Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odlingsråd och artförslag
          Chanku
          Inlägg 07-03-2007, 10:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 7 762

Jag söker odlingsråd för:
          Timjan
          Salvia
          Oregano
          Perselleri
          Tarragon
          Basilika

När ska dom planteras? Är det ett frö i varje kruka som gäller? Annat som man bör veta?

Vilka örter/kryddor "får" inte saknas i en mindre plantering? Både sådant att använda i mat och till te.
          Vars kan man få tag i fröer/sticklingar till bra pris?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Lena i Torslanda
          Inlägg 07-03-2007, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Jag antar att du med tarragon menar dragon. Dragon ska helst vara den franska.
          Fröer finns i varje handelsträdgård tom Plantagen har nog fröer till alla dessa. Man sår flera fröer i varje kruka och plantera om dem efter de blivit lite större. Då sätter man några plantor tillsammans.

--------------------
          Lena

Citera
          Chanku
          Inlägg 07-03-2007, 10:47
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 07-03-2007, 10:43) *
          Jag antar att du med tarragon menar dragon. Dragon ska helst vara den franska.
          Fröer finns i varje handelsträdgård tom Plantagen har nog fröer till alla dessa. Man sår flera fröer i varje kruka och plantera om dem efter de blivit lite större. Då sätter man några plantor tillsammans.

Jag har ärligt talat ingen aning. Jag fick en påse med fröer där det står "Tarragon russian" på. Men det är säkert dragon som du säger smile.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-03-2007, 10:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Timjan flera frön per kruka. perenn vill planteras soligt och väldränerat utomhus när det blir varmare.

Salvia Kan räcka med en planta per kruka. Även denna perenn soligt och väldränerat läge.

Oregano (samma som för timjan)

Perselleri (???? är det samma som runåbergs kallar bladselleri odlas isåfall som vanlig stjälkselleri en ettårig växt)
          Här hittas odlingsråd för selleri

Tarragon= dragon på svenska. Äkta fransk dragon är steril och kan inte frösås, rysk dragon kan dock frösås det räcker med en planta per kruka, även denna är perenn, soligt och väldränerat läge.

Basilika flera frön per kruka, ettårig växt, mycket värmekrävande funkar bra i kruka inomhus eller under den varma perioden under sommaren. Kan sås redan nu med lite extar belysning.

Här hittas mer info om kryddväxter

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Chanku
          Inlägg 07-03-2007, 10:52
          Länk hit: #5

Medlem

Jag har inte heller hört talas om perselleri, men så står det skrivet på påsen iallafall.

Tack för svaren smile.gif

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 08-03-2007, 15:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Men rysk dragon är inte alls lika välsmakande som fransk.

Fast jag odlar ingendera. Istället använder jag mexikansk dragon, som egentligen är en tagetes. Den doftar mer likt fransk dragon än den ryska.

Fransk dragon är tydligen en klon av rysk dragon. Någon sa att om man sår tillräckligt många plantor av rysk dragon, så får man någon som har den skarpa kryddiga dragonsmaken som den franska dragonen har. Vet inte hur sant det är; jag har aldrig haft mer än något fåtal plantor, och dom har haft mesigare smak allihop.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Jonas70
          Inlägg 08-03-2007, 15:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Persilja tycker jag du ska addera till de andra växterna som du planerar för.
          Citrontimjan är oxå trevlig.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          cia73
          Inlägg 08-03-2007, 19:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Helt vanlig gräslök bör finnas i varje trädgård, tycker jag iaf. Den är det första som går att äta på våren, blommar med vackra ljus lila blommor och är det sista som går att äta på hösten. Pepparmynta är också trevlig bara den inte slipper och sprida sej för mycket.

Citera
          Merlin
          Inlägg 08-03-2007, 20:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Tyker att rysk dragon är jättegod men jag vet ju att de flesta anser att den är bonnig jämförd med den franska...
          Libbsticka klarar jag mig inte utan, det räcker med en planta för en familj, själv har jag tre men jag överkonsumerar väl whistling.gif Citronmelliss är ett annat måste, precis som piplök, luftlök, slizun och skogslök. Björnrot är en annan ganska ny perenn favorit i min örtagård happy.gif och engelsk skräppa som är god i soppa och gröna såser...
          Timjan finns i många olika smakriktningar och den gillar at stå soligt och torrt precis som salvia och dragon. Oregano växer hos mig i alla lägen, soligt, skuggigt torrt och fuktigt, en riktig överlevare.
          Persilja gillar att ha det lite fuktigare och sol till halvskugga. Basilika är känslig för kyla och jag odlar den i växthus utom när det är riktigt varmt ute dygnet runt.

Redigerat av Merlin: 08-03-2007, 20:53

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Jonas70
          Inlägg 09-03-2007, 08:25
          Länk hit: #10

Medlem

Merlin, du verkar ha ett stort intresse för kryddor, men även stor plats kan jag tänka mig wink.gif
          För det lilla kryddlandet så är det nog svårt att få plats med alla dina förslag.

För övrigt hör inte Libbsticka hemma i en liten kryddtäppa eftersom den blir oerhört stor.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Chanku
          Inlägg 09-03-2007, 11:45
          Länk hit: #11

Medlem

Gräslök ska jag försöka få tag på, tyvärr slängdes vår förra planta när mina föräldrar gjorde om i rabatten. Citronmeliss vill jag också ha och så funderar jag på någon sorts mynta också.

Citera
          noora
          Inlägg 09-03-2007, 13:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Gräslök är lätt att så från frö, men plantorna brukar inte vara speciellt dyra heller.

Om du har ett litet kryddland och vill plantera en mynta bör du absolut se till att avgränsa den så att den inte sprider sig och tar över hela landet. Mynta sprider sig via rotskott och myntagrenar rotar sig lätt, så man behöver ha "väggar" runt myntan både ovan och under jord. Pepparmynta eller grönmynta (spearmint) är förmodligen de mest användbara om man bara ska ha en sort. Myntor ska som regel förökas med sticklingar, så köp en färdig planta. Plantan behöver inte vara stor när du köper den, myntor växer fort.

Fröer och plantor köper du nog enklast i trädgårdsbutiker eller på stormarknadens trädgårdsavdelning. Priserna på plantor kan variera en del, men de vanligaste örtkryddorna brukar vara ganska billiga på våren och försommaren.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Merlin
          Inlägg 09-03-2007, 18:33
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Jonas70 @ 09-03-2007, 08:25) *
          Merlin, du verkar ha ett stort intresse för kryddor, men även stor plats kan jag tänka mig wink.gif
          För det lilla kryddlandet så är det nog svårt att få plats med alla dina förslag.

För övrigt hör inte Libbsticka hemma i en liten kryddtäppa eftersom den blir oerhört stor.

Nja stor och stor wink.gif jag har en kryddträdgård på ungefär 20 kvm och ett särskilt område där jag låter myntorna härja fritt. Sen har jag ett eget land för timjan eftersom den vill ha så torrt. Libbstickorna får hållas bakom mitt förråd i norrläge men dom trivs bra där trots att dom får bara lite morgonsol, dom blir ett par meter höga och en meter breda hos mig i zon 3-4. Fröna fick jag av en fd granne som är har fått fröna från Rumänien - det är en kanonbra och storväxt sort som överlever allt smile.gif Många kryddor har jag som häckväxt kring köksträdgården, isop, salvia, åbrodd, engelsk skräppa mm så dom tar inte så mycket utrymme wink.gif Mellan libbstickan växer slizun och det hela avgänsas av en citronmelisshäck och så har jag ett land för min samling perenna lökväxter. Annars pressar jag ner en och annan krydda i perennrabatterna också....

Redigerat av Merlin: 09-03-2007, 18:34

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          cia73
          Inlägg 09-03-2007, 19:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Spansk körvel är också en trevlig växt. Omogna frö smakar lakrits och går att äta som godis. thumbsup.gif

Citera
          Merlin
          Inlägg 09-03-2007, 20:10
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (cia73 @ 09-03-2007, 19:49) *
          Spansk körvel är också en trevlig växt. Omogna frö smakar lakrits och går att äta som godis. thumbsup.gif

Den är jättegod tycker jag med! Problemet har varit att den sprider sig så in i vassen hos mig, jag blir tokig....till och med oreganon är ofruktbar jämfört med spansk körvel giggle.gif Jag hinner inte alltid med att klippa bort fröställningen och då är det liksom kört rolleyes.gif

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          Fenja
          Inlägg 09-03-2007, 20:15
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Spansk körvel är ju dessutom både stor och yvig och fordrar utrymme.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-03-2007, 20:40
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Chanku, Fransk Dragon kan ev. klara sig i Råneå ifall det är väldränerat samt det blir tjockt snötäcke det finns de som lyckas odla denna växt så långt upp som zon 7.

Hos mig växer vinterkyndeln som ogräs i mkt väldränerat läge så jag tror att även den kan klara sig däruppe i väldränerat läge + snö på vintern.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Chanku
          Inlägg 10-03-2007, 10:22
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-03-2007, 20:40) *
          Chanku, Fransk Dragon kan ev. klara sig i Råneå ifall det är väldränerat samt det blir tjockt snötäcke det finns de som lyckas odla denna växt så långt upp som zon 7.

Hos mig växer vinterkyndeln som ogräs i mkt väldränerat läge så jag tror att även den kan klara sig däruppe i väldränerat läge + snö på vintern.

Tjockt snötäcke kan jag nog garantera wink.gif

Citera
          Jonas70
          Inlägg 12-03-2007, 10:51
          Länk hit: #19

Medlem

Kryddland på 20 kvm får nog anses som rätt stort wink.gif....och då är det klart att man får plats med både det ena och andra.
          Själv så har jag nog knappt en tredjedel av den ytan, så någon Libsticka är där då inte plats till.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Merlin
          Inlägg 13-03-2007, 23:50
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Jonas70 @ 12-03-2007, 10:51) *
          Kryddland på 20 kvm får nog anses som rätt stort wink.gif....och då är det klart att man får plats med både det ena och andra.
          Själv så har jag nog knappt en tredjedel av den ytan, så någon Libsticka är där då inte plats till.

Oj då det tänkte jag inte på blushing.gif att det anses som rätt stort alltså whist.gif Men alla kryddor ju inte till mig utan till släkt och vänner och grannar kram1.gif och sen så gör jag olika kryddblandningar som jag säljer...

--------------------
          Henry Miller (1891-1980)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon