Medlem
Antal inlägg: 431
Medlem nr: 389
Den var ju himla snygg! Hur mycket rymmer den och har du någon byggbeskrivning? Fast å andra sidan, ska vi bygga en själv blir det aldrig av så det är nog bättre att köpa En i trä är ju klart mer dekorativ i trädgården än de där vidundren i plast...
Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208
Nä, jag har köpt den. Den kommer härifrån:
Kompostbutiken och har måtten Höjd 0,85 m x Bredd 1,15 m x Djup 0,67 m. Det är en maskkompost. Verkar himla lätthanterlig, med löstagbara framsidor för urskottning.
Medlem
3200 i butiken. ca 3600 levererat hem till min uteplats för att företagaren hade vägen förbi Västerås. Skogsindustriernas kompostskiss är ju på en ren trädgårdskompost, öppen, men denna är en isolerad maskkompost som funkar året om, dessutom av lärkträ.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Spännande Eva, ska du ha den inne i ett förråd och köpa maskar. Lägger man allt matavfall där ? Blir det ev lukt ? I min matkompost ute blir det en en del småflugor, hur gör man med dom ?
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Nä, den kommer att stå utomhus. Den är isolerad. Lukt har jag inte haft problem med förut, men då hade jag komposten längre från huset. Vi har kommunal kompostinsamling, så jag tänker faktiskt lägga de värsta luktkällorna och odjursdragarna i tunnan för bortforsling. I alla fall tills jag ser hur det går med den här komposten. Vi ska ha utrymme för trädgårdsavfall från dels 400 m2 tomt.(Det ska bli mycket hoppas jag, i alla fall på sikt. Än är det inte så mycket växter på tomten.) Och dessutom städavfall efter 2 marsvin. Räknar med ett trevligt tillskott med gödslat kutterspån. Småflugor kan det bli, men då gräver jag om och lägger jag ett lager spån. Någon sa att dom har ett lock av tjockt med tidningar för att hålla flugorna borta. Småflugor är väl ingen fara, men när det blir spyflugor i köttavfallet... Brrrr!