Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ros
          Knappsdala
          Inlägg 11-03-2007, 18:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 9 258

Har en ros i min trädgård ´Belle de Crezy´, ja på etiketten är det stavat så. Jag tycker den verkar så liten och pirig. Kan den va lite kinkig kanske? Någon som vet? Den står i bra jord, ganska mycket sol. Kanske blir det lite väl torrt på sommaren när solen är som ihärdigast. Har vattnat, gett den lite rosgödsel...Vill gärna uppleva blommorna i mängd!

--------------------
          Knappsdala

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2007, 18:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Belle de Crezy en underbar gallica som blommar på gammal ved -det är alltså bra om så många som möjligt av fjolårets grenar är kvar -Så klipp inte för duktigt i den -då blommar den sämre
          Förra sommaren var ju torr .. för torr för vissa rosor
          Täck den gärna mot vårsol

de tar lite tid på sig , snart kommer nog din igång ! Välkommen till rosavdelningen -där är vi många rostok innocent.gif

K

Redigerat av kerstin z5-6: 11-03-2007, 18:36

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Knappsdala
          Inlägg 11-03-2007, 18:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 9 258

Tack för ditt svar och välkomnande...Jag blir nog tyvärr än så länge en som "tar" mer än "ger" här på rosforumet. Men det kan ju va kul att få berätta efterhand vad jag har.
          När du säger täck mot vårsol, hur ska jag göra det? Jorden - eller...

--------------------
          Knappsdala

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2007, 19:00
          Länk hit: #4

Medlem

Tiden nu -mellan mars och vår är den farligaste för rosorna överhuvudtaget
          Tjälad jord , men + grader o stark sol på nakna grenar gör att rosen börjar leva/vegetera / alldeles för tidigt
          Eftersom den ännu inte kan suga upp vatten .. torkar grenar , i stora partier in .särskilt illa är detta ,om det inträffar på rosor som din , som blommar på gammal ved "
          Skugga mot vårsol -granruskor från slaktad julgran kan stickas ner vid , över rosen -luftigt lager säckväv eller grön vinterduk , lakan , vad du har att skydda med blir bra , bara det skuggar..
          När du kan gräva i jorden och den inte längre är hård-har tjälen gått ur o risken är över -det är bara en kort tid således som man måste ha dessa inte alltför snygga paket .. över sina rosor

vattna rosen tidigt i vår !

Om du kollar längre ner bland avdelningarna här på Odla ser du att vi har en aldeles egen avdelning ROSOR som bara handlar om dem
          Välkommen dit och till övriga forumet med förstås !
          K flirting.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Unn
          Inlägg 11-03-2007, 20:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Hej,
          jag tror ju inte att du behöver vårvintertäcka så där värst, om det rör sig om en gallica i zon 1. Tjäle hade jag blivit förvånad över om den kom nu i mars här nere i söder.
          Kanske är det snarare ett planteringsproblem. Hur gammal är din Belle de Crezý för det första? Det tar några år innan en gallica blir överdådig i blomningen! Även om rosen har sol blommar den inte väl utan en optimal plantering, dvs jättejättedjup planteringsgrop med massor av godsaker och jordförbättring i gropen, ingen konkurrens från andra rötter och så vattning, men inte en skvätt vatten, utan en riktig rotblöta, speciellt i början av sommaren. Å så behöver gallicor en del beskärning för att inte bara bli en liten styv upprätt kvast med blommor i toppen!
          Tror Unn, i zon 1.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2007, 21:13
          Länk hit: #6

Medlem

Aha zon 1 smile.gif Ja då lär det väl inte behövas .. wink.gif
          även om jag blev förvånad över att man täcker klätterrosor i den zonen
          Nåväl -jag skrev ju om tjäle .. alltid hjälper det väl någon som har det -De flesta rosor behöver
          ingen beskärning alls de första två åren , sällan öht i kall zon mer än att ta bort död ved -I zon 1 föreligger ju helt andra förhållanden .

Kan också vara ett måndags ex " .förkommer även bland rosor smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 11-03-2007, 21:28

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon