|
tiggare i stan, ger ni dom något? |
|
|
|
21-02-2007, 14:46
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Det har börjat sitta fler och fler tiggare på gatorna och jag kan inte hjälpa att jag mest blir förbannad Dom sitter där med en skylt framför sig "jag är hungrig", "mina åtta barn svälter" osv. Inte en min, inte ett ord, bara sitter där. Min uppfattning är att detta bara är bluff. Dom hör till samma kategori som dragspelarna och rosförsäljarna. Dom bara utnyttjar snälla och godtrogna människor. Jag har lättare för dom som antastar en utanför systemet eller tigger pengar på järnvägsstationen. Dom har ett missbruk som alla pengar går till.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
21-02-2007, 14:49
|
Medlem
Antal inlägg: 1 040
Medlem nr: 8 745

|
Jag har inte mött några tiggare här, men om jag gjorde det så skulle jag inget ge. Då ger jag i stället till etablerade organisationer som hemlösa och andra kan vända sig till och få hjälp, t ex Frälsningsarmén och liknande. Jag ger inte heller till rosförsäljare eller dragspelare eller andra som tigger på stan.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2007, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Eva i Skåne @ 21-02-2007, 14:46) Det har börjat sitta fler och fler tiggare på gatorna och jag kan inte hjälpa att jag mest blir förbannad Dom sitter där med en skylt framför sig "jag är hungrig", "mina åtta barn svälter" osv. Inte en min, inte ett ord, bara sitter där. Min uppfattning är att detta bara är bluff. Dom hör till samma kategori som dragspelarna och rosförsäljarna. Dom bara utnyttjar snälla och godtrogna människor. Jag har lättare för dom som antastar en utanför systemet eller tigger pengar på järnvägsstationen. Dom har ett missbruk som alla pengar går till. Hur det än är, så är det ett förbannat låg lön på det arbete de utför.
|
|
|
|
|
21-02-2007, 14:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (faith @ 21-02-2007, 14:49) Jag har inte mött några tiggare här, men om jag gjorde det så skulle jag inget ge. Då ger jag i stället till etablerade organisationer som hemlösa och andra kan vända sig till och få hjälp, t ex Frälsningsarmén och liknande. Jag ger inte heller till rosförsäljare eller dragspelare eller andra som tigger på stan. samma här, men jag gör undanta och köper "faktum" men endast av legitimerade säljare, och då måste dom vara nyktra för att få sälja dom, men annars bara till hjälporganisationerna
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-02-2007, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Jag tror att de faktiskt behöver några extra små kronor att själva kunna köpa mat för, för allvarligt, vem sitter och tigger/splar dragspel när det är 15 minusgrader utan anledning? Så de får mina växelpengar om jag inte har akut användning för dem. Tänk på de gamla grekerna, som trodde att tiggare mycket väl kunde vara förklädda gudar. Hur som helst så är det upp till var och en vad man gör, ville bara säga min åsikt  .
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
21-02-2007, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 13:55) CITAT (faith @ 21-02-2007, 14:49) Jag har inte mött några tiggare här, men om jag gjorde det så skulle jag inget ge. Då ger jag i stället till etablerade organisationer som hemlösa och andra kan vända sig till och få hjälp, t ex Frälsningsarmén och liknande. Jag ger inte heller till rosförsäljare eller dragspelare eller andra som tigger på stan. samma här, men jag gör undanta och köper "faktum" men endast av legitimerade säljare, och då måste dom vara nyktra för att få sälja dom, men annars bara till hjälporganisationerna  dito dito
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
21-02-2007, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Sailor Pluto @ 21-02-2007, 14:56) Jag tror att de faktiskt behöver några extra små kronor att själva kunna köpa mat för, för allvarligt, vem sitter och tigger/splar dragspel när det är 15 minusgrader utan anledning? Så de får mina växelpengar om jag inte har akut användning för dem. Tänk på de gamla grekerna, som trodde att tiggare mycket väl kunde vara förklädda gudar. Hur som helst så är det upp till var och en vad man gör, ville bara säga min åsikt  . Så gör jag med! Jag betvivlar att man gör det för att det är så lättförtjänta pengar... gamla alkisar och så som står och spelar i ur och skur tycker jag faktiskt försöker att göra något kreativt åt sin situation. Det enda man kan bli förbannad över är väl varåt vårt samhälle är på väg, vi kommer nog att få se mer och mer sådant här vad det lider. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
21-02-2007, 15:34
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag har aldrig gett till tiggare vad jag kan komma på, fast det har väl varit nära ett par gånger. Förr, när jag var fattig student, så var jag ju fattigare än de flesta tiggare så då var det lätt, men nu när man tjänar pengar så... Många som tigger gör det för att de måste, de är kanske här i landet utan tillstånd och då är tiggeriet ett alternativ till att stjäla. Men annars behöver ju folk inte stjäla, socialen ger inte mycket men över tiggerigränsen bör man ju hamna åtminstone. Om man inte missbrukar såklart, och då bör man få hjälp för det.
En mycket trött man kom fram till mig när jag satt på en bänk med en tjej och käkade äppelchips, han frågade om vi hade några spänn till en kaffe eller nåt i den stilen. Jag gav honom istället påsen med äppelchips, något han storögt tog emot och åt upp.
En annan gång när jag vandrade genom passagen från centralen till Nordstan här i Göteborg var det ett gäng med tjejer som ville ha hjälp med pengar till ett hundrakort de kunde dela på för att "komma hem". När jag sade nej så frågade de om jag hade till 1 biljett åtminstone. Nåja, jag hade inga pengar, och det verkade halvskumt, så jag gick därifrån med raska steg. Nästa vecka kom samma tjej och frågade om samma sak. De hade uppenbarligen satt det i system.
I en intervju i en norsk tidning läste jag att många tiggare i Oslo såg det som mer förnedrande att be om socialhjälp än att tigga, dessutom var det mer lönande att tigga, speciellt om hela familjen hjälpte till.
Man hör ofta att städer ska "få bort tiggeriet", men tyvärr verkar det mest handla om att flytta bort folk som inte utgör ett pittoreskt inslag i gatubilden :/
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
21-02-2007, 15:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
När jag var mycket i stockholm köpte jag Stituation Stockholm. Det hände att det var någon som bad om småpengar. Gav aldrig något, men däremot gav jag alltid bort min ostfralla om jag hade en med mig, vilket jag oftast hade på väg till jobbet på morgonen. De flesta blev glada och tog emot den, men det hände att dom fnös och gick vidare istället. Dessa var nog ute efter annat än mat...
|
|
|
|
|
21-02-2007, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
På en buss en gång var det en utländsk kvinna som höll fram en lapp där det stod att hon samlade pengar till en operation som var nödvändig för hennes dotter.
Vad tror ni om det?
|
|
|
|
Pjater
|
21-02-2007, 16:00
|
Gäster

|
En tiggare här i stan som heter Josef, han spelar gamla klassiker på akustisk gittar så han brukar få mitt skrammel om jag har
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:14
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag är kanske godtrogen, men för mig känns det som att om någon går omkring utomhus och tigger småpengar så är det för att de verkligen behöver dem. Det har inte hänt mig så ofta dock. Jag skulle nog gå på magkänslan, om jag såg dem i ögonen så skulle jag veta om jag ville ge pengar eller inte.....jag tycker det är mycket jobbigare med telefontiggeri i så fall.
Om nån kom fram till mig och bad om en liten slant till en fika eller dylikt så skulle jag nog hala fram plånboken utan tvekan. Folk som går omkring med skyltar där det står att de samlar till en operation el. dyl. känns inte riktigt ärliga.
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag har sett en man många gånger i t-banan. Han hasar omkring på två kryckor med ena benet släpande efter sig och tigger med en lapp. En dag när jag klev av t-banan gjorde han det också, han skulle vända tillbaka in mot stan. När jag stod i rulltrappan på väg upp vände jag mig om och då såg jag honom gå med raska steg med kryckorna under armen. Så mycket fel var det på honom.....
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:20
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag ger till organisationer som ligger mig varmt om hjärtat med 90-konto t.ex. cancerfonden, hjärtebarnsföreningen m.fl. sen köper jag tidningen "Situation Stockholm" i Sthlm om jag stöter på nån försäljare. Såg en dokumentär om hemlösa där dom bl.a. visade hur dom gjorde denna tidning. I samma program var det också en kvinna som berättade att dom ofta fick överblivna smörgåsar från caféer till sin lokal, och att man blev rätt trött på dom till slut. Tänk er själva om ni är hemlösa och fattiga och inte ätit ett lagat mål på flera dar utan bara smörgåsar, då kanske ni oxå skulle bli led på det, och avstå fast magen kurrar. Bättre då att köpa denna tidning så försäljaren kan få sin förtjänst och köpa sig ett varmt mål mat.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:30
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Vi har en tant här ute som går omkring med sin rollator och skriker "en slant? en slant?" Med näven framme. Hon har det bra som jag hört från flera håll, så hon får ingenting.
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Det är väl klart att man försöker att selektera och ge till dem man verkligen tror behöver det. Jag har inte så gott om pengar att jag kan ge till alla... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
21-02-2007, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
Jag har köpt aluma 1 gång. de hemlösas tidning
|
|
|
|
|
21-02-2007, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag ger 400 kr i månaden (det ingår i min budget) och då köper jag 4 st situation sthlm (ger bort 3 till mina syskon) ger blanska 17 i om de pengar jag skänker går till vin för att värma sig eller annat. nu har jag gått ur a-kassan också och tänker ge de 340 kr också till hemlösa i sthlm.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
21-02-2007, 17:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Mja. Det här en knepig sak. För en tid sedan kunde vi läsa i både Göteborgsposten och Metro om ett gäng gubbs som kommit till Göteborg från Central/östeuropa med det enda syftet att tigga ihop så mycket dom kunde under en tid. Dom så att säga konkurrerade med våra vanliga inhemska fattiga. Dom åker på turne runt om i Europa för att tigga och tydligen klarar dom sig rätt bra på sitt udda sätt att få in pengar. Jag har sett dom där "nya" i centrala Göteborg och jag ger absolut inte pengar till dom!
Däremot är det självklart att jag köper Faktum! Fast det är ju en heeelt annan sak och har ingenting med tiggeri att göra. Att köpa Faktum är exakt samma sak som att köpa en tidning på Pressbyrån. Med den skillnaden att försäljaren av Faktum inte har något hem att gå till när arbetsdagen är slut.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|