Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur ofta ska lysrören bytas?
          Summer Snow
          Inlägg 11-02-2007, 23:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 7 237

Lysrörsfrågorna fortsätter!
          Hur många år (odlingssäsonger) räcker lysrören? Jag har haft mina i tre år, och de har lyst dygnet runt. Plantorna har alltså solat i skift.

Ha överseende om frågan har varit uppe tidigare! Det finns ju ganska mycket att läsa om lysrör och jag kanske har missat "min" fråga. unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          malin72
          Inlägg 11-02-2007, 23:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

vanligen är det 10,000 dagars garanti (sambon svarar) så har dom på osram annars vet jag ej....

så dom ska nog hålla ett tag wub.gif wub.gif

men normalt börjar gasen trappa ner efter 5 år....

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Pjater
          Inlägg 12-02-2007, 00:00
          Länk hit: #3

Gäster

Kan bara instämma, de varar jäkligt länge.......
          Du märker ju när ett slocknar, bara byta...

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-02-2007, 08:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Som jag skrivit i tidigare tråd blir lysrören sämre i kapasitet efter en tid 10000 timmars brinntid, har jag 'lärt' mig. Och jag byter varje år

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Betty
          Inlägg 12-02-2007, 09:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (malin72 @ 11-02-2007, 23:44)
          vanligen är det 10,000 dagars garanti (sambon svarar) så har dom på osram

CITAT (Hamilton @ 12-02-2007, 08:13)
          Som jag skrivit i tidigare tråd blir lysrören sämre i kapasitet efter en tid 10000 timmars  brinntid, har jag 'lärt' mig. Och jag byter varje år

huh.gif Två bud, 10000 dagar och 10000 timmar!
          *gnolar på en DiLeva-låt*: "Vad ska man tro på, tro på, tro på när - tro på, när allt är så här..." rolleyes.gif unsure.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          fruberglund
          Inlägg 12-02-2007, 09:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t.ex. laugh.gif

Tror inte de går ner så mycket i kapacitet så växterna mår mycket sämre...nej, här får de sitta tills de slocknar. Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna rolleyes.gif Ska de klara sig ute sen får man väl ge dem lite "tough love" wub.gif

Räknade dessutom på det. Om de ska räcka 10.000 timmar och du har dem på 16 timmar om dagen året om så ska de räcka ca 2 år. Och vad är det, 2-3 månader man har dem på/år? Så de ska nog räcka många år ändå i så fall.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-02-2007, 10:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

10000 h brukar man tala om. Tror att det gick lite snabbt över tangentbordet när man gav garanti för 10000 dagar (det skulle ju innabära att man inte behöver byta rör på 27 år drygt biggrin.gif )

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Betty
          Inlägg 12-02-2007, 10:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (fruberglund @ 12-02-2007, 09:53)
          Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t.ex. laugh.gif

Tror inte de går ner så mycket i kapacitet så växterna mår mycket sämre...nej, här får de sitta tills de slocknar. Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna rolleyes.gif Ska de klara sig ute sen får man väl ge dem lite "tough love" wub.gif

Räknade dessutom på det. Om de ska räcka 10.000 timmar och du har dem på 16 timmar om dagen året om så ska de räcka ca 2 år. Och vad är det, 2-3 månader man har dem på/år? Så de ska nog räcka många år ändå i så fall.

Tack för att du orkade räkna! biggrin.gif Det ser ut som att det borde räcka med att man byter vart 4:e - vart 5:e år då - och det känns ju ganska lagom tycker jag. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 12-02-2007, 10:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Tack, "Fru Berglund" som fick mina mungipor att gå från öra till öra vilket var bra gjort denna hopplöst gråvitmurriga vinterdag! "Jag tänker då inte lägga 600 spänn på lysrör varje år när det finns andra trevligare saker att lägga pengar på...som fröer t ex." Och: "Nån måtta får det väl vara med daltandet med växterna..." Osv. Jag säger som "Pjater" jag: "Du märker ju när ett lysrör slocknar, bara byta". Man kan nog också med blotta ögat se om det börjar lysa lite svagare och kanske börjar flimra, och då kan man ju byta. Har man det på dygnet runt så blir det väl fortare slut, men det är väl inte på sommartid? Min uppfattning är i alla fall att lysrör räcker i många år.

Hälsningar Siv laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-02-2007, 11:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nån smarting som odlat kaktus länge på andra forumet har 2-3 år som mall för halvtid -dvs de förlorar lite i effekt varje år och efter 4-5 år är de dags att byta ut om man inte bytt tidigare pga flimmer tex ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Summer Snow
          Inlägg 12-02-2007, 11:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 7 237

Jag tänkte just på om effekten blir sämre....Det var därför jag ställde frågan.
          Fru Berglund; Nog begriper jag väl att byta lysrören om de slocknar... wacko.gif
          Jag uttryckte mig nog lite tokigt! "Dygnet runt", menade jag naturligtvis de veckor/månader som är aktuellt för sådderna!!

Fru Berglund...och alla ni andra som svarat ...jag köper fröer för pengarna istället. wub.gif Det här året iaf!

Citera
          malin72
          Inlägg 12-02-2007, 12:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

laugh.gif laugh.gif laugh.gif sambon skrattar åt mig nu wub.gif wub.gif wub.gif pinsamt jo timmar stämmer men garantin på 5 år har dom tongue.gif tongue.gif

sorry var nog trött när jag svarade,han sa timmar ,jag skrev dagar rolleyes.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          arno
          Inlägg 12-02-2007, 13:20
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Ett bra trick för att få rören att hålla längre är att alltid byta glimtändaren när man byter rör.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 12-02-2007, 13:48
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Summer Snow @ 12-02-2007, 11:55)
          Jag tänkte just på om effekten blir sämre....Det var därför jag ställde frågan.
          Fru Berglund; Nog begriper jag väl att byta lysrören om de slocknar... wacko.gif
          Jag uttryckte mig nog lite tokigt! "Dygnet runt", menade jag naturligtvis de veckor/månader som är aktuellt för sådderna!!

Fru Berglund...och alla ni andra som svarat ...jag köper fröer för pengarna istället. wub.gif Det här året iaf!

Självklart, så dum tror jag knappast nån är wub.gif

Dygnet runt i ca 3 månader skulle innebära ca 2160 timmar vilket skulle innebära ca 5 år innan man är framme vid 10.000 timmar.

Förstår frågan men gör det verkligen så mycket skillnad om de avtar i styrka? Dör växterna då? Fattar inte riktigt problemet? Ett "halvgammalt" TLD 840 är väl ändå bättre än inget lysrör alls unsure.gif

Jaja, nu har ju jag helt färska som är köpta för ett par veckor sen så jag lär inte byta än på några år i alla fall. Nu ska sådderna få stå och gotta sig där några år först (ja, inte SAMMA sådder såklart).

Siv i Bollnäs - roligt att man kan glädja nån wub.gif

Glimtändare...jag den jäkeln också *suck*. Alltid är det nåt rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 12-02-2007, 15:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Fru Berglund: jag håller med igen: Ett halvgammalt lysrör av bra kvalitet är förstås bättre än inget alls!. Inte för att jag är nån expert, men "man får fäll dra´lite av förstånde´å," som min gamla mamma från Arbrå brukade säga!

Hälsningar Siv smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 12-02-2007, 15:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Byter när dom går sönder....har aldrig hört att kapaciteten skulle försämras men det är ju tänkbart. Har dock inte märkt nånting än unsure.gif har haft min första belysning i några år nu....

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 12-02-2007, 17:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 77

Det är tid att byta, när rören börjar bli mörka i ändarna.
          Livslängden beror på hur ofta man tänder och släcker.
          m.v.h. Bernt

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 12-02-2007, 17:36
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Alpiner i Halmstad @ 12-02-2007, 17:29)
          Det är tid att byta, när rören börjar bli mörka i ändarna.

Det där var ett bra tips smile.gif
          Jag har timer på alla mina lysrör och även om det blir ljusare i uterummet framåt våren så låter jag lysrören stå på hela tiden som vanligt. Har skugg/energigardiner mot den starka vårsolen.

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 12:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon