CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:36)
Jag tror jag hade fått ett lyckligare liv om jag haft mer tjejkompisar och hittat min kvinnliga identitet under uppväxten. Har också upptäckt att många pojkflickor har svårare att hitta en partner och handen på hjärtat tjejer, inte är det väl de mest feminina männen som blir mest åtrådda. .
Du är ju så skön! Handen på hjärtat, tjejen, håller alldeles med. Här kanske vi ska rannsaka oss. Vadan detta självförakt? Eller snarare, vadan denna föraktande bild av det "feminina"? Eller, igen, vems/vilkas bild av det feminina?
Jag tror att pojkar behöver goda manliga förebilder. Får de inte det kanske det kan finnas risk att de skaffar sig manliga förebilder av ett slag som inte är så bra. I våldsfilmer och dataspel t ex. .
Tror jag också! "Goda manliga" - Vad det nu är. Goda manliga/maskulina och goda kvinnliga/feminina. Vi måste bara ge det ett vettigt innehåll. Men det blir lite stereotypibekräftande att bara säga att det ska vara en jämn fördelning av BIOLOGISKT kön (på förskolor el annorstädes). Det är ju inte precis det som finns mellan benen vi försöker prata om. Vet att det är just detta man gör i vissa andra sammanhang, dvs positiv särbehandling av biologiskt KVINNLIGT kön (vid anställningar, befordringar etc). Men här handlar det det också om den könsmaktsordning som faktiskt råder i samhället.
Observera att detta är saker som jag tror men inte har studerat djupare. När jag säger att jag tror så påstår jag inte att det är så.
Du ÄR skön!
Har ngr goda länkar till goda informationer vad gäller genus (och förskola). Återkommer. Säger inte heller att det är så. Bra utgångspunkter. Natti.