Som kattägare och kattälskare med egna lösgående katter (bor långt ute på landet märkväl) kan jag mycket väl förstå irritation över uppgrävda rabatter och förstörda planteringar. Mina egna älsklingar är billiga från tid till annan kan jag lova ...
(för att nu inte tala om hönsen ....

) Men de är mina och mitt val. Om det hade varit andras "odjur" hade jag blivit skogstokig! (som grannens fertila hankatt som pissar ner allt i sin väg. Får lust att skjuta katten, fast det är grannen jag borde ställa mot väggen!)
Kom ihåg att det aldrig är kattens fel, utan helt och hållet ägarens ansvar.
Ett tips har jag också.
Väl utprovat kan jag lova!
Marktäck med ett rejält lager gräsklipp. När det torkat till är det inte alls lika inbjudande att gräva i som öppen mjuk å go jord.
Det är inte en hundraprocentigt säkert metod, men en kraftig förbättring.
Sådder täcker jag helt enkelt med odlingtunnel/odlingsväv/nät odyl. Plantor i rabatten som jag är särskillt rädd om har periodvis individuella nätrundlar av fyrkantsnät. (I synnerhet Valerianan - av någon outgrundlig anledning

)
Det där med pinnar är också ett hjälpmedel som funkar både i blomkrukor och rabatten.
Backsippor (mjuka goa kuddar att sola på

) är inte alls lika inbjudande om de har några uppstickande pinnar per planta (1-3 stycken) Pinnarna ska vara minst ett par dm över marken och väl synliga för katterna. Då funkar de bäst. Korta pinnar som katten inte ser, utan bara gör sig illa på räddar inte plantan, för katten plattar först till växten och skadar sig sedan. Då har ingen vunnit och plantägaren har visat dåligt omdömme.
Kan man inte övertyga kattägare i villaområde att det är olämpligt att ha sina djur lösaspringande får man helt enkelt försöka att med så humana medel som möjligt försöka hålla katterna borta från växterna.
Ni som lägger på dyra preparat - ta kvittot till kattägaren!

och kräv honom/henne på pengar

Ps
Efter att ha läst "Här sitter jag och gråter" ser jag en ljussida med katterna på tomten.
Sorkbekymmer lär ni i alla fall inte få! Själv bor jag som sagt på landet och har massor av sork på åkrarna runt tomten, men de kommer inte närmare än så. He he
Redigerat av Ramoth: 20-04-2007, 10:16