Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Långarydssläkten, världens största släkt.
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 21:16
          Länk hit: #1

Gäster

Hörde den nämnas i melodifestivalen och letade ... min släkt finns med..
          både efternamnet jag hade som liten och också det som bara min familj äger
          från det jag var i tonåren. smile.gif
          Skulle vara kul att ha böckerna, men dryga tusenlappen känns liiite för dyrt.
          Får tänka på saken en stund. tongue.gif

Här kan du kolla om din släkt finns med...Långarydssläkten.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (askar @ 17-02-2007, 21:16)

Intressant! Jag hittar mitt släktnamn i listan, men hur vet man att man är släkt? Vi är trots allt ganska många som har mitt efternamn. Måste man köpa deras släktbok för att slå upp personerna som är ingifta i släkten? För det går väl inte att söka alla individer på deras sajt?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 21:32
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 21:28)
          CITAT (askar @ 17-02-2007, 21:16)

Intressant! Jag hittar mitt släktnamn i listan, men hur vet man att man är släkt? Vi är trots allt ganska många som har mitt efternamn. Måste man köpa deras släktbok för att slå upp personerna som är ingifta i släkten? För det går väl inte att söka alla individer på deras sajt?

Har man ett vanligt efternamn så kanske det inte alls behöver betyda att just ens släkt är med.

Eftersom min fam har ett eget unikt som ingen anna fått ta...
          så är jag lite nyfiken.smile.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 17-02-2007, 21:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Mitt namn finns också med. Ja vad vet jag om släktleden långt bak.
          Det kanske är så att ett ursprung finns i dessa trakter. Spännande !

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 21:38
          Länk hit: #5

Medlem

Mitt efternamn är inte helt ovanligt (dock inte med bland de 100 vanligaste). Men jag vet från mina föräldrars släktforskning som jag har läst att vi härstammar från en liten håla i Skåne med 200 inv, och den orten fanns med i ortregistret. Men jag vet ju inte om personerna med mitt efternamn i Långarydssläkten bodde just på den orten? Jag måste kolla vad personerna hette för att veta säkert.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 17-02-2007, 21:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

oj! mammas släktnamn och ort finns med, pappas släktnamn och ort finns med, skoj! smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          zaaritha
          Inlägg 17-02-2007, 21:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag vet att jag har en stor släkt i Finland o på svenska sidan. Fick papper från en släktforskare för ca åtta år se´n. Men; jag känner bara mina kusiner i Finland, här i Sverige, tja.............
          Bör ju finnas släkt på fars sida! Men; han var en "oäkting".

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-02-2007, 21:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Varken "mitt" efternamn eller "bostadsort" finns med blink.gif
          Och ändå bor jag bara 6 mil från "festivalorten"...........
          Men jag har träffat "isbjörnen" ett antal gånger laugh.gif (alltså Isbjörnen från denna 'del tävling' biggrin.gif )

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-02-2007, 22:02
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det fanns med 4 st av mina närmaste släktnamn där. Mammas namn som ogift, pappas namn, mormors namn som ogift samt mitt efternamn som gift. Det kanske ändå inte betyder att jag tillhör den släkten men två av de namnen är inte så hemskt vanliga tror jag....Alamaa och Åkerhjelm.

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 22:06
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 22:02)
          Det fanns med 4 st av mina närmaste släktnamn där. Mammas namn som ogift, pappas namn, mormors namn som ogift samt mitt efternamn som gift. Det kanske ändå inte betyder att jag tillhör den släkten men två av de namnen är inte så hemskt vanliga tror jag....Alamaa och Åkerhjelm.

Man måste inte vara släkt i rakt nedstigande led från Långarydssläktens anfader bara för att namnet finns med. många är säkert ingifta i den stora släkten. Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Vore lite häftigt trots allt om man kan säga att man är "släkt" med 1% av landets befolkning smile.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-02-2007, 22:10
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:06)
          Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Vore lite häftigt trots allt om man kan säga att man är "släkt" med 1% av landets befolkning smile.gif

Ja det vore ju häftigt! Vi är också en släkt i förskingringen....kommer från alla möjliga delar. Jag har faktiskt aldrig hört om någon smålänning i släkten dock. Ena delen av min släkt är valloner (fast säg iofs den svensk som inte har vallonblod i sig!) tongue.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 22:16
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-02-2007, 22:10)
          CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:06)
          Jag vet att vi inte härstammar från den trakten men vi har många släktingar i förskingringen så det finns kanske ingifta och kusiner i den släkten.

Ja det vore ju häftigt! Vi är också en släkt i förskingringen....kommer från alla möjliga delar. Jag har faktiskt aldrig hört om någon smålänning i släkten dock. Ena delen av min släkt är valloner (fast säg iofs den svensk som inte har vallonblod i sig!) tongue.gif

Vi har alltid trott att vi haft vallonsk påbrå eftersom så många i min släkt på farfars sida är rätt mörka. Men vi har aldrig hittat något typiskt vallonskt namn utan de visade sig vara helt vanliga skånska bönder ohmy.gif Men det finns kanske långt tillbaka i någon outforskad släktgren.

Jag kollade i Långarydssläktens kändisregister. Både Joakim Thåström och Barbados-Magnus tillhör släkten. Det fanns mycket fint folk i den släkten.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 17-02-2007, 22:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Jisses så spännande! Vilken kul sajt Agneta! Kollade lite snabbt och hade några frågor angående namna som jag mailade till de som håller i det. Det finns en chans att även jag tillhör släkten, spännande! smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 17-02-2007, 22:19
          Länk hit: #14

Medlem

Hahaha Leocarpus, mörka skånska lantisar finns det gott om, min far var en... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men visst är det spännande med de här släktforskningarna!?

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 17-02-2007, 22:21
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Leocarpus @ 17-02-2007, 22:16)
          Vi har alltid trott att vi haft vallonsk påbrå eftersom så många i min släkt på farfars sida är rätt mörka. Men vi har aldrig hittat något typiskt vallonskt namn utan de visade sig vara helt vanliga skånska bönder ohmy.gif

laugh.gif
          Fast vi har släktforskat och hittat släktingarna ända tillbaks till nån gång på 1600-talet så vi vet att det var valloner. Min mormors bror har skrivit ett helt häfte med info om en massa gamla släktingar, det är riktigt kul att läsa. smile.gif

Citera
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 22:21
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Helen i Skåne @ 17-02-2007, 22:17)
          Jisses så spännande! Vilken kul sajt Agneta! Kollade lite snabbt och hade några frågor angående namna som jag mailade till de som håller i det. Det finns en chans att även jag tillhör släkten, spännande! smile.gif smile.gif smile.gif

Hittade den sajten redan för några år sedan... men hade glömt tills nu.
          Den fanns också på mina favoriter.

Lite kul är det ändå .. att man tillhör
          världens största släkt. smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-02-2007, 22:23
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten sad.gif tongue.gif

mammas pappa var typisk i utseende som vallon och mamma har fått ögonen och håret och jag ögonen men pappas hår

Citera
          askar
          Inlägg 17-02-2007, 22:24
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (flaxss @ 17-02-2007, 22:23)
          inget av min släkt eller nåt fanns med , det ända jag vet att jag har vallon blod i släkten och släkt därifrån längre bak ( där som jag har fått dom vackra ögonen ifrån stolt haha ) . men ingen Långarydssläkten sad.gif tongue.gif

Kanske är du släkt med maken min.. han härstammar från Vallonsläkt. smile.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-02-2007, 22:26
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Helen i Skåne @ 17-02-2007, 22:19)
          Hahaha Leocarpus, mörka skånska lantisar finns det gott om, min far var en... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men visst är det spännande med de här släktforskningarna!?

Ja det måste det göra, för ser man farfars syskon speciellt på bilder där de är unga och inte så grånade så kan man tro de var fransmän eller något istället.

Men det fanns visst valloner i Skåne oxå, har vi läst. Men de flesta invandrade till de stora järnbruken i Bergslagen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 17-02-2007, 22:27
          Länk hit: #20

Medlem

Hur vet man att man kommer från en vallonsläkt? Hela min mors sida är utredd tillbaka till början på 1600-talet men jag vet egentligen inget om min fars. Men det skojjades alltid om valloner eftersom han hade svart hår och bruna ögon och hade ett hetsigt temperatment laugh.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon