Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kattbajs
          ÅsaH
          Inlägg 11-03-2007, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 9 282

Hej,
          Har mängder med kattbajs i rabatterna. Behövre bra tips på hur jag håller katterna borta från mina rabatter.
          Tack. Åsa

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Sailor Pluto
          Inlägg 11-03-2007, 17:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Kan man inte lägga ut nåt som luktar illa? Mina katter hatar apelsinlukt, fast det kanske blir konstigt med en massa såna i rabatten smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          ÅsaH
          Inlägg 11-03-2007, 18:34
          Länk hit: #3

Medlem

OK. Menar du apelsinklyftor?? Jag provar allt. Det finns luktmedel som håller borta katterna, men de är dyra och så fort det regnar måste man hälla ut nytt.

Citera
          catlady
          Inlägg 11-03-2007, 20:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Det finns någon växt som kallas typ "katt-bort" eller "fy-för-katten" eller liknande som har en obehaglig doft för katter. Om man sätter ett par sådana runt eller i rabatten så går de hellre någon annanstans. Att låta växter och ogräs täcka rabatterna året om är också effektivt. Katter gillar ju när det finns jord och grus att gräva i.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Petrab
          Inlägg 11-03-2007, 21:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 9 112

Hej har läst mig till i tidningen Allers att man kan strö ut kaffesump eller apelsinskal i rabatten vet inte hur det fungerar praktiskt då jag släpper ut hunden (i sin lina) som är duktig på att skrämma iväg dem innocent.gif men det kan vara värt att prova med tanke på att Sailor Plutos katter inte tycker om apelsinlukten.

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 12-03-2007, 05:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

g.gif Hmm... hur var det med citronmeliss, funkar det mot katter? Jag tror att jag måste testa det i sommar. Grönsakslanden fick lite väl mycket påhälsningar i fjol. sick.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          catlady
          Inlägg 12-03-2007, 14:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

NEEJ!!! Inte citronmeliss, det är ju en släkting till kattmyntan! Och de flesta katter gillar alla sorters myntor. Det är vi människor som gör kopplingen citrus - citronmeliss, katter reagerar på andra saker hos citrus.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Malvia
          Inlägg 12-03-2007, 15:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

När jag hade en nyanlagd rabatt ställde jag kompostgaller runt den, innan den hann etablera sig.

Därefter hade jag grillpinnar av trä instuckna i de fria ytorna, såg väl lite "kul" ut men katterna tyckte inte det var kul att gå där i alla fall.
          Sätter lite pinnar varje vår innan rabatten hunnit växa upp.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 12-03-2007, 17:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

CITAT (ÅsaH @ 11-03-2007, 18:34) *
          OK. Menar du apelsinklyftor?? Jag provar allt. Det finns luktmedel som håller borta katterna, men de är dyra och så fort det regnar måste man hälla ut nytt.

Ja, eller om man river skalet och strör ut på jorden. Det skulle nog funka med andra citrusfrukter också, frågan är ju hur länge lukten håller i sig?
          Tipset med att undvika öppen jord var också smart! Då borde de små gynnarna inte komma åt att gräva.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          dotpointer
          Inlägg 02-04-2007, 22:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 215
          Medlem nr: 9 217

Har med stort misslyckande prövat det mesta, främst mot kattpissning inne.
          Alltifrån stanniol till 24V till citronsyra. Vill varna för ultraljudsapparaten som
          säljs på Jula, den har ingen som helst verkan mot de 8 katter vi har här.

Ättika är inte "utrett" huruvida det fungerar ännu. Matskålar att mata djuret
          fungerar inte, eftersom katten kan äta nånannastans. Ständig belysning
          dämpar men stoppar inte. Butiks-besöksplingplongar som orsakar
          oljud dämpar men stoppar inte heller katten.

Kompostgaller "flyttar" toaletten från sin ursprungspunkt, kanske gör det
          i trädgården också?

