Jag skulle osm Cato ha väntat lite men vill också tillägga att man gör gott i att fundera på vad man vill med schersminen innan man beskär alls.
De flesta av våra äldre schersminsorter växer ju som fontäner, stammar upp sig och kastar vackert välvda bågar utåt. Det är i det yttre grenverket som blommorna kommer. Många föryngrar sig själva under lång tid, dvs det kommer yngre skott inne bland de äldre stammarna eller strax invid.
Vill man att busken ska föryngra sig själv snabbare än den gör själv kan man ta bort några av de äldsta stammarna. Tar man för många (det har jag själv gjort) kan busken bli gles och ostadig under många år. Beskär man en bit upp på stammarna kommer skott därifrån, men busken blir hackig och ser sågad ut, särskilt på vintern. Småknipsar man i yttre kronan kommer mindre blom och det brukar heller inte sporra att busken föryngrar sig nedifrån.
Bara några tips... Sjlv beskär jag ytterst lite i schersmin efter de misstag jag själv gjort. Jag gödslar och vattnar lite mer än förr, och det ger mer naturlig föryngring än när jag beskar titt som tätt...
--------------------
|