Totalt med villaförsäkringen så sparar vi 250 kronor per månad.

--------------------

Citera
          AnitaO
          Inlägg 06-02-2007, 06:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Kan tänka mig att kombinationen ung man + Audi A3 triggar upp försäkringspremien.
          Tror inte den skulle bli lika dyr om du köpt en gammal Volvo smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          KURT
          Inlägg 06-02-2007, 06:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Regeringen skall ju också flytta över alla kostnaderna för trafikolyckorna på trafikförsäkringen, så den kommer att höjas en hel del.

Citera
          Rossi
          Inlägg 06-02-2007, 07:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Får man göra avdrag för resor till och från jobbet om man inte äger någon bil ....? En aspekt på det hela.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 06-02-2007, 08:45
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

grattis till bilen!
          säger som andra, kolla med insplanet och de vad de kan skaka fram för bolag åt dig.

det är ju surt som f-n att pröjsa en försäkring om det inte händer något men är olyckan framme är den himla bra att ha!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Klura
          Inlägg 06-02-2007, 09:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Se inte bara till vad årspremien är utan läs även det finstilta i avtalen.
          T ex vad det kostar om det händer något?
          När jag bytte bil i somras skulle jag även byta till ett annat bolag bara för att dom var nästan en 1000-ing billigare/år.
          Men när jag såg deras självrisker fick jag hicka.
          Var föraren under 24 år så skulle självrisken ökas med 6000:- (=9000 i mitt fall). Med tanke på att jag har två ungdomar som skulle övningsköra och förhoppningsvis få sina körkort (=låna bilen) så lät inte det så lockande.
          Jag såg framför mig en blivande småbucklig bil med spräckta kofångare både fram och bak. Såna grejor som man inte lämnar in för rep när självrisken inte täcker. Och hur lätt är det inte att åka 20 cm för långt fram och stöta i en sån där betongris, eller backa tokigt och hamna i en mur eller stolpe som nybörjare?
          Jag tog mitt gamla bolag och har nu en höjning med 1000 på självrisken om olyckan skulle vara framme.

Edit: Åsså var det ju ett GRATTIS till bilen jag skulle säga wub.gif

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          niklaswik
          Inlägg 06-02-2007, 10:38
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för alla svar. smile.gif

Det är alltså risk att jag får 0 kr om den står på henne, det var ju inte så kul.. sad.gif

Ska kolla runt lite och kanske insplanet, är det gratis?

Klart jag kunde köpt en gammal volvo men vem vill ha en sån? laugh.gif

RibesRubusVitis, jag har haft ca 30.000 liggandes på ett konto för "akuta behov" men 25.000 av dom gick åt till bilen.. biggrin.gif

Nåja, det fylls snart upp igen. Men jag får väl göra som dom flesta säger då, låta bilen stå på mig själv och bara ta halvförsäkring. Vagnskadeförsäkringen blir nästan halva kostnaden så det blir ju rejält mycket billigare att strunta i den.

Förresten: Vagnskadeförsäkringen är väl egentligen onödig eftersom skador på min bil om jag skulle krocka med nån betalas väl av "motpartens" trafikförsäkring? Det är klart, kör jag av vägen själv så är det en annan sak..

--------------------
          //Niklas

Citera
          Ralf
          Inlägg 06-02-2007, 10:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (niklaswik @ 06-02-2007, 10:38)
          Förresten: Vagnskadeförsäkringen är väl egentligen onödig eftersom skador på min bil om jag skulle krocka med nån betalas väl av "motpartens" trafikförsäkring? Det är klart, kör jag av vägen själv så är det en annan sak..

Antar du menar om någon skulle krocka med dig...

Jag vet att bolag ofta dömmer båda vållanden vid en olycka, tex vid högreregel, tom i fall där domstol har gett en part rätt. Eller så säger försäkringsbolagen käpprätt åt -h-v-te. Så det är nog bra o ha vagnskadeförsäkring ändå...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-02-2007, 10:58
          Länk hit: #18

Medlem

Om du krockar med någon och är vållande så går det ju inte på motpartens försäkring.

--------------------

Citera
          Starfight
          Inlägg 06-02-2007, 10:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Ja Insplanet är gratis, vill du inte ha något av det dom erbjuder är det bara till att tacka nej.

--------------------
          /Starfight

Citera
          niklaswik
          Inlägg 06-02-2007, 11:11
          Länk hit: #20

Medlem

Okej.. hmm..

Nåja, om jag lägger undan nån tusing i månaden tills jag kommer upp i en 20-30 tusen så blir det nog ändå billigare att slänga upp dom på ett bräde NÄR det väl händer nåt än att betala alla premier fram tills det händer misstänker jag.

När jag kollade på "konsumenteras försäkringsbyrå" och jämförde priser så var Dina ändå billigast. Självrisker och villkor är ju väldigt lika på alla ändå så.

Kollar insplanet en gång först så får vi se.

--------------------
          //Niklas

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 11:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon