CITAT (Bee @ 18-05-2007, 23:00)

Det där var nog det bästa rådet! Jag har gått igenom två skilsmässor och är det något jag lärt mig så är det just det som Farbror Blå säger - det måste vara på bådas villkor. Ni har lika stor rätt att vara där ni är och tycka det ni gör. Och ni har samma skyldighet att respektera detta!
Vare sig ni är gifta eller inte så tänk över budskapet "bären varandras bördor". Jag låter mossig och gammal men egentligen är det väldigt praktiskt. Tänk över om det är värt allt besvär att flytta isär. Är man riktiga ovänner eller om det förekommer våld - ja då SKALL man flytta isär. Annars tycker jag att man skall tänka sig för j*****t noga. En typ av "balansräkning" rekommenderas!
Jag håller med Bee.
Jag tycker att man alltför lättvindigt säger "tänk på dig själv" och rekommenderar att man ska dela på sig.
Jag tycker att man ska hålla ihop, äktenskapslöftena är ju faktiskt att man ska stanna hos varann i dåliga tider liksom i goda.
Visst kan jag förstå att det är svårt när han inte är sig själv men någonstans därinne i hans egen svårighet finns den mannen du en gång föll för.
Jag var ihop med en kille för länge sedan som gick ner i en djup depression även om jag inte visste det då.
Han förändrades så mycket mentalt att jag inte kände igen honom och han slutade äta och tvätta sig plus att han blev väldigt kontrollerande och våldtog mig regelmässigt när jag inte kom hem direkt efter jobbet. Den killen lämnade jag även om han aldrig slog mig utan "bara" pinkade revir. Han förstörde mitt förtroende för honom och det gjorde situationen ohållbar.
Övergrepp kan man inte stanna kvar i varken fysiska eller psykiska.
Det är så lätt att när man är nykär säga att man alltid ska vara tillsammans det är en annan sak att verkligen vara det.
Vi kan inte vara jättekära hela tiden, ibland kanske man inte ens tycker om den man lever med av olika skäl men konsten att leva tillsammans är just den att klara av att hålla ihop trots svårigheter.
Jag vill inte säga gör så här för jag vet inte din situation men tänk ett par varv extra och vänd dig t ex till din kyrka där de har familjerådgivning och själavård. Det brukar gå snabbare än att gå via vårdcentralen.
Där kommer du inte heller att få råd färgade av
våra erfarenheter utan råd utifrån din specifika situation.
Om det känns för tungt för dig kan du också rina psykakuten för att få råd om hur du ska klara dig själv i detta och kanske vore det dags att sjukskriva dig en vecka för att få tid att hämta kraft igenför det ÄR tungt att leva som du gör.
Hoppas att jag kunnat bidra i röran,
/Maria