Jag gjorde en flytt av avenbokshäck som varit 4 år på platsen i zon 3, den hade ingen chans där den stod nära en upphöjd stenmur. Inget ingrepp man väljer frivilligt, det är en känslig häck att flytta och det innebär en hel del jobb.
Grävde i juli-augusti (zon 3) av rötterna en bit ifrån plantorna, så stort område som jag sedan trodde att jag kunde flytta. Rakt ned med vass spade invid plantorna (ca 35 cm ifrån), och sedan ett snett spadtag utanför detta så att det bildades ett smalt dike. Stack också spaden under plantorna så att rötter nedåt kapades. De avskurna rötterna blev synliga i den raka delen av diket. Fyllde diket med luckrad, väl kompostblandad jord. Lade vattenslang i diket för att det enkelt skulle kunna vattnas under sensommaren och hösten. Diket är till för att finrötter snabbt ska kunna utvecklas i den luckra jorden.
Sedan flytt tidigt på våren när tjälen gått. Inte den tid man helst väljer för att flytta avenbok, men det var den chans som gavs. Nya växtbäddarna mycket vida, ett brett dike, och förberett med vattenslang för droppbevattning. Häcken klarade sig väl, men jag varnade ägarna om att jag inte kunde ge någon garanti.
Redigerat av Cilla: 14-06-2007, 20:25
--------------------
|