Medlem
Antal inlägg: 92
Medlem nr: 1 522
De sålde ut en del krukodlade rosor här i stan på Citygross, och jag var och kikade lite som hastigast. Slet åt mig en ros, men när jag ska betala så säger kassörskan att oj, den har ju löss! Och det hade den ju mycket riktigt... Så jag köpte den aldrig. Rätt eller fel? Löss är väl inte "dödligt" för rosen, och man kan ju försöka såpvattna, eller? Fast å andra sidan kändes det ju helt fel att dra på mig en massa bekymmer (för att spara några tior)...
Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 10 322
Jag var med om något liknande. Säljaren sa att jag kunde köpa till en spray mot löss mm MEN jag hoppade det... Rosen fick vara kvar i butiken. Håller med dig. Varför ta med sig något sjukt hem?
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Jag köpte en hel drös med rosor i min betrodda handelsträdgård. Flera av dem hade löss och det brydde jag mig inte ett dyft om. Det lär de få i vilket fall. Har det någonsin funnits rosor utan löss?
Jag sprutade med vattenslangen och så var de OK.
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Mjöldagg är inte lite enkelt bli av med, men var det en ovanlig ros jag stog inför tog jag den med. Rostokar Har handlat rosor med svartfläckssjuka, rosor får ohyra/svampsjukdomar förr eller senare. Men man kanske kan pruta lite i kassan.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038
Detta året är ett riktigt lusår. Och rosor är nästintill omöjliga att hålla fina om man inte sprutar. Jag har använt Pyrex, och rosorna verkar repa sig.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Mina rosor har inte en lus... ännu i alla fall,men massor med fåglar även ungfåglarna äter flitigt där.Det är tacken för god mat under vintern.Rosor med löss skule jag köpa och sprutar med vattenslangen. Mjöldagg vet jag inte,tror inte det.