Katter kan möka på otroligt små utrymmen, säg 10 x 10 cm, det är bara
          fråga om vilja (och ondska?) i djuret. Just nu är det en kattlåda som gäller
          på de utsatta punkterna INNE i huset.

Gräver inte katten ner avföringen så är den dessutom dominant stod det
          i en AoT.

Att ge sig på katten med våld rekommenderas inte heller. Den skyr dig
          men den skyr inte platsen. Vissa katter har elefantminne, vissa har inte.
          Vissa hämnas på dig genom att pissa i din säng dagligen efter att du
          skrikit på dem, andra tål hur mycket som helst och "älskar" dig ändå.

Pinnar fungerar i blomkrukorna, men det måste vara
          tätt satta. Plantera/stensätt bort den lösa lättgrävliga jorden. Ledsen,
          du har katt i närheten och katter kan man inte slåss emot (tro mig).

(Tvingas leva med en mor som har 8 katter, därav...)

Redigerat av dotpointer: 02-04-2007, 23:00

--------------------
          Robert, Ingarö.
          Zon II/III i sur skogsjord och halvskugga.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 02-04-2007, 23:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (catlady @ 12-03-2007, 15:27) *
          NEEJ!!! Inte citronmeliss, det är ju en släkting till kattmyntan! Och de flesta katter gillar alla sorters myntor. Det är vi människor som gör kopplingen citrus - citronmeliss, katter reagerar på andra saker hos citrus.

Men kopplingen mellan kattmynta och mynta är det nog bara människor som gör eftersom dom inte har nåt med varandra att göra. Katterna kan ju inte veta att Linné (eller nån av hans "kompisar") miss(!)uppfattade det hela för 250 år sen.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Airamya
          Inlägg 10-04-2007, 12:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Citronmeliss är definitivt inte en kattavskräckare. Min katt använder en enda rabatt som toalett och det är just där citronmelissen står, vilket medförde att citronmelissen o alla växterna runtomkring mådde jättedåligt. Jag flyttade förra sommaren citronmelissen till en egen liten rabatt och katten flyttade då sin toalett dit, så nu är det bara citronmelissen som drabbas av hennes toalett.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Millan69
          Inlägg 11-04-2007, 07:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 523

Annars kan du ju se det som positivt. Har fyra katter i rastgård och rabatterna där är alltid mer prunkande än mina andra. Beror väl både på gödning och på att de grävs igenom ofta. Automatisk ogräsrensning blir det oxå.
          Trodde att växterna skulle må dåligt av att växa i en "toalett" men icke...
          Mvh
          Millan

Citera
          ÅsaH
          Inlägg 19-04-2007, 19:33
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Millan69 @ 11-04-2007, 07:29) *
          Annars kan du ju se det som positivt. Har fyra katter i rastgård och rabatterna där är alltid mer prunkande än mina andra. Beror väl både på gödning och på att de grävs igenom ofta. Automatisk ogräsrensning blir det oxå.
          Trodde att växterna skulle må dåligt av att växa i en "toalett" men icke...
          Mvh
          Millan

Jaha,
          Och när de skall gömma sitt bajs räfsar de upp alla plantor...Jag hatar katter!!!

Citera
          Millan69
          Inlägg 19-04-2007, 20:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 523

CITAT (ÅsaH @ 19-04-2007, 20:33) *
          Jaha,
          Och när de skall gömma sitt bajs räfsar de upp alla plantor...Jag hatar katter!!!

Tråkigt att du känner så. Jag kan nog bara rekommendera att du tar kontakt med ägaren till katten/rna och ber dem hålla sina djur under uppsikt. Vi är många som numera bygger just rastgårdar/inhägnader av olika slag just för grannsämjans skull.

