CITAT (Big Gardener @ 19-06-2007, 08:14)

Salix babylonica 'Tortuosa' ??
Trollpil kallas den på svenska. Vi sågade ner vår förra året för den hade blivit alldeles för stor för vår lilla trädgård, säkert 10-15 meter högt. halva kronan var över hos grannens. Underbart vackert träd med något spiralaktiga hängande grenar. Vårt träd var nog ca 25 år gammalt och vi hade tagit ner det på höjden ett par gånger, dels därför att det gick långt in över grannens tomt och dessutom piskade grenarna hårt på vårt tak och uterum når det blåste. Varje gång vi beskar det så fick det en enorm kraft och växte till sig ohejdat. Det är ett ganska skräpigt träd, så fort det blåste låg det massor med torra grenändar på backen. Jag saknar förstås dom fina dekorationsgrenarna! Grenarna rotar sig lätt, både i vatten och jord. Jag roade mej med att fläta ihop grenar jag rotat i vatten och dom växte samman jättesnyggt.
Visar en äldre bild på trädet när det var som finast. Här är det beskuret säkert två gånger. När vi sågade ner det var det mycket högre än huset. Jag skall kolla senare om jag har fler bilder på det.
MIDSOMM2.jpg ( 176.39k )
Antal nedladdningar: 55