Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Margurit, Uppstammad, sticklingar
          Lady Hamilton
          Inlägg 18-02-2007, 16:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Har en Margurit som jag har övervintrat för 3:e året Och de senaste 2 åren har jag inte behövt köpa en endaste 'ny' planta för sommarplanteringen smile.gif Det är väldigt enkelt att ta sticklingar och få dem att rota sig.

Så de av er som har en planta övervintrad, väck liv i den (om den sover)
          Sedan är det bara att ta små gröna skott och sätta dem på rotning. Sätt gärna flera skott i samma kruka om du vill ha buskiga exemplar Sedan toppar man plantan några gånger innan utplantering.

Har någon av er gått i tankarna om att 'fixa' en egen uppstammad så testa i år. Det är bara att antingen ta en 'övervintrad' planta som har en lämplig stam eller så 'gör' du en lämplig 'planta'
          Ta ett 'rakt' skott och rota det. Fäst stammen mot en pinne så att det fortsätter att växa rakt. Sedan så tar man bort nya grenar ner i från varefter plantan växer. Plantan låter man växa till önskad höjd sedan toppar man den och låter kvarvarande grenar börja bilda krona. Var inte rädd för att 'toppa' kronan ofta Det befrämjar bara tillväxten ännumera.

Börjar man nu smile.gif Hinner man få en stor planta redan i sommar smile.gif
          Lycka till!

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Floppy
          Inlägg 18-02-2007, 18:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

wub.gif ...låter hur fint som helst Hamilton... Jag har övervintrat en men jag tror att den tyvärr inte längre finns med oss sad.gif ...men man vet aldrig...jag ska prova att ta in den till nästa helg och väcka liv i den...om det nu finns nått liv i den kvar... wink.gif ...
          Du har ingen bild på din uppstammade?...det behöver inte vara i blom...vill bara se hur den ser ut... smile.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 18-02-2007, 20:06
          Länk hit: #3

Medlem

Så här ser den ut idag

Och så här såg den ut i somras

--------------------
          Penseé album

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 18-02-2007, 20:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Kanonläckert wub.gif Måste ju bara testas någon gång

Lisa

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          malin72
          Inlägg 18-02-2007, 20:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

men vad tjock och fin stammen är ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif så har aldrig mina blivit kanske därför jag aldrig provat att övervintra mina unsure.gif unsure.gif
          jätte fin wub.gif

får jag tag i dåliga ex eller ger du den något för att det ska må så bra rolleyes.gif smile.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-02-2007, 00:44
          Länk hit: #6

Medlem

smile.gif Närå jag ger inget extra utöver det som mina andra plantor får
          Att stammen blir tjock beror på att jag fortsätter att 'toppa' =ingen tillväxt uppåt = växer på bredden i stället laugh.gif (unjefär som det numera är med min kropp ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif)

--------------------
          Penseé album

Citera
          Floppy
          Inlägg 19-02-2007, 18:10
          Länk hit: #7

Medlem

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ....jösses så vackert Hamilton... wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-02-2007, 18:11
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Floppy @ 19-02-2007, 18:10)
          ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ....jösses så vackert Hamilton... wub.gif wub.gif wub.gif

wub.gif smile.gif Men så enkelt att göra själv........(övervintringen är 'knepigast')

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 28-02-2007, 11:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Jätteläcker, Ladyn! Vi är tydligen i samma båt vad gäller att växa på fel håll! laugh.gif Jag har en liten marguerite på stam som växer så det knakar ute i boden, trots att den står på golvet halvt inträngd under bordet. Kan man alltså bara bryta av en grön kvist och sätta den i jord? Stammen är så himla låg, om jag vill ha den högre ska jag inte ta några sticklingar i toppen, då?

Redigerat av Margareta Hansson: 28-02-2007, 11:57

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-02-2007, 14:53
          Länk hit: #10

Medlem

Ja Maggan Precis så är det. Rota en "rak" kvist som du sedan tar bort grenar ner i från allt eftersom. Och när du är nöjd med höjden DÅ toppar du

--------------------
          Penseé album

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 17-03-2007, 17:50
          Länk hit: #11

Medlem

Ja, jag har nu idag tagit 3 sticklingar (1dm höga) som jag tänker rota rolleyes.gif Så är det någon av er jag kommer att träffa på mässan som är intresserad av en stickling för "egna försök" så hojta till så tar jag med mig tummenupp.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 17-03-2007, 18:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 7 472

Jisses w00t.gif vad läcker den var...
          Jag måste prova

--------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Alba
          Inlägg 17-03-2007, 19:06
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

