Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087
finns det någon databas där man kan slå in jordtyp och läge och sedan få ut en lista på vilka växter som skulle kunna trivas där?
det vore väldigt praktiskt. jag håller på och gör en trädgård, har idag en vildvuxen skräphög. så visst kan man sitta i kataloger och kolla, men då jag vill så massor med växter i år så vore det praktiskt med en databas.
jag börjar bli trött på att bli förtjust i växter som sedan inte klarar att växa i söderbacke på en rullstensås. ...
så vet någon om det finns något liknande på nätet?
Medlem
just nu är det bara en bränd gräsmatta, men min dröm är att plantera buskar och perennner överallt istället. Eremurus såg spännande ut. det ska jag nog prova.
Medlem
Kerstin - har du extrajordlager i rabatterna? eller odlar du direkt i sandjord?
jag funderar på att köpa ett lass stallgödsel i vår och lägga högst upp i backen. det lär ju komma neråt så småning om. det lutar rätt bra. efter regn forsar det vatten precis under det lilla jordlagger som finns.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Det blir säkert bra hos dej , jag gör egen jord -jordlimpejord- av samma material + kogödsel, flis , trädgårdsavfall , gräsklipp och torv Men för att odla det som trivs bäst hos dej -har jag börjat odla i rent rullgrus i stället