Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjarfel, "döda" rosor
          Anki V
          Inlägg 05-06-2007, 09:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jaha, då har jag fått investera i lite nya rosor….alldeles i onödan. Jag skulle ha lyssnat på experterna........... men de såg ju så döda ut. whistling.gif

Först grävde jag upp Mozart den var helsvart ända ner till roten och den var väl inte mycket att göra något år. Den ersattes av en rotäkta Prairie Joy!

Nästa ros som skulle ersättas var en M Centennial, en riktig favorit så den ville jag ha kvar. När jag grävde upp den som jag trodde var död så visade det sig att den visst levde…..ca 10 cm under jorden så kom det nytt och inte nog med det….På bara ett år så hade den utvecklat egna rötter. ohmy.gif

Jag kan ju inte säga att jag var direkt försiktig när jag tog upp den så spaden har skadat stammen/roten ganska rejält och eftersom jag plantera den rejält djupt så fick jag dra av alla krafter för att få upp den. I alla fall så har jag ”nödtorftigt” grävt ner den igen för att se om den kommer att överleva.

Tredje rosen som skulle ersättas var en Chinatown. Den skulle få ge plats till en JP Connell men Chinatown visade sig också leva under jorden.

En av två rotäkta M Sunrice verkade också död men icke, i dag hittade jag små skott på den också. Den hade jag som tur var inte börjat krafsa runt. fear.gif

Nu är det Robin Hood som är den enda som inte visat sig ännu och det står redan en rotäkta John Franklin i en kruka och väntar på den platsen. duh.gif

Robin Hood är planterad lika djupt som de övriga och det kanske tar lite extra tid för de som frusit ner till marken? g.gif

Vad har jag nu lärt mig……? Jo, gräv inte upp några ”döda” rosor. Det ska nu instiftas en regel här som säger att en ”död” ros inte ska grävas upp och ersättas förrän det gått en säsong. laugh.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 05-06-2007, 10:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Jag har också gjort dessa fel, men har lärt mig, vänta tills midsommar flirting.gif

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          Bee
          Inlägg 05-06-2007, 10:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

En fråga: När ni byter ut rosor och sätter den nya på samma plats som den förra: hur mycket jord gräver ni bort då och var lägger ni den jorden? Jag har alltid hört att man inte kan sätta en ny ros där det stått en tidigare.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 05-06-2007, 10:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

CITAT (Anki V @ 05-06-2007, 10:14) *
          Jaha, då har jag fått investera i lite nya rosor….alldeles i onödan. Jag skulle ha lyssnat på experterna........... men de såg ju så döda ut. whistling.gif

Först grävde jag upp Mozart den var helsvart ända ner till roten och den var väl inte mycket att göra något år. Den ersattes av en rotäkta Prairie Joy!

Nästa ros som skulle ersättas var en M Centennial, en riktig favorit så den ville jag ha kvar. När jag grävde upp den som jag trodde var död så visade det sig att den visst levde…..ca 10 cm under jorden så kom det nytt och inte nog med det….På bara ett år så hade den utvecklat egna rötter. ohmy.gif

Jag kan ju inte säga att jag var direkt försiktig när jag tog upp den så spaden har skadat stammen/roten ganska rejält och eftersom jag plantera den rejält djupt så fick jag dra av alla krafter för att få upp den. I alla fall så har jag ”nödtorftigt” grävt ner den igen för att se om den kommer att överleva.

Tredje rosen som skulle ersättas var en Chinatown. Den skulle få ge plats till en JP Connell men Chinatown visade sig också leva under jorden.

En av två rotäkta M Sunrice verkade också död men icke, i dag hittade jag små skott på den också. Den hade jag som tur var inte börjat krafsa runt. fear.gif

Nu är det Robin Hood som är den enda som inte visat sig ännu och det står redan en rotäkta John Franklin i en kruka och väntar på den platsen. duh.gif

Robin Hood är planterad lika djupt som de övriga och det kanske tar lite extra tid för de som frusit ner till marken? g.gif

Vad har jag nu lärt mig……? Jo, gräv inte upp några ”döda” rosor. Det ska nu instiftas en regel här som säger att en ”död” ros inte ska grävas upp och ersättas förrän det gått en säsong. laugh.gif

/Anki

Tack för din erfarenhet Anki, jag har två stycken klätterrosor som står och misspryder min pergola vid entren till huset...är ingen vacker syn..bara tomma kvistar..men om jag utgår från det du skrivit så ska jag nog vänta ett bra tag innan de åker på komposten.

Ha en fortsatt trevlig sommardag :0)

// Ingela.

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-06-2007, 20:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja -LÅT BLI rosorna till minst efter midsommar -de döda kan återuppstå -händer ofta och de rotäkta .. har aldrig varit med om att någon dött av dem -däremot har de både varit avätna av sork och nerfrusna-torkade-sprängda till marknivå ett antal vårar

Redigerat av kerstin z5-6: 06-06-2007, 20:20

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-06-2007, 20:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Så din Mozart dog Anki, ja det var en hård vinter för myskrosorna, när min stora Mozart frös i backen i zon 3-4 så. Chinatown fryser alltid i botten här, det är en klenis tycker jag. Blommar först i augusti, men den är så fin ändå.
          Har också ett par rosor som inte visat liv ännu, trist för det var ovanliga rosor, men jag väntar ett bra tag till.
          Och min Wasagaming rotäkta som tjurat i två år kommer äntligen med blommor nu, rotäkta rosor fodrar en massa tålamod.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          renate
          Inlägg 13-06-2007, 21:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Det var tur att jag inte rörde min Boule de Neige som jag klippte ner till marken och bröt av det enda gröna skottet som visade sig,nu har den växt till sig.Jag vet om att den alltid fruser ner men aldrig så mycket som denna vintern,nu hoppas jag på blomning även denna sommaren.Till hösten ska jag täcka den lite bättre.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 23:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon