|
Hej! Av olika anledningar odlar jag en Blå Burgunder i kruka och även om den ser mer ut som en bonsai så lever och trivs den. Jag har hållt den väldigt kort, beskurit hårt och hoppas ständigt på att hitta en bra plats att ha den på utomhus året om. Tar ut krukan på våren och tar in den sent på hösten. Den övervintrar inne i ett ouppvärmt, inglasat uterum. Den tappar alla bladen och går i vila. Ser mest ut som några spretiga pinnar, men på våren växer de ludna knopparna igen.
I år gjorde jag misstaget att ta ut krukan och låta den stå ute, utan att avhärda. Min vinranka blev ganska ledsen, plus att den hade för liten kruka, så den tappade alla sina fina blad och blomklasar. Planterade om i större kruka med mer väldränerad jord och beskar kraftigt det nyutväxta gröna efter några veckor. Nu börjar den ta sig bra, men jag gissar att det inte blir några vindruvor att skryta med i år. Förra sommaren lät jag den behålla två klasar per gren och höll grenarna väldigt korta. Druvorna utvecklades bra, även om de blir lite mindre på det här viset, och mognade i tid.
|