/
          ................../

stammen blir tjock beror på att jag fortsätter att 'toppa' =ingen tillväxt uppåt = växer på bredden i stället laugh.gif (unjefär som det numera är med min kropp ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif)
          [/quote]

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Citera
          landfors
          Inlägg 19-03-2007, 22:37
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 2 140

Men hur lyckas du med övervintringen? Jag gör varje år försök med olika växter och ca 50 % överlever... g.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-03-2007, 23:03
          Länk hit: #15

Medlem

Ett Vinter isolerat Uterum gör att det mesta går att övervintra wub.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Floppy
          Inlägg 10-08-2007, 13:44
          Länk hit: #16

Medlem

Ladyn...jag har inte hunnit med att stamma upp en själv men jag har precis fått en från en kompis som jobbar på en handelsträdgård...
          Jag tänkte fråga dig om lite råd...hur jag ska göra med denna?...det är flera grenar från stammen...det ser ut som att det bara är två men det är flera...
          Ska jag klippa ner den nått...och hur gör jag inför vinterförvaringen...jag kan förvara den runt ca 3-5 ° och beroende på hur kallt det är ute...tillskottsbelysning...

Berätta gärna hur du har gjort...
          Bifogad fil  DSC_0002__Large_.JPG ( 118.88k ) Antal nedladdningar: 43

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-08-2007, 15:02
          Länk hit: #17

Medlem

Det första du skall göra är att bestämma dig för vilken form du vill ha på den. Är du nöjd med formen som den har nu behöver du inte göra någonting annat än att "frissera" den lite om du vill. Men vill du ha den mera klotformad så bör du klippa in grenaran ordentligt på höstkanten. För att börja bygga en krona. Du kan klippa väldigt hårdhänt. (grova kraftiga grenar kan du vänta med att ta bort tills det är dax för vårbeskärningen)
          I höst tar du in den innan frost och ställer den svalt Har du så svalt som 3-5° behöver du inte tilläggs belysning utan kan ta bort de mesta av det gröna och blommor och vattna väldigt lite under vintern. (förutsatt att de står mörkt) Sedan fram på vårkanten tar du in plantan och den börjar skjuta skott alt.2 När din förvaring börjar bli varmare och plantan börjar bli skjuta grönt behöver den tillskottsbelysning. I vilket fall så bör du klippa ner din planta ganska hårt på vårkanten för att få kraftigare grenar som håller för lite regn/blåst utan att gå av.

Jag själv förvarar mina uppstammade plantor i ca +10° och har tilläggs belysning hela vintern (jag har mina tillsammans med Citrusarna så de har ljus 10-16 tmmar /dygn. De växer inte så mycket på vintern och jag håller dem åt det "torrare" hållet. Sedan på vårkanten när jag ser att de börjar växa klipper jag ner mina plantor hårt för att främja ny tillväxt. (det första gröna som börjar "skjuta" är väldigt lätt att göra nya plantor av så jag brukar ta vara på de skott som är över 5cm) Sedan hinner jag nog klippa plantorna 1-2 ggr till innan det är dags för utplantering. Sedan håller jag på med "frisering" under resten av sommaren

Jag vet inte om jag har svarat på det du ville? men du får väldigt gärna fråga mera om du vill
          Lycka till / Ladyn

--------------------
          Penseé album

Citera
          Floppy
          Inlägg 11-08-2007, 09:49
          Länk hit: #18

Medlem

Äntligen har jag internet igen...bredbandsbolaget som jag har fick nått fel så jag vart utan ganska direkt efter att jag postat inlägget till dig...

Du svarade superbra på det jag undrade över...nu ska jag ta och skriva ut dina råd och lägga in i min fina trädgårds pärm...jag ska nog ta och klippa ner den lite...vill ha en mer trädlik maruerit...som den ser ut nu så är den inte sååå vacker...men de har ju inte tid med sånt i trädgårdsbutiker...de har ju fullt upp med allt annat...

Men ett jätte thanks.gif Ladyn för tipsen och råden...nu vet jag ju precis hur jag ska göra...hoppas bara att jag lyckas få den att överleva vintern...

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-08-2007, 15:40
          Länk hit: #19

Medlem

kompiskram.gif Och jag håller tummarna tummenupp.gif för att du skall lyckas

--------------------
          Penseé album

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 12-08-2007, 19:32
          Länk hit: #20

Medlem

Här har jag en bild på min "uppstamnings försök" på en pelargon och ett försök på att få till 2-stammig Margurith till att bli en en-stammig genom att vira stammarna "om varandra"och fästa i hop dem med tråd

Bifogad fil  PICT8411.JPG ( 469.92k ) Antal nedladdningar: 57

--------------------
          Penseé album

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon