Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558
Köpte några Clivia frön när jag var i Sydafrika. Har fått lite råd om hur jag ska hantera dem men det händer ingenting tycker jag. Är det någon som frösått och lyckats som kan ge lite råd?
Har även en Clivia som har satt frön. När är de mogna att så? Har två omgångar , en från förra året och en från i år , som fortfarande sitter kvar på blomman.
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558
Tack! Jaha , som vanliga sådder. Jag har kollat på en sida där det står att man ska lägga dem i blöt och sedan ha dem i en plastbytta inslagna i fuktigt hushållspapper tills det har kommit fram en 1,5 cm lång grodd. Men då sätter jag dem väl i lite såjord nu i stället.
Kommer du ihåg om det tog lång tid för dem att gro?
Är det ingen som vet när de frön som min blomma har är mogna ?
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736
Clivior behöver vara uppe på jorden som det sker i deras naturliga miljö. För mig fungerade det inte att lägga jord över dem. De ruttnar mycket lätt utan luft. Men det finns människor som lyckats på det här sättet också. Du måste prova dig fram. Lycka till! Det är mycket spännande. Jag har några frö-plantor från Syd Afrika också, men de har inte blommat ännu. Särskilt kinesiska och japanska sorter har mycket fina blad och variegation. Jag har valt det nuvarande sättet att så klivia-frön efter att ha provat många. Det viktigaste är att inte röra på de särskilt mycket den första tiden. Jag gillar clivior, de är så vackra!!! P3040007.JPG ( 280.05k )
Antal nedladdningar: 79 P2110016.JPG ( 207.6k )
Antal nedladdningar: 62
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736
Jag köper lite frön varje år genom webbsiten www.clivias.com, de brukar ha några intressanta korsningar från kända odlare och säljer frön från juni till oktober, tror jag. I Sverige är vi bosatta några år, mina äldsta växter är, jag tippar, max 8 år gamla. Men de trivs mycket på min inglasade balkong hela året runt. Vad mängden gäller är det kanske tio stycken som blommar varje år nu och nästan 20-30 fröplantor i varierande ålder. Det är synd att det inte finns några plantskolor i Sverige med clivia odlingar - det finns så många fina sorter nuförtiden!!! Men det är sant - de finaste är de dyraste.