Det som fungerar är just citrusfrukter... katter skyr dem som pesten. Etablerade växter klarar som jag skrev katt bra, katter gräver sällan djupare än ett par cm men nyplanteringar kan ju skyddas på liknande sätt som mot rådjur...som jag f ö inte hatar trots att de saboterar alla försök till tulpanodling wink.gif
          Mvh
          Millan

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-04-2007, 08:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mycket marktäckare, det är den öppna jorden katterna gillar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ramoth
          Inlägg 20-04-2007, 09:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Som kattägare och kattälskare med egna lösgående katter (bor långt ute på landet märkväl) kan jag mycket väl förstå irritation över uppgrävda rabatter och förstörda planteringar. Mina egna älsklingar är billiga från tid till annan kan jag lova ... ranting.gif
          (för att nu inte tala om hönsen .... -fear-.gif ) Men de är mina och mitt val. Om det hade varit andras "odjur" hade jag blivit skogstokig! (som grannens fertila hankatt som pissar ner allt i sin väg. Får lust att skjuta katten, fast det är grannen jag borde ställa mot väggen!)
          Kom ihåg att det aldrig är kattens fel, utan helt och hållet ägarens ansvar.

Ett tips har jag också.
          Väl utprovat kan jag lova! yes.gif
          Marktäck med ett rejält lager gräsklipp. När det torkat till är det inte alls lika inbjudande att gräva i som öppen mjuk å go jord.
          Det är inte en hundraprocentigt säkert metod, men en kraftig förbättring.
          Sådder täcker jag helt enkelt med odlingtunnel/odlingsväv/nät odyl. Plantor i rabatten som jag är särskillt rädd om har periodvis individuella nätrundlar av fyrkantsnät. (I synnerhet Valerianan - av någon outgrundlig anledning whist.gif )

Det där med pinnar är också ett hjälpmedel som funkar både i blomkrukor och rabatten.
          Backsippor (mjuka goa kuddar att sola på wacko.gif ) är inte alls lika inbjudande om de har några uppstickande pinnar per planta (1-3 stycken) Pinnarna ska vara minst ett par dm över marken och väl synliga för katterna. Då funkar de bäst. Korta pinnar som katten inte ser, utan bara gör sig illa på räddar inte plantan, för katten plattar först till växten och skadar sig sedan. Då har ingen vunnit och plantägaren har visat dåligt omdömme.

Kan man inte övertyga kattägare i villaområde att det är olämpligt att ha sina djur lösaspringande får man helt enkelt försöka att med så humana medel som möjligt försöka hålla katterna borta från växterna.
          Ni som lägger på dyra preparat - ta kvittot till kattägaren! devil.gif och kräv honom/henne på pengar ranting.gif

Ps
          Efter att ha läst "Här sitter jag och gråter" ser jag en ljussida med katterna på tomten.
          Sorkbekymmer lär ni i alla fall inte få! Själv bor jag som sagt på landet och har massor av sork på åkrarna runt tomten, men de kommer inte närmare än så. He he devil.gif

Redigerat av Ramoth: 20-04-2007, 10:16

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 20-04-2007, 22:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Innan rabatterna har blivit fullplanterade sticker jag ner pinnar, som jag klippt av buskar, tätt-tätt och det har alltid funkat för mig wub.gif

Citera
          Ann_Nica
          Inlägg 21-04-2007, 07:55
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 9 674

Varför inte gräva ner det i rabatterna. GRATIS gödsel !!! Det gör jag. Jag har 10 egna katter i huset. Sork har jag däremot INTE och dom gnager på rötterna så det är jag innerligt tacksam för.

Redigerat av Ann_Nica: 21-04-2007, 07:57

--------------------

Citera
          Queenofice
          Inlägg 04-05-2007, 05:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 10 147

Här är en till som inte heller gillar katter som går och gräver och gör sina behov sad.gif Det går ett ex antal katter på tomten och vet inte vad jag ska göra. Vi har funderat på och fixa till gräsmattan men vågar inte eftersom katterna har sitt stråk över den. sad.gif Rabatterna kan man väl klara av med lite olika trix och knep men en stor yta som man ska så gräs på? :/ Har ni några tips?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 19:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon