Jag slog upp den i mina verk och finner ungefär samma som du. Orsak till angreppen är bakterien Agrobacterium tumefaciens, och som du skriver kan den angripa många trädslag, buskar och perenner.
För att undvika den rekommenderas "friska plantor i frisk jord", noggrann hygien i växthus, och at bakterien kan finnas i jorden lång tid. Den infekterar genom sår, så att undvika felaktig beskärning, rotskador och att hålla nematoder borta gör livet svårare för den att angripa.
För att få riktigt bra tips om hur du ska göra i just din trädgård är nog ett samtal till SLU det bästa. Om jag upptäckte detta i min egen trädgård skulle jag varken kunna elelr vilja sterilisera hela trädgården, och jag skulle därför istället bytt så mycket jord där jag ville plantera som jag orkade, undvkit att köpa billigaste jorden utan hållt mig till Hasselfors, satt fräs på alla mina komposter (jag har 9 st, alla är inte helt aktiva) och planterat allt jag ville ändå. Så långt som det gick skulle jag valt E-plantor, gjort rejäla växtbäddar för plantorna, och skött vattningen lite bättre än jag gör nu. Även om bakterien säkert kan ta en och annan planta så kommer säkert också vissa plantor klara sig bra, skulle jag resonerat.
--------------